Oriëntatie PPL opl

puffycloud101

New member
Hi!

Ik ben bezig mezelf aan het oriënteren voor het kiezen van een vliegschool.
Mijn doel is om binnen aanzienbare tijd mijn PPL vliegbrevet te gaan halen. (4/5 maanden)
Waar moet ik allemaal op letten om dit goed te laten verlopen?

Is het bijvoorbeeld essentieel om een geasfalteerde startbaan te kiezen boven een grasbaan? (denk 't wel he)
Wat zijn praktische tips voor beginnende studenten, om het vliegerschap op de best mogelijke manier aan te leren?

Graag uw input!

Bij voorbaat dank!
 
Wat heb je zelf al uitgezocht?

Als je nog helemaal nieuw bent in deze wereld zou ik hier beginnen: http://privatepilotblueprint.com/. Daarna komen de vragen wel naar ervaringen van anderen met bepaalde vliegvelden, vliegscholen en instructeurs.
 
Op gras leren vliegen is erg leuk en je eerste paar landingen op asfalt/beton erg interessant.
Het is een formule van:
*Beste waar voor je geld (betekent niet bij voorbaat de goedkoopste)
*Instructeur beschikbaarheid
*Vliegtuig beschikbaarheid
*Reisafstand

Vliegerschap is een combinatie van kennis, inzicht, overzicht, kunde en beslissingsvermogen.
Dat vraagt ervaring in wat je doet en is niet zomaar “te leren”.
Dat heeft tijd nodig en herhaling in wat je doet.
Het fysieke aspect van vliegen is niet moeilijker dan leren auto te rijden of motor.
Om veilig in alle omstandigheden aan verkeer deel te kunnen nemen, defensief te rijden en fouten van anderen to anticiperen is veel meer voor nodig.
Vergelijk het daar maar mee.
En ja…sommigen leren het nooit.
 
Last edited:
Ik heb vorig jaar mijn PPL behaald na 55 uur les (op Teuge Airport) en ik heb daar ongeveer 1.5 jaar over gedaan. Ik denk dat in 4/5 maanden je PPL halen een behoorlijke uitdaging kan zijn maar e.e.a. zal afhangen van je voorkennis en eventuele ervaring.

45 uur les is het minimum aan praktijkles voordat je een praktijk examen (skilltest) voor een PPL mag aanvragen maar de meeste mensen hebben toch wel wat meer uurtjes nodig ;)

Dat betekent dat als je er 5 maanden over wil doen en je hebt bijvoorbeeld 60 uur nodig, dat je zo'n 3 uur per week moet lessen. Dat lijkt misschien niet veel maar met al het voorbereidend werk en de voor- en na briefings ben je per les over het algemeen toch wel een paar uur (=halve dag) per les kwijt. Afhankelijk van het seizoen (hier in NL) zijn de weersomstandigheden natuurlijk ook lang niet altijd geschikt om te vliegen en er moet maar net een instructeur +toestel beschikbaar zijn.

Daarnaast moet je voor 7 theorie examens slagen (9 vakken) bij het CBR, een RT Licentie (Radiotelefonie) halen, een medische keuring klasse 2 ondergaan en een LPE (Language Proficiency Exam) behalen.

Ik had (en heb) de luxe dat ik praktisch om de hoek bij vliegveld Teuge woon én heel erg flexibel qua tijd ben en dus ook vaak door de weeks kon lessen. Los daarvan had ik al aardig wat voorkennis vanwege mijn werk (simulator industrie)

Hoewel mijn opleiding een aantal keer wat vertraging heeft opgelopen door de Corona pandemie kon ik gelukkig continuïteit in de opleiding behouden anders had ik er nog wat langer over gedaan denk ik.

Het is denk ik te doen in zo'n relatief korte tijd maar dan moet je wel heel erg flexibel zijn én heel veel tijd ter beschikking hebben. Een betere optie is dan misschien om je PPL in de USA te gaan halen?
 
