Oeps, oorlog? Deel 2

ocho gardena

New member
De update van ppjn.com over HollandExel.

Current Situation:
Exel Aviation Group is under investigation. Mr Erik de Vlieger announced a reorginisation of the entire Exel Aviation Group. A couple of the "Ëxels" will be phased out due to losses and bad performance. 4/Jan/05

Outlook:
Company is now under invetigation. CEO has been in jail for tax evasion and laundry of money. Takeover of Dutchbird is cancelled. This cancellation is also under investiagtion by Dutch authorities. Several touroperators cancelled contract for summer 2005. Outlook is bad. Company expected landing rights in Dutch carribean. They didn't get them. Overal opinion in Holland is very negative towards future outlook of HE/ Exel Aviation Group. Huge reorginisation plans for early 2005. 27/Dec/04

Overall Situation (+ve/neutral/-ve):
Negative

Fleet last update
Current:
4/5 x b767. Dutchbird is not taken over. 757's are deregistered by lessor. Company is seen as financially unstable. 27/Dec/04

Orders:
5th 767 is not coming for the moment. There are no flights for it
 
Zouden er dan eindelijk een paar mensen een beetje wakker worden????? Het is wel erg lang goed gegaan. Te veel shit veroorzaakt door al deze mensen. :mad:
 
Grote belangstelling voor vleugellamme Dutchbird

door ARNOLD BURLAGE

AMSTERDAM, zaterdag
Voor een overname of doorstart van luchtvaartmaatschappij Dutchbird hebben zich tot nu toe 27 gegadigden gemeld. De wankele maatschappij werd onlangs uitstel van betaling verleend. „Een wespennest”, constateert mr. Frits Kemp, de bewindvoerder die het kaf van het koren probeert te scheiden. „Ik verlang daarom voor verdere onderhandelingen financiële garanties, zodat geen kostbare tijd verloren gaat aan charlatans”, vult hij aan.
Helemaal moedeloos is de bewindvoerder niet. „De maatschappij telt nog tal van waardevolle elementen, zoals goed opgeleid en enthousiast personeel dat wil doorgaan. Maar ook de kostbare ’slots’, de schaarse start- en landingsvergunningen, zijn in goed overleg met de autoriteiten wellicht nog te redden”, licht hij toe.
Dutchbird raakte aanvankelijk via een mislukte overname in bezit van de Exel Aviation Group van luchtvaarttycoon Erik de Vlieger (42,5%), Niek Sandmann (52,5%) en algemeen directeur Harm Prins (15%). Laatstgenoemde kreeg Dutchbird uiteindelijk als enig eigenaar in bezit. Na zijn vrijlating uit voorarrest, in afwachting van berechting, benoemde Prins zichzelf tot statutair directeur. Dit tot grote schrik van de 200 medewerkers, die de maatschappij juist zelf – als stichting – probeerden te redden.
„Ik probeer nu met alle betrokkenen en belangstellenden na te gaan of verkoop vanuit de surseance tot de mogelijkheden behoort. Het lijkt me na de eerste gesprekken dat redding vanuit deze positie moeilijk wordt. Het ziet ernaar uit dat alleen nog faillissement kan volgen, met mogelijke kansen voor een doorstart voor wie daarin wil investeren”, aldus Kemp.
De bewindvoerder bij Dutchbird, dat een schuldenlast torst van zo’n € 9 miljoen, brengt zelf de kritiek op zijn benoeming ter sprake. „De twijfel die rond mijn persoon wordt opgeroepen, is kennelijk gebaseerd op de bemoeienis van één van mijn kantoorgenoten met zakenman Erik de Vlieger. Voor hem doet hij vier zaken voor één van zijn 132 bv’s, maar omgekeerd is dat ook voorgekomen.”
Kemp, die ooit tot het advocatenteam rond prinses Margarita behoorde, vult aan: „Alle belangstellenden zullen objectief worden gewogen volgens een transparant systeem. Alleen serieuze kandidaten blijven over.”
Over één van de duistere kwesties in de Dutchbird-zaak zegt de bewindvoerder: „Eén van de kandidaten, gevestigd in Libanon, claimt al langer het recht te hebben op de aandelen die nooit aan hem zouden zijn overgedragen. Maar ik bemoei me in dit stadium niet met aandeelhouders. Zij zullen tot de eindconclusies geduld moeten hebben. In het slechtste geval blijft de echte eigenaar met een failliete onderneming zitten. En iedereen mag een bod uitbrengen.”
Over de kansen voor een doorstart na faillissement is de bewindvoerder, evenals ingewijden in de luchtvaartwereld, positief gestemd. Gezonde concurrentie voor de KLMgroep wordt ook door de reisorganisaties, die de passagiers moeten leveren, als gewenst beschouwd. „Op de steun van de reissector zou bij een nieuw begin toch moeten kunnen worden gerekend”, aldus de bewindvoerder bij Dutchbird.
 
