Ik heb zelf afgelopen oktober mijn PPL gehaald.
November dat jaar ervoor een proefles en 2 syllabus lessen gehad, wegens slecht weer en de lockdown in maart eigenlijk pas goed begonnen.
Dus maart tot oktober, dat zijn over 7 maanden gemiddeld 2 lessen per week -die door gaan-... En ja, er wordt ook het e.e.a. gecanceld vanwege weersomstandigheden en dergelijke.
Daarbij wel de vermelding zoals hierboven aangegeven, wintervliegen is echt wel anders. Maar ik heb naast lekker zelf te vliegen ook nog met enige regelmaat gevlogen met instructeurs (hetzij voor checkrides op andere toestellen) maar toch heb ik er veel aan gehad.
En; ook als het weer slecht is, lekker naar de luchthaven, er loopt altijd wel een instructeur rond waar je dan mee kan praten en veeel van kan leren. Ik heb ook getracht het ritme van vluchten in de zelfde lijn door te zetten na het behalen van de PPL, om currency te behouden en ook met de slechtere weersomstandigheden te leren vliegen.
(+ mijn vliegschool waar ik ook huur heeft hele fijne instructeurs die altijd bereid zijn om weersomstandigheden o.d. te bespreken)
4-5 maanden is echt erg kort, en de diversiteit met weersomstandigheden door het jaar heen is zeker leerzaam. Niets is onmogelijk maar je zal veel geluk met het weer moeten hebben.
(Om te voorkomen dat dit een 'kies-de-vliegschool-waar-ik-zelf-ben-geweest" topic wordt zal ik t simpel houden)
Ik ben zéér goed te spreken over een bekende vliegschool in Lelystad.
Voor mij waren EHHV en EHTE n stuk dichterbij, maar heb EHLE gekozen omdat ik het juist een voordeel vond om direct in het diepe gegooid te worden met een gecontroleerd luchtruim. Het veld is (bijna) altijd bruikbaar en het asfalt is niet snel te drassig
. Ook de hoeveelheid crosswind landingen hebben mij erg geholpen. Echt niet makkelijk in het begin -zeker als je nooit een keer de wind in de baanrichting hebt- maar ik denk dat het mij wel een competentere piloot heeft gemaakt in minder ideale weersomstandigheden. (en nee, ik ben er nog LAAANGGG niet. Heb nog een zee aan informatie te leren en ervaringen op te doen)
Graslandingen zijn zeker erg leuk om op te vliegen en geven een heel andere dimensie aan het vliegen. Maar die zijn ook te bereiken vanaf een asfaltbaan.
Wat betreft kosten, 10k is een heel populaire advertentie voor je PPL. En dat klopt ook wel, als je kijkt wat er sec. naar de vliegschool gaat. Maar er komt meer bij kijken.
Ik ben best fanatiek geweest met de documentatie van kosten.
(vooral omdat ik iets gebudgetteerd had en graag wilde weten of dat klopte, heb uiteindelijk 52 euro minder uitgegeven dan gebudgetteerd!)
Al mijn lessen, landingen, examens, boeken, headset en accessoires (kaart, etc) kwam uit op een totaal van:
€ 17.147,84
En dat zal iets goedkoper zijn als je geen kaarten van belgie en Duitsland koopt, een headset leent van de school en de examens niet bij het CBR doet. Maar 15k ben je al snel kwijt, zeker in het tempo waarin jij de ppl wilt voltooien.
In ieder geval veel plezier met je zoektocht en ga eerst her en der op gesprek en een proeflesje doen.
(ik heb vooraf ook contact gehad met 4 partijen; zowel vliegclubs als scholen. Dan kun je zelf kiezen wat beter bij jouw wensen past.)