Nadeel van een vliegopleiding in korte tijd (zomermaanden) is dat je nooit met je instructeur in herfst/winter omstandigheden vliegt en nooit een afweging hoeft te maken om wel of niet te vliegen bij marginaal weer. Hetzelfde geldt als je naar een land gaat waar het altijd goed weer is. Ze noemen zoiets een crash course geloof ik.
 
Ik heb het boekje besteld via amazon, bedankt! Gelukkig maar 6 euro dus als het niks is, geen man overboord!

Ik denk dat het eerste waar ik naar moet kijken inderdaad de reisafstand zou kunnen zijn (dus locatie):
Dichtstbijzijnde voor mij is ongeveer een uur rijden (EHHV, EHLE & EHRD)

Ik kies er inderdaad voor om dus in het voorjaar te beginnen omdat het weer in NL niet altijd fijn is in het najaar.. (dudley eunice etc.)
Ben van plan om de volle focus op het leren vliegen te leggen. En inderdaad had in gedachte om 3 keer per week te gaan lessen. De rest van de week zal ik me dan bezig houden met de theorie.

Ik heb een aantal proeflessen ingepland zodat ik een goed beeld krijg van wat de verschillende vliegscholen te bieden hebben.
Hier kan ik dus inderdaad gaan kijken wat het beste waar voor mijn geld is, beschikbaarheid kisten/instructie, klik met instructeur/instructrice, mogelijkheden vliegveld? Zijn er nog meer aandachtspunten waar ik naar zou kunnen kijken? Graag!
 
Zat aandachtspunten in het boekje. Wees niet bang dat het niks is. Het is gratis omdat de drukkosten worden bekostigd door wat toegevoegde advertentiepagina's en de verzendkosten betaal je zelf.

Verschillen tussen de velden die je noemt: Rotterdam en Lelystad hebben luchtverkeersleiding, Hilversum niet. Direct de complexere radiocommunicatie erbij doen vinden sommigen een nadeel, anderen een voordeel. Hilversum heeft drie grasbanen, dus bij langdurige regen een tijdje niet beschikbaar. Er ligt altijd één van die banen redelijk in de richting van de wind, dus een flinke crosswindlanding moet je toch elders gaan oefenen. Als je proeflessen neemt, vraag dan vooral de instructeur waarom zijn veld het beste is.

Ander punt: vliegschool, vliegclub of participatiestichting? Een vliegschool regelt de afspraak, de kist en de instructeur. Als je komt staat alles klaar. Betaal je wel de hoofdprijs voor. De vliegclub regelt geen kist, die boek je zelf en je boekt de instructeur ook zelf. Even wat meer regelen. En wat goedkoper. Vragen vaak wel of je een dag per jaar iets van corvee wil doen. Dan ben je daar dus de hele dag. Participatiestichting maakt je mede-eigenaar van de kist(en). Vlieg je tegen kostprijs, dus goedkoper. Initiële investering is wel veel hoger. Na je examen wil je graag blijven vliegen/huren. Dat doe je het liefst bij de toko waar je ook les gehad hebt. Participatiestichting is blijvend goedkoper. Verschil school en club: school wil niet dat je te lang stilstaat, dus de ratio vliegtijd/huurtijd ligt wat ongunistiger. Je mag meestal maar twee uur huren voor één uur vliegen of zo. Kun je niet te lang lunchen op Texel. Vliegclub: reken op drie uur huren per uur vliegen of iets vergelijkbaars. Prijs per vlieguur is vergelijkbaar of iets lager bij de club. Bij een stichting kun je vaak de kist veel langer meenemen. Lelystad-Texel, fietsen huren, de omgeving verkennen en dan weer terugvliegen. Ben je leuk een dagje in de weer.

En denk nog eens na over de korte tijd waarin je dit wil doen. Vliegen in herfst- en winterweer zijn echt een essentieel onderdeel van de opleiding.
 
