Opleidingsfase 2: Algemene Luitenants Opleiding ALO1

Diana

Active member
De Algemene Luitenants Opleiding (ALO1)


KMA%20010.jpg

Appel op de KMA​

Wanneer alles succesvol is verlopen in de zware selectierondes voor de functie vlieger bij de Koninklijke Luchtmacht ontvang je de felbegeerde opkomstbrief. Je bent dan misschien geslaagd voor de selecties –toch gaat het nog een lange weg worden naar het uiteindelijke operationele vliegen. Want ook als aspirant-vlieger bij de Koninklijke Luchtmacht begint de opleiding in de modder.

Iedereen die bij de Luchtmacht wil gaan werken –manschappen, onderofficieren en officieren- moeten een dergelijke vorming ondergaan. Deze vorming vormt de kandidaat om van burger –spijkerbroek in militair gezegde- tot basis militair. Dit is op zich al een behoorlijke verandering. Als aankomend officier is deze vorming echter nog veeleisender, want naast de militaire vaardigheden moeten deze personen leidinggevende capaciteiten tonen.

De ALO begint op de Koninklijke Militaire Academie. Nadat iedereen een plek heeft gevonden op de fameuze legeringskamers in het historische Kasteel van Breda gaat het echte werk onmiddellijk van start. Niet langer om 11 uur met een ongeschoren gezicht uit bed om je vervolgens door je moeder/vriendin te laten bedienen! – Integendeel: reveille om 06.00, een correcte uitstraling, exerceren en de hiërarchie leren kennen is het eerste wat door jouw instructeurs (het kader) wordt aangeleerd.

In de ALO wordt je een peloton van de Koninklijke Luchtmacht geplaatst. Dat betekent dat alle aspirant-officieren, cadetten genoemd, en het kader van het peloton van dit Krijgsmachtdeel zijn. Het peloton kan van wisselende omvang zijn, maar meestal bestaat het uit tussen de 30 en 50 personen. Het peloton bestaat uit 3 groepen. Vaak is het zo dat de aspirant-vliegers samengebundeld worden in één groep.


Velddienst%206%20138.jpg

Bivakkeren​

Na een korte introductie begint de ALO met een introductie bivak, de eerste oefening te velde (OTV1). In deze periode wordt geleerd hoe je een bivak bouwt, een schuttersput graaft of te velde je maaltijd eetbaar maakt. Tijdens de militaire training wordt onder andere aandacht besteed aan leiderschap en commandovoering en aan fysieke en mentale training. In deze training ligt de nadruk op de militaire vorming en persoons- en groepsvorming.

Op de KMA blijkt vaak dat na deze periode een groot deel van de aspirant-officieren het leven als militair toch eigenlijk niet ziet zitten. Hoewel de afvalpercentages wisselen komt het voor dat er in het introductiebivak al 14 personen uit een peloton vertrekken. De eerste periode wordt vaak als een zware tijd ervaren maar is te doorstaan met voldoende doorzettingsvermogen. Het komt dus inderdaad voor dat mensen direct uit de opleiding vertrekken, maar vaak niet omdat het fysieke karakter te zwaar is.

Op de militaire academie doen er ieder jaar onder de cadetten sterke verhalen de ronde over de nieuwe opkomst. Zo ook het verhaal van de kersverse cadet, die na 10 minuten op het terrein te zijn geweest een wapen zag en besloot dat krijgshandelingen niets voor hem waren. Of de aspirant-vlieger die tijdens de eerste dag van het introductiebivak meende dag vliegers niet hoefden te ‘tijgeren’..

Dit soort verhalen zijn natuurlijk voor een groot deel aangedikt, maar het is zorgelijk dat blijkbaar enkele aspirant-officieren met een zeer gebrekkige oriëntatie op de KMA aankomen. Realiseer je daarom de volgende dingen voordat je besluit naar de academie te vertrekken:

• Iedere officier-vlieger is éérst militair, daarna officier en als laatste vlieger. Het vliegen is een geweldig deel van de baan, maar onthoudt dat er ook andere zaken zijn die van je worden verwacht.
• Iedere officier-vlieger moet een vorming tot militair met goede resultaten doorstaan.
• Als officier moet je niet alleen de fysieke eisen halen en over de militaire vaardigheden beschikken, je moet ook kunnen leidinggeven –in makkelijke en moeilijke omstandigheden.
• Als militair heb jij geen alleenheerschappij over jouw agenda –kortom tijdens de opleiding kunnen soms taken worden opgelegd op momenten dat het jou wellicht niet uitkomt.
• Als cadet wordt er als deel van de opleiding van je verwacht dat je deel uit gaat maken van de cadettenvereniging, het Cadettencorps. De KMA verwacht op die manier iets van jou –maar geeft je er ook heel veel voor terug.
• Om militair te worden lever je veel in en het is soms helemaal niet plezierig..
.. maar wanneer je uiteindelijk op de periode op de KMA terugkijkt is het iets heel speciaals en leuks!

Het introductiebivak is zoals gezegd een behoorlijk pittige periode. Hierboven zijn de meeste zaken reeds genoemd en het zou de ervaring niet ten gunste komen om alle details hier te noemen. Als aspirant-officier moet je zelf de opleiding doorstaan en ervaren.

Er zijn echter wel een paar tips die in de periode te velde van pas kunnen komen. Door een paar dingen vooraf te onthouden maak je het voor jezelf in de beginfase een beetje eenvoudiger:

Zorg voor een goede uitrusting:

nieuwe%20opkomst.JPG

Controle van de uitrusting​

Dit is eigenlijk les één voor elke wandelaar/survivaler/sporter en militair! Zorg dat je al je materiaal compleet hebt en geef gebreken door aan de instructeurs. Niemand heeft er wat aan wanneer je in het veld tot de conclusie komt dat je uitrustingsstukken mist. Ook is het van belang dat je de uitrusting onderhoudt. Een roestig wapen kan immers levensgevaarlijk zijn! Daarnaast is het aan te bevelen om goede inlegzolen aan te schaffen. Hoewel Defensie op verzoek op maat gemaakte zolen levert, kan dit pas na de introductieperiode. Een paar zolen van de betere buitensportwinkel kan een hoop voetklachten voorkomen. Het is echter wel van belang te onthouden dat tijdens oefeningen alleen Defensie verstrekt materiaal gebruikt mag worden. Hoewel een alternatief zakmes met slijpsteen wel mag (een kartelrand is aan te bevelen) is extra materiaal volkomen onnodig en bovendien kostbaar.

Verzorg jezelf uitstekend:

Les twee voor de wandelaar/survivaler/sporter en militair.. Wellicht heb je je voorheen slechts één keer in de week gewassen, dat kan tijdens oefeningen absoluut niet meer. Zorg dat je jezelf onderhoudt, zowel qua hygiëne als kleding en voeding. Dat betekent dus regelmatig wassen, kleding wisselen en voldoende eten en drinken. De fameuze tekencontrole mag dan taboe-doorbrekend zijn, het is wel van belang dat je controleert dat je geen ziektes oploopt door een dergelijk spinnetje. Dit soort zaken komen uitgebreid aan bod in het bivak. Als laatste nog een tip aangaande de gevechtslaarzen. Het volledig insnoeren van de schoenen aan het begin van de opleiding kan nare consequenties hebben (scheenbeenvliesontstekingen). Volg dus de instructies van het kader en laat je voeten/schenen aan de gevechtslaarzen wennen!

28601326.jpg

Goede verzorging noodzakelijk in slechte weerscondities​

Ken de rangen en standen:

Het is altijd een voordeel als je in staat bent de verschillende kaderleden uit elkaar te houden. Rangen en standen zijn van groot belang op de KMA. Het is een kleine moeite dit voor de opleiding een beetje te leren kennen. Daarnaast moet je rekening houden met de afstand die door de rangen en standen wordt gevormd.

Wen aan het levenspatroon:

Het leven aan de KMA is hoogstwaarschijnlijk beduidend anders dan jouw leven in de maatschappij als burger. Het is van groot belang dat je je vlot weet aan te passen aan dit patroon. Zowel in de houding die je jezelf geeft tijdens de opleiding als in het dagelijkse ritme. In de ALO duren werkdagen van 06.00 tot 23.00. Houdt daar rekening mee als je gewend bent om lang te slapen. Daarnaast is het militaire beroep niet echt weggelegd voor mensen met zware heimwee. Houdt er rekening mee dat je soms weken niet thuis komt.

Leer je mede-cadetten kennen:

Wanneer je op de KMA aankomt is het van groot belang dat je jouw collega’s snel leert kennen. Je zult namelijk op alle mogelijke manieren met ze moeten werken. Al snel krijg je op de KMA een ‘buddy’ toegewezen. Naast het feit dat iedereen in het peloton op elkaar let, moeten jij en je ‘buddy’ over elkaar waken en voor elkaar zorgen. Het is dus belangrijk dat je elkaar kent. Het kan zeer motiverend werken als je een aantal van de andere aspirant-vliegers vooraf leert kennen. Airwork is daar een uitstekend medium voor. Een keer bier drinken zorgt ervoor dat je bij aankomst op de KMA een aantal bekende gezichten zult zien. Ten slotte ben je niet alleen met je peloton op de KMA. Je zult na een aantal weken zeker andere cadetten leren kennen via sporten en dergelijke. Zeker het Cadettencorps biedt je de mogelijkheid om anderen te leren kennen. Alle aspirant-officieren van de Luchtmacht komen immers op de academie en zijn lid van deze vereniging.

IMG_1995.JPG

Luchtmachtcadetten tijdens exercitie​


Wanneer je een militair vraagt naar zijn initiële opleiding, dan zal het antwoord unaniem zijn: het is een periode die je nooit zult vergeten. De ALO is een zware periode, waar je tot het uiterste wordt gedreven en waar de band die je met je mede-cadetten vormt uniek is. Je gaat dingen doen die je waarschijnlijk niet eerder hebt gedaan en je gaat dingen leren die je altijd bijblijven.

Uiteindelijk doen de aspirant-vliegers van de Koninklijke Luchtmacht het voor één doel, het vliegen. Maar de KMA is een opleidingsinstituut waar je doorheen moet, of je het nu liefhebt of haat!

Kijk op www.nlda.nl voor meer informatie

Fotomateriaal door Audiovisuele dienst NLDA
 
Last edited by a moderator:
Back
Top