Oogafwijking

Terroid

New member
Beste mensen,
Zou iemand mij kunnen vertellen wat ze met de waardes als:
hypermetropia not exceeding +5.0 dioptres; (ii) myopia not exceeding –6.0 dioptres;
bedoelen?
Is dit sterkte alleen, of sterkte en astigmatisme bij elkaar of iets dergelijks? Ik dacht er namelijk over om misschien verkeersvlieger te worden, maar het ziet er slecht uit als ik die regels zo lees. Kort geleden naar de opticien geweest en geen achteruitgang gehad dit jaar voor het eerst in lange tijd, maar had al een behoorlijk grote oogafwijking.
En dan heb je ook nog dat er staat dat je boven de -6 na een test bij een vliegmedische oogarts mogelijk toch nog goedgekeurd kan worden, iemand daar ervaring mee? Ik zit er over na te denken om een afspraak te maken, maar ik twijfel dat ik er wel heel erg boven zit. Oogmeting hierbeneden. Iemand enig advies: proberen of geen kans??

SC
R-4,00-3,00
L-5,75-1,75

Mvg,
T
 
Uiteraard proberen!

Stel je vraag telefonisch bij een AMC (Aeromedical Center), zij helpen je verder.

Dat er alsnog een goedkeuring kwam na een test bij een oogarts heb ik in mijn directe omgeving meerdere keren gezien. Dus zelfs als je buiten de limieten valt is er nog hoop.
 
Niet zo snel.
Als je op de grens zit of daar net overheen loop je toch het risico om op een later stadium alsnog niet goedgekeurd te worden.
Zeker als je in NL na je opleiding niet aan het werk kan en je in het buitenland een Medical opnieuw moet halen.
 
Ik denk dat Rambo een goed punt heeft Europe-American, de eissen voor de initial en de recurrent zijn onder EASA verschillend. Zou gewoon een afspraak maken bij een medical center weet je waar je aan toe bent. Volgens mij is er ook een maximale afwijking voor de cylinder tussen L & R. Dan kan je daarna op je gemak orienteren op een vliegschool
 
Ik denk dat Rambo een goed punt heeft Europe-American, de eissen voor de initial en de recurrent zijn onder EASA verschillend. Zou gewoon een afspraak maken bij een medical center weet je waar je aan toe bent. Volgens mij is er ook een maximale afwijking voor de cylinder tussen L & R. Dan kan je daarna op je gemak orienteren op een vliegschool
In elk geval kan er een keuze gemaakt worden tussen twee uiteenlopende adviezen.
Er komt veel meer bij kijken dan eenmaal door de keuring.
Doe je een opleiding bij een andere provider dan een van de hofleveranciers dan kom je zo goed als zeker nooit in NL aan de slag.
EASA en een verenigd Europa is een beetje een farce. Het kan goed zijn dat een buitenlandse ( Europese) maatschappij geen brevet accepteert wat is uitgegeven in een lidstaat met een medical uit een andere lidstaat.
Ik lees al 22 jaar Pprune en ik kan je niet vertellen hoeveel draadjes daar voorbij zijn gekomen met medisch drama waarvan veel oogafwijkingen, cilinders, gedeeltelijk kleurenblind in een bepaald spectrum etc etc etc. Heleboel die na initiële afgifte ergens verder in het systeem toch geweigerd zijn zelfs na het afronden van een opleiding.
Ga hier heel gedegen onderzoek naar doen.
Kijk, wordt je bij de KLM Flight Academy aangenomen dan zit je natuurlijk voor de rest van je carrière goed.
Maar ben je bij de KLM FA en bij de Transavia opleiding afgewezen dan zou ik me heel goed laten voorlichten over hoe maatschappijen elders in Europa, het Midden Oosten en Azië hier over denken.
Concreet voorbeeld:
Je doet een opleiding bij Bartolini in Polen en je probeert vervolgens bij een Ierse prijsvechter te solliciteren met een NL’s Medical.
Accepteert die Poolse autoriteit dat en accepteert de Ierse maatschappij de mix-n-match.
 
Ik zou ik elk geval aanraden om een draadje op Pprune te beginnen met dezelfde vraag.
Er is daar veel meer verkeer dan hier.
Jammer maar waar.
 
In elk geval kan er een keuze gemaakt worden tussen twee uiteenlopende adviezen.
Er komt veel meer bij kijken dan eenmaal door de keuring.
Doe je een opleiding bij een andere provider dan een van de hofleveranciers dan kom je zo goed als zeker nooit in NL aan de slag.
EASA en een verenigd Europa is een beetje een farce. Het kan goed zijn dat een buitenlandse ( Europese) maatschappij geen brevet accepteert wat is uitgegeven in een lidstaat met een medical uit een andere lidstaat.
Ik lees al 22 jaar Pprune en ik kan je niet vertellen hoeveel draadjes daar voorbij zijn gekomen met medisch drama waarvan veel oogafwijkingen, cilinders, gedeeltelijk kleurenblind in een bepaald spectrum etc etc etc. Heleboel die na initiële afgifte ergens verder in het systeem toch geweigerd zijn zelfs na het afronden van een opleiding.
Ga hier heel gedegen onderzoek naar doen.
Kijk, wordt je bij de KLM Flight Academy aangenomen dan zit je natuurlijk voor de rest van je carrière goed.
Maar ben je bij de KLM FA en bij de Transavia opleiding afgewezen dan zou ik me heel goed laten voorlichten over hoe maatschappijen elders in Europa, het Midden Oosten en Azië hier over denken.
Concreet voorbeeld:
Je doet een opleiding bij Bartolini in Polen en je probeert vervolgens bij een Ierse prijsvechter te solliciteren met een NL’s Medical.
Accepteert die Poolse autoriteit dat en accepteert de Ierse maatschappij de mix-n-match.
Ah ja snap het, zal ook de vraag stellen op Pprune, bedankt daarvoor.
Mijn plan was ook om eerst bij de KLM FA te proberen aangezien dat inderdaad de veiligste optie lijkt.
Verder snap ik dat eenmaal hier in Nederland geweigerd het moeilijk zou worden om ergens anders in Europa wel te worden aangenomen.
Heel misschien naar Amerika waar je geen dioptrie-limiet hebt? Al zal dat wel weer een hele klus worden.

Ik ga contact opnemen met een AMC en kijken hoe het dan verder gaat. Bedankt voor de info :)
 
Dat is een van de zaken die ik als vlieginstructeur vaak heb gezien.
“Uitwijkers” uit Europa die niet aan de EU/JAA/EASA medical eisen voldeden.
Een enkeling is dat in de VS gelukt maar je krijgt hetzelfde probleem.
Landen buiten de VS willen graag een “eigen” medical bij een gelijkstelling van het brevet.
Om het meest extreme geval te noemen, China staat bekend om zijn “astronauten” Medicals en van de Amerikaanse piloten die ik ken die bij een Chinese maatschappij hadden gesolliciteerd zijn 2 van de 3 afgekeurd.
Verdere vragen zijn altijd welkom.
 
Back
Top