Opdoeken

Like it or not ;)

Er is een wezenlijk verschil met wat de wetgever als minimum eis stelt en de realiteit/praktijk.

Senioriteit of schaduwlijsten zijn prima, maar zegt niets over de individuele capaciteit.

Er zijn collega’s welke na 5 jaar (3500 - 4000 uur) RHS, de capaciteit hebben om te upgraden en er zijn collega’s welke na 10 jaar (7000 uur plus RHS), de capaciteit NIET hebben.

Aan de onderkant van de "Trek en Duw" markt, zien we (voorbeeld) dat je (short and light bodies only) i.d.d. met 1500 TT, 1000 PIC en 300 on type (P180), kunt toetreden (+/- 10.000 € per maand plus benefits) tot de golden 4 mile high club.

Short and light bodies: max. 175-185cm en max. 90kg.

Of je het nu de :stapelge: blauwe "Coitus interruptus" rukkers uit de Dellaertlaan, blauwe sekte, blauw kartel of Delfts blauw past niet bij jou noemt, Viper1983 (#7) heeft wel 'n punt :biertje:

Volgens mij leg ik in mijn oorspronkelijke bericht redelijk duidelijk uit dat er inderdaad, zoals jij stelt, een verschil is tussen wetgeving en praktijk.

Dan moet je bij KIWA/IVW/ILT (welke instantie het ook is tegenwoordig) zijn, met een ATPL (1500 uur) ben je volgens de regels toch gewoon "geschikt" om je command te behalen? Dat het bij de ene maatschappij 10 jaar duurt en bij de andere 20 zegt alleen iets over doorstroming en het beklimmen van de senioriteitsladder..

Let op, ik zeg hier absoluut niet mee dat ik vind dat je met een ATPL klaar bent voor je command..
 
GBoF's critical point of view / wake up call.

Delfts blauw, heeft zich in haar beste lingerie geprostitueerd aan Monsieur et Madame fatale.

Als d(i)e blauwe rukkers denken dat ze onsterfelijk/onaantastbaar zijn, dan hebben ze het mis.

Noem het doemdenken, speculatief of daar is "pain in the ass" GBoF weer.
In de hedendaagse wereld is niets onmogelijk, ook de ondergang van Delfts blauw (te weinig kapitaal) niet.

De Such A Bad Experience Never Again (SABENA) crash, is het perfecte voorbeeld.

Of wordt het 'n (Delfts blauw) flitsfaillissement(?), waarbij de onsterfelijken/onaantastbaren, zich aan Cryanair voorwaarden mogen 'her'prostitueren.

Hoe dan ook, het is opmerkelijk dat d(i)e blauwe "Coitus interruptus" rukkers, blauwe sekte, blauw kartel of Delfts blauw past niet bij jou, (You name it), direct/indirect, haar eigen 'blauwe' wil kan opleggen/doordrukken (TFL).

Losrukken (sine Coitus interruptus) van het blauwe rukkers kartel, is niet eenvoudig, maar ook niet onmogelijk.

Bij voldoende interne backup (TFL), praat eens met (voorbeeld) De Unie.
Doelstelling: behartig uw eigen belangen, i.p.v. constant door d(i)e blauwe rukkers, terzijde (third class), gemuilkorfd of gewaterboard te worden.
 
Blijkbaar vonden je eigen collega's werkgelegenheidsbescherming en carrière wel belangrijk Viper...

Speciaal voor GBOF: Organisatiegraad Arke bij VNV = 85%


Ratificatie cao-akkoord Arke

Met een ruime meerderheid van stemmen hebben de leden van Arke het protocol cao 2013 – 2015 goedgekeurd.

Het akkoord staat met name in het teken van werkgelegenheidsbescherming. Ter bescherming van de werkgelegenheid van de vliegers in vaste dienst bij Arke zijn diverse afspraken gemaakt. Daarnaast is een winstdelingsregeling afgesproken, een betere vakantieregeling, een eenmalige uitkering en de nodige aanpassingen in de RVL. Daarnaast is nog een aantal andere cao-wijzigingen overeengekomen die de arbeidsvoorwaarden van de Arke vliegers verbeteren.

Het bestuur is verheugd over het behaalde resultaat na dit langdurige traject.

Bron:VNV
 
Last edited:
Ik snap de zure reacties ook niet. Eerst klagen dat de VNV er nooit was voor Air Holland, Holland Exel of Durchbird en nu er een solide CAO ligt is het ook weer niet goed.

Viper, je hebt makkelijk praten als captain. Ik denk dat jij het ook niet leuk vind om als competente F/O om gebypassed te worden door DEC's. Het niet aannemen van DEC's heeft ook als reden geen race to the bottom aan te vangen. Ik ken genoeg Nederlandse RYR bazen die er alles voor over hebben om weer naar Nederland te komen. Verder werd er juist ontzettend geklaagd over DEC's, precies vanwege de bovenstaande redenen. Jullie hebben toch die command proficiency flights? Lijkt me dat daar wel aan het licht komt als iemand niet geschikt is.

Ook bij KLM worden gewoon DEC's aangenomen als dat noodzakelijk is, dat staat gewoon in de RVL en is enkele jaren geleden ook op de Fokker 50 gebeurt.

Viper, wat is dan wel jouw reden om VNV lid te zijn?
 
Last edited:
Viper, wat is dan wel jouw reden om VNV lid te zijn?

Omdat je met z'n allen sterk staat.
Maar helaas is het bij ons altijd zeiken en vervolgens toch bukken om genomen te worden.
Het verbaasd me dat er met een grote meerderheid (eerst zien dan geloven) voor is gestemd.
Op de lijn alleen maar gezeik, over het feit dat niet de juiste punten zijn aangepakt.
Nederlanders zijn gewoon geen Fransen of Duitsers......

Blijkbaar vonden je eigen collega's werkgelegenheidsbescherming en carrière wel belangrijk Viper...
hohoho! ik vind dit ook zeer belangrijk! Het is juist heel erg goed dat het VNV dit geregeld heeft.
 
Ik weet niet waarom jullie mij ineens aanvallen. Ik ben tevreden met de afspraken (al hadden we hele andere afspraken voor ogen).
Alleen de DEC afschermen ben ik het niet mee eens.

Tevens is er altijd veel gezeik op de lijn maar als het er op aan komt durft niemand iets te zeggen/doen. Dat lijkt wel typisch Nederlands.
Daar baal ik altijd van.

Een andere werkgever zoeken kan altijd, ik ben ook altijd aan het rond kijken.
Maar er zijn meer dingen die mee spelen dan arbeidsvoorwaarden alleen.
Ik heb het er prima naar m'n zin.

Trouwens, het lijkt er op dat de meesten die reageren geen idee hebben hoe het is bij Arke en wat de pijn punten zijn van het personeel.
Dus voordat je mij van bepaalde dingen beticht, kijk eerst eens goed in de keuken.

(Trouwens wel typisch Airwork.... Ik begin een topic over het sluiten van dit sub forum en kijk waar we het nu over hebben...)
 
Last edited:
Het was geenszins een aanval. In tegendeel. Maar je klonk nogal ontevreden. Vandaar. Kennelijk had ik dat verkeerd.
 
Ik ben tevreden met de afspraken (al hadden we hele andere afspraken voor ogen).

Alleen de DEC afschermen ben ik het niet mee eens.
Er zitten 6 TFL afgevaardigden in de Dellaertlaan, hebben ze dan alle 6 oogkleppen op m.b.t. knelpunten / continuïteit onderneming?

Idem. geen gevoel / luisterend oor (achterban)?
Idem. Blauwe sekte meelopers / eters?

Komen de zaken 1:1 op tafel of worden deze afgezwakt/beïnvloedt (Blauwe sekte)?

Tevens is er altijd veel gezeik op de lijn maar als het er op aan komt durft niemand iets te zeggen/doen. Dat lijkt wel typisch Nederlands.
Daar baal ik altijd van.
Been there, done that, burned the T-shirt ;)

Neem je het voortouw (Kop van Jut), als het puntje bij het paaltje komt, sta je alleen en weet niemand meer van iets. Erg fijn.

Vrinden (geen type fout) kies je zelf, collega's krijgt je toegewezen.

(Trouwens wel typisch Airwork.... Ik begin een topic over het sluiten van dit sub forum en kijk waar we het nu over hebben...)
Delete | Retry | Ignore :biertje:
 
Hmmmm eens kijken wat er gebeurt als ik dit schrijf...

In praktisch alle beroepen worden alleen de meest gekwalificeerde werknemers gepromoveerd naar een hogere functie. Alleen in de luchtvaart wordt een achterhaalt principe gebruikt als anciënniteit (senioriteitslijst). Probeer je passagiers maar eens uit te leggen dat iemand die een "zesje" is gezagvoerder wordt op het toestel waarmee hij/zij gaat vliegen, en niet de "negen" die ook beschikbaar is, maar korter in het bedrijf werkt.

Het cijfer hangt natuurlijk van alle factoren af; van CRM tot flight skills.
En ja, ik realiseer mij dat dat zou kunnen betekenen dat sommige collega's dan nooit een command zouden kunnen krijgen. Dat is nl ook hoe het buiten de wereld van de luchtvaart werkt. The best man or woman for the job.

Is het zesje gevaarlijk? Dat zeg ik dus niet! (voor de duidelijkheid)

Maak de leeuwen maar los, ik pak een zak chips met een biertje en ga lekker genieten van de discussie :)

Ps waarschijnlijk reageer ik niet meer omdat de discussies meestal persoonlijk worden....
 
Opdoeken

Definieer een goede piloot? SOP compliance (is wel te turven), out-of-the-box denken? Fuel savings (haha), goede CRM (objectief te meten??), hoog in de populariteits poll van cabin crew, pax, FOs, management? Raw data skills? Technical knowledge? Sick leave? Uiteraard "veilig", maar waar zit dat hem in?
Ik ben voor, maar beoordeel het maar eens. En voorkom idd de genoemde vriendjespolitiek.
 
Door objctieve citeria neer te leggen, net als bij andere banen, moet dat gewoon kunnen. Vriendjes politiek zal altijd bestaan, net als bij andere banen. Maar het kan door meerdere TRE's worden beoordeeld in speciaal traject en natuurlijk trainingsverleden beoordelen door een commissie. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld.
 
In praktisch alle beroepen worden alleen de meest gekwalificeerde werknemers gepromoveerd naar een hogere functie. Alleen in de luchtvaart wordt een achterhaalt principe gebruikt als anciënniteit (senioriteitslijst). Probeer je passagiers maar eens uit te leggen dat iemand die een "zesje" is gezagvoerder wordt op het toestel waarmee hij/zij gaat vliegen, en niet de "negen" die ook beschikbaar is, maar korter in het bedrijf werkt.

Bij mijn werkgever (LH Cargo) halen degenen die niet goed genoeg zijn hun upgrade dan gewoon niet. Krijgen dan nog wel een keer een herkansing, maar dat was het dan ook.
 
Back
Top