Je PPL is een leerbewijs, dat maakt je niet ineens een ervaren piloot.
Je zal de common sense moeten hebben om een instructeur mee te nemen als je geen ervaring hebt met wat je gaat doen.
Ik ben het met PPP eens dat winter vliegen echt iets anders is en je zal de eerste paar jaren echt zo verstanding moeten zijn om voor een instructeur te betalen voor een paar vluchten iedere winter. Of voor die eerste keer naar Texel, of voor die eerste keer naar Denemarken.
De kosten zitten hem niet alleen in het halen van een PPL maar in het bijhouden van je kennis en je skills.
Budgetteer voor het eerste jaar na je PPL tenminste een uur per week. Vlieg je een weekje niet dan de volgende week 2 uur.
Naar mijn (Amerikaanse) mening vliegen NL’se PPL houders gemiddeld veel te weinig.

Wat je opleiding betreft, iedere vlucht heeft hopelijk een landing ;) en tijdens je opleiding zal je vluchten doen waar je eigenlijk alleen landingen oefent dus reken op 120-130 landing en het bijbehorende landings geld. Dit is niet overal hetzelfde maar die extra €1500 zal niet in ieder opleidings pakket zijn meegenomen.
 
Top dat je wil gaan vliegen, een hobby die geen gebrek aan uitdagingen kent! Waarom wil je je PPL halen Puffy? Welke plannen heb je er mee?
 
Ik heb zelf afgelopen oktober mijn PPL gehaald.
November dat jaar ervoor een proefles en 2 syllabus lessen gehad, wegens slecht weer en de lockdown in maart eigenlijk pas goed begonnen.

Dus maart tot oktober, dat zijn over 7 maanden gemiddeld 2 lessen per week -die door gaan-... En ja, er wordt ook het e.e.a. gecanceld vanwege weersomstandigheden en dergelijke.
Daarbij wel de vermelding zoals hierboven aangegeven, wintervliegen is echt wel anders. Maar ik heb naast lekker zelf te vliegen ook nog met enige regelmaat gevlogen met instructeurs (hetzij voor checkrides op andere toestellen) maar toch heb ik er veel aan gehad.
En; ook als het weer slecht is, lekker naar de luchthaven, er loopt altijd wel een instructeur rond waar je dan mee kan praten en veeel van kan leren. Ik heb ook getracht het ritme van vluchten in de zelfde lijn door te zetten na het behalen van de PPL, om currency te behouden en ook met de slechtere weersomstandigheden te leren vliegen.
(+ mijn vliegschool waar ik ook huur heeft hele fijne instructeurs die altijd bereid zijn om weersomstandigheden o.d. te bespreken)

4-5 maanden is echt erg kort, en de diversiteit met weersomstandigheden door het jaar heen is zeker leerzaam. Niets is onmogelijk maar je zal veel geluk met het weer moeten hebben.


(Om te voorkomen dat dit een 'kies-de-vliegschool-waar-ik-zelf-ben-geweest" topic wordt zal ik t simpel houden)
Ik ben zéér goed te spreken over een bekende vliegschool in Lelystad.
Voor mij waren EHHV en EHTE n stuk dichterbij, maar heb EHLE gekozen omdat ik het juist een voordeel vond om direct in het diepe gegooid te worden met een gecontroleerd luchtruim. Het veld is (bijna) altijd bruikbaar en het asfalt is niet snel te drassig ;). Ook de hoeveelheid crosswind landingen hebben mij erg geholpen. Echt niet makkelijk in het begin -zeker als je nooit een keer de wind in de baanrichting hebt- maar ik denk dat het mij wel een competentere piloot heeft gemaakt in minder ideale weersomstandigheden. (en nee, ik ben er nog LAAANGGG niet. Heb nog een zee aan informatie te leren en ervaringen op te doen)
Graslandingen zijn zeker erg leuk om op te vliegen en geven een heel andere dimensie aan het vliegen. Maar die zijn ook te bereiken vanaf een asfaltbaan.


Wat betreft kosten, 10k is een heel populaire advertentie voor je PPL. En dat klopt ook wel, als je kijkt wat er sec. naar de vliegschool gaat. Maar er komt meer bij kijken.
Ik ben best fanatiek geweest met de documentatie van kosten.
(vooral omdat ik iets gebudgetteerd had en graag wilde weten of dat klopte, heb uiteindelijk 52 euro minder uitgegeven dan gebudgetteerd!)

Al mijn lessen, landingen, examens, boeken, headset en accessoires (kaart, etc) kwam uit op een totaal van: € 17.147,84
En dat zal iets goedkoper zijn als je geen kaarten van belgie en Duitsland koopt, een headset leent van de school en de examens niet bij het CBR doet. Maar 15k ben je al snel kwijt, zeker in het tempo waarin jij de ppl wilt voltooien.


In ieder geval veel plezier met je zoektocht en ga eerst her en der op gesprek en een proeflesje doen.
(ik heb vooraf ook contact gehad met 4 partijen; zowel vliegclubs als scholen. Dan kun je zelf kiezen wat beter bij jouw wensen past.)
 
Beste mensen,

Ik wil jullie allereerst hartelijk bedanken voor het geven van input in dit topic!
Waardeer het oprecht want het is niet makkelijk om vanuit je luie stoel zomaar even iets te gaan doen zonder een goede gedachtegang.
Ik heb het boekje doorgelezen en er staan heel veel goede tips en uitleg in over wat ik dan kan gaan verwachten.
Binnenkort heb ik een kennismaking op EHLE om te kijken hoe het er daar aan toe gaat.
Daarbij zal ik een aantal vragen stellen zoals:
voor de vliegschool zelf:
welke type trainingsvliegtuigen beschikbaar ook ivm budget?
hoe zien de onderhoud logs er bijvoorbeeld uit?
hoeveel trainingsvliegtuigen in gebruik? (ratio student-vliegtuig)
bereikbaarheid huis?
is het vliegveld tower controlled en hoe druk is het vliegveld?
voor de instructie zelf:
hebben we dezelfde schema's (doordeweeks)
wat zijn doelen instructeur? wacht diegene op werk bijvoorbeeld en is dan foetsie
hoeveel studenten heeft beoogde instructeur?
wat scoort gemiddelde student op de written exams?
wat is de instructeurs' slagingspercentage voor zijn studenten?

nou ja etcetera etcetera...

Ik begrijp dat binnenkort het voorjaar gaat beginnen en er dus ander weer actief kan zijn dan in de winter, misschien dat ik met meer ervaring van het basisvliegen het winterweer eerder onder de knie krijg, als het dan zover is.. dit neem ik dan nu even voor lief

Ik houd er ook rekening mee dat met een ruwe schatting van 12K het wellicht niet haalbaar zou kunnen zijn, maar het lijkt me handig om altijd een extra budget klaar te hebben voor als dat nodig zou zijn. Landing fees kunnen dus ook aardig aantikken en dat staat genoteerd!

Even een puntje wat ik wilde vragen: in het boekje dat ik dus had aangeschaft staat, begin niet met vlieglessen voordat je de theorie examens allemaal hebt afgerond, i.v.m. het verliezen van tijd en budget mocht de student dit later pas gaan doen.. wat is jullie opvatting hierover?
De cockpit is een slecht en duur leslokaal wordt er dan geschreven, wat natuurlijk wel logisch klinkt.. Maar ja iedereen leert weer op zijn eigen manier? Ervaringen?

Waarom ik mijn PPL wil gaan halen is simpel: Vliegen is het mooiste wat er bestaat, het kunnen bewegen 3 dimensionaal + de combinatie van mens en techniek spreekt me zeer aan..

Nogmaals bedankt, en wil de nieuwe licentie-houders ook van harte feliciteren!
 
welke type trainingsvliegtuigen beschikbaar ook ivm budget?
hoe zien de onderhoud logs er bijvoorbeeld uit?
Ik zou me daar niet zo druk om maken. Onderhoud wordt uitgevoerd door een CAMO (gecertificeerd onderhoudsbedrijf) en daar is controle op vanuit IL&T (Inspectie Leefomgeving & Transport). Dat gaat om veiligheid. Een tweede vorm van onderhoud is de bekleding van de stoelen en andere zaken die niet met veiligheid te maken hebben. Niet belangrijk voor je opleiding, wel als je na je opleiding met passagiers wil gaan vliegen. Dan wordt het ook belangrijk om vierzitters te kunnen huren. Als je lest op tweezitters komt er een conversietraining bij van een paar lessen.

is het vliegveld tower controlled en hoe druk is het vliegveld?
EHLE is bij mooi vliegweer in het weekend nogal druk. Maakt niet uit, je hebt het veld alleen nodig voor start en landing, behalve als je landingen moet oefenen en daarvoor een serie circuits achter elkaar moet uitvoeren. Als er geen ruimte meer is in het circuit wordt dat soms geweigerd. Maar landingen oefenen kun je ook op EHTE (asfalt) en EHHO (gras). EHTE ligt op een kwartiertje vliegen van EHLE. Op werkdagen is het trouwens een stuk minder druk op EHLE en kan er meer.

voor de instructie zelf:
hebben we dezelfde schema's (doordeweeks)
wat zijn doelen instructeur? wacht diegene op werk bijvoorbeeld en is dan foetsie
Dat laatste is heel belangrijk. Je wil graag les hebben van iemand die er voor gekozen heeft om les te geven.
Andere vraag: hoeveel instructeurs hebben ze? Als het na een paar lessen niet klikt met je eerste instructeur wil je niet op zoek naar een andere vliegschool.

Ik houd er ook rekening mee dat met een ruwe schatting van 12K het wellicht niet haalbaar zou kunnen zijn, maar het lijkt me handig om altijd een extra budget klaar te hebben voor als dat nodig zou zijn. Landing fees kunnen dus ook aardig aantikken en dat staat genoteerd!
12K is alleen haalbaar als je eerst een participatie aanschaft bij een stichting. Dan vliegt het toestel tegen kostprijs en dat scheelt. Moet je wel eerst een participatie aanschaffen en daar moet je dan maar net geld voor hebben. En er moeten participaties beschikbaar zijn. Reken anders rond de 16K of meer, als je landingen moeilijk aanleert.

Even een puntje wat ik wilde vragen: in het boekje dat ik dus had aangeschaft staat, begin niet met vlieglessen voordat je de theorie examens allemaal hebt afgerond, i.v.m. het verliezen van tijd en budget mocht de student dit later pas gaan doen.. wat is jullie opvatting hierover?
Er zijn 9 theorievakken en 7 examens. Theorie is het beste te doen als je ook vliegt, want dan heb je er een beeld bij. Leren vliegen gaat gemakkelijker als je de theorie beheerst, anders moet dat allemaal tijdens de briefing uitgelegd worden. Niet in de cockpit uiteraard, want dan worden het hele dure theorielessen met een draaiende motor.
De eerste twee vakken die je moet volgen zijn "Aircraft General Knowledge" en "Principles Of Flight". De eerste leert (o.a.) je dat een vliegtuig twee vleugels en een propeller heeft en de tweede leert je waar ze voor dienen. AGK = techniek, POF = aerodynamica. Deze vakken worden samen geëxamineerd. Ze zijn nuttig aan het begin van je praktijkopleiding, als je bochten, klimmen, dalen, stalls e.d. leert. Kennis over navigatie en radiocommunicatie heb je dan nog niet nodig.
Vraag de vliegschool wanneer ze een theorieopleiding beginnen. Dat is meestal één of twee keer per jaar. En welke boeken ze gebruiken, dan kan je die alvast aanschaffen en doorbladeren. De serie van Bas Vrijhof wordt veel gebruikt en is ook thuis goed bruikbaar.
 
Theorie en praktijk horen hand in hand te gaan.
Er zijn natuurlijk vakken die je wel van te voren kan doen.
Waarom het meestal van te voren gedaan wordt zal een beetje een Meteorologische reden hebben.
Bijna alle theorie cursussen worden in de winter gegeven wanneer het vliegweer op het slechtste is.
Betekent niet dat het moet natuurlijk.
 
Back
Top