We zullen zien

We zullen zien

We wachten wel af of DBR wel eens doorstart kan maken..... maar ja, met welke types zouden ze weer kunnen gaan vliegen?

Weer met 3 Boeings 757's geleased van Boeing. Of weer met Airbus A320 of A321.

Je weet het maar nooit.
 
Kleintje muurkrant (credits vliegertje/hollandexel forum):

Geplaagd door technische problemen konden wij niet tijdig een mail van Rob van de Rhee in onze kolommen opnemen. Op zich niets om harakiri voor te plegen, ware het niet dat de mail tijdgebonden was. Maar goed, een beetje als mosterd na een bal gehakt alsnog die kruidig uitgevallen mail gericht aan de curator van Dutchbird Frits Kemp van Fort Advocaten:

Geachte heer Kemp,

Morgen, donderdag 6 januari, hebben wij om elf uur een afspraak om te overleggen omtrent de toekomst van sursiet Dutchbird en met name de daarmee gepaard gaande werkgelegenheid.
Heden ben ik erop gewezen dat u zeer recentelijk, goedeen maand geleden, bent opgetreden namens IMCA/De Vlieger in een tweetal procedures. Het zou gaan om de merkenrechten inzake het faillissement Glamago (IMCA-groep) jegens de curator Van Dijk alsmede namens IMCA/De Vlieger inzake het faillissement van IMCA-dochter TV Industries (inmiddels ook failliet).
Daar een dergelijke nauwe betrokkenheid bij de IMCA-groep, de heer De Vlieger en in ieder geval destijds de heer Prins naar mijn smaak een ontoelaatbare belangenverstrengeling in de begeleiding van deze sursiet in zou houden, zou ik graag van u willen vernemen of opgemelde informatie juist is.
Mocht dit het geval zijn dan verzoek ik u de RC hieromtrent te willen informeren en bovendien meen ik in dat geval van u te mogen verlangen, al was het maar om de geringste schijn van belangenverstrengeling voor te zijn, uw benoeming in deze terug te geven.
Wellicht is het in dat geval beter dat de hele surseance aan een andere rechtbank wordt overgedragen. In dat laatste geval verdient het aanbeveling in deze ook de Haagse rechtbank over te slaan, nu de raadsman van Dutchbird aldaar plaatsvervangend rechter is.
Ik zie uw antwoord gaarne ruim voor onze afspraak tegemoet, uiterlijk morgen voor 10 uur.
Bij uitblijven van een mij conveniërend antwoord zeg ik onze afspraak af. In dat geval zal ik mij direct tot de RC wenden.
Ik verneem wel van u.
Groeten/Regards
Robert van de Rhee.



vrijdag 7 januari 2005

Ja, daar kon je op wachten. Meteen een tegenzet van Frits Kemp, de curator/beheerder van het in surseance verkerende Dutchbird. Hij schreef gisteren het volgende aan de geagiteerde Robert van de Rhee:

"Uw informatie is deels juist en ik begrijp uw zorg. Ik heb gisteren een brief aan Imca Group BV geschreven en was uiteraard voornemens de rechter-commissaris vandaag de kwestie voor te leggen. Bijgaand zend ik u afschrift van deze brief. Ik heb een en ander zorgvuldig onderzocht en deel de conclusie die u trekt niet. Ik licht dat toe.

Allereerst dient u te weten dat het niet juist is datExel (of De Vlieger) de aandelen in Dutchbird houdt. De formele status van Exel is voor mij niet anders dan die van de 27 andere partijen die het afgelopen jaar hebben onderhandeld over een overname Dutchbird. U bent een van deze partijen. Iedere partij die interesse heeft wordt door mij uitgenodigd. De biedingsprocedure zal objectief en transparant zijn.

Imca is niet betrokken in deze surseance.

Imca gebruikt veel advocatenkantoren, mij zijn er ten minste acht bekend, waarschijnlijk zijn het er meer. Zelf ben ik nooit opgetreden, wel een kantoorgenoot.

De ondernemingen van Imca en Exel zijn verschillend.

De relatie tussen Imca en Exel is niet controlerend.

Naar ik begrijp heeft de heer De Vlieger in Imca (indirect) een controlerend belang; dat heeft hij niet in Exel. Er bestaat alleen een verband omdat De Vlieger en Corver van beide vennootschappen directeