Ooglaseren Luchtmacht vlieger

MichielMM

New member
Kort geleden ben ik op mijn ogen afgekeurd in de selectie voor vlieger bij de KLu. Ik baal hier natuurlijk enorm van omdat ik dit al jaren lang wilde doen en hard heb gewerkt om de selectie door te komen. Het CML raadt me echter af om mijn ogen te laten laseren omdat zij bang zijn dat het zicht bij nacht, na het laseren, niet voldoende is. Natuurlijk wil ik hun advies niet negeren, maar daarnaast wil ik alle mogelijkheden benutten. Mijn vraag is daarom of mensen, om dezelfde redenen hun ogen hebben laten laseren, en wat daar de uitkomst van was. Ik ben benieuwd in hoeverre het advies van het CML voortkomt uit voorzichtigheid en of laseren echt geen optie is. Mijn plan is om meerdere ooglaserklinieken te benaderen om hierover informatie in te winnen, maar ervaringen of ander input van leden van dit forum kunnen mij ook helpen in dit proces. Ik ben niet van plan om bij een zeer kleine kans op succes mijn ogen te laten laseren, maar ik wil op z'n minst een volledig en eerlijk beeld hebben over de mogelijkheden.
 
Hoi Michiel,

Vorig jaar heb ik precies hetzelfde probleem gehad. Besloten om het wel te doen en geen moment spijt van gehad. Helaas ben ik in de laatste fase bij de KLu om andere redenen afgevallen. Inmiddels ben ik begonnen aan de opleiding tot verkeersvlieger en ben ik medisch goedgekeurd (inclusief uitgebreide oogtest).

Waar het CML bang voor is, denk ik, is het zogenaamde strooilicht. Daardoor zie je 's nachts de lichtjes niet scherp, maar zit er een soort waas omheen. In de eerste weken/maand na mijn laseroperatie waren mijn strooilichtwaardes nog te hoog, maar na twee a drie maanden was er niets meer van te merken. Nu weet ik niet hoe dit bij de militaire keuring zit, aangezien die eisen naar mijn weten strenger zijn.

Ik kan je geen advies geven, maar alleen zeggen dat het mij uitstekend is bevallen. Mocht je meer vragen hebben, hoor ik die graag hier of via een pm.

Succes met je beslissing,

Greef.
 
Bedankt voor je reactie Greef!

Mooi om te horen dat het bij jou goed is gegaan. Voor zover ik heb begrepen, gaat het inderdaad om strooilicht. Wat ik uit jouw verhaal begrijp is dat je ogen niet meer herkeurd zijn bij de KLu, maar alleen bij een medische keuring voor verkeersvlieger en ik weet niet of de vereiste resultaten voor strooilicht daar afwijken. Waarschijnlijk zal dat wel weer strenger zijn bij de KLu, net zoals de andere onderdelen van de medische keuring. Ik ben wel benieuwd voor welke ooglasertechniek jij hebt gekozen en waarom? Nogmaals bedankt voor je bericht!

Michiel
 
Michiel,
Staar je niet blind op die ogen keuring alleen.
90-95% wordt afgetest of anderszins niet aangenomen.
Het is vervelend maar iedereen zal er toch op zijn eigen manier vrede mee zien te krijgen dat het voor maar heel weinig is weggelegd.
Ik ben er zelf ooit op de eerste keuringsdag al uitgeknikkert.

Helaas ben ik in de laatste fase bij de KLu om andere redenen afgevallen
 
Ik denk dat het uit mijn verhaal wel duidelijk was dat ik de andere selectie ronde al succesvol heb afgesloten en er tijdens de medische keuring geen andere problemen waren. Ik denk daarom dat je reactie enigzins misplaatst is. De genoemde percentages zijn dan ook uit de lucht gegrepen en eerder relevant voor mensen die nog aan de selectie moeten beginnen. Het deel over 'vrede mee hebben' is denk ik wel juist, daarvoor wil ik echter eerst elke mogelijkheid hebben onderzocht.

Toch bedankt voor je reactie.
 
Hoi Michiel,

Mij werd aangeraden om voor de TransPRK methode te gaan. Met deze methode raken ze je oog niet aan, waar ze bij andere methodes een soort vliesje rond je oog weghalen. Dit kan gevaarlijk zijn als je in de toekomst te maken krijgt met hoge G-krachten.

De eisen bij de Luchtmacht zijn inderdaad strenger dan die bij de burgerluchtvaart, hoe het precies zit weet ik niet. Als ik jou was, zou ik contact opnemen met het militair hospitaal in Utrecht. Daar zit een erg kundige oogarts die mij advies heeft gegeven.

Groet, Greef.
 
Ik zou dit in ieder geval proberen te coordineren met de vliegarts die je later gaat keuren. Als die je geen zekerheid kan geven, of de procedure geaccepteerd wordt, dan zie er van af.

Ik heb de selectie voor LH met een meisje gedaan, wat er eigenlijk door was, maar uiteindelijk vanwege gelaserde ogen niet aangenomen werd. Ze had dit gedaan omdat LH +/- 1 dioptrine eiste. Half jaar later verlaagde LH de norm naar +/- 3. Daarmee had ze dus achteraf gezien het zonder laseren kunnen redden.

Het blijft gesleutel aan je lichaam, en dat kan ook fout gaan, en bij een aantal mensen gaat het ook fout. Dat is iets wat iedereen die zijn handtekening onder de disclaimer bij de dokter zet wel wordt verteld, maar niemand denkt dat het hun treft.

Dus voor een vaag voordeel, zeg maar de kans om verder te komen in de KLu selectie, zie ik het kritisch. Als je precies weet dat het iets op gaat leveren, dan wel, maar het lijkt me niet dat iemand je die zekerheid kan geven.
 
Ik denk dat het uit mijn verhaal wel duidelijk was dat ik de andere selectie ronde al succesvol heb afgesloten en er tijdens de medische keuring geen andere problemen waren. Ik denk daarom dat je reactie enigzins misplaatst is. De genoemde percentages zijn dan ook uit de lucht gegrepen en eerder relevant voor mensen die nog aan de selectie moeten beginnen. Het deel over 'vrede mee hebben' is denk ik wel juist, daarvoor wil ik echter eerst elke mogelijkheid hebben onderzocht.

Toch bedankt voor je reactie.

Nee, dat was niet duidelijk uit je eerste post....vandaar mijn reactie.
Je hebt gelijk over de percentages, ik zat er flink naast....

Toch kan hij niet ontkennen dat de eisen streng zijn, zowel bij de selectie als bij de opleiding. Want van de vijftig sollicitanten schopt gemiddeld slechts eentje het tot luchtmachtpiloot. 'Per jaar hebben we ongeveer 50 leerlingen voor alle typen gevechtstoestellen nodig. Dat betekent dat we 50x50=2500 aanmeldingen nodig hebben', aldus Plankman. Dit jaar wordt niet eens de helft van het aantal aanmeldingen gehaald. Het is 'een trend' die al enige tijd aan de gang is, maar dit jaar versterkt doorzet.

1-50 = 2-100 = 2% ipv mijn vermelde 5%

http://www.volkskrant.nl/binnenland/luchtmacht-kan-niet-genoeg-jonge-piloten-vinden~a3780125/

il_340x270.494050195_pe8i.jpg


Succes....
 
Hoi Michiel,

Ik heb afgelopen juli ook mijn ogen laten laseren i.v.m. de medische keuring van de luchtmacht (voor de functie vlieger). Hierbij ben ik gegaan voor de TransPRK methode, welke Greef ook heeft ondergaan. Na 3 maanden wachten heb ik twee weken geleden mijn ogen laten keuren bij het CML en hier zijn verder geen bijzonderheden naar voren gekomen. Wel is het zo dat als je een ooglaserbehandeling hebt gehad, je standaard naar de oogarts wordt verwezen in het CMH voor een strooilichtmeting (op het CML beschikken ze niet over de apparatuur om deze meting te doen). Dit is voor mij de laatste afspraak in het CMH, maar aangezien de laser behandeling helemaal goed is verlopen en ik verder helemaal geen last heb 's avonds met zien verwacht ik ook hier verder geen bijzonderheden.

Geen idee of dit überhaupt nog relevant is voor jou, maar wellicht wel voor andere mensen die deze post lezen!

Succes!
 
Back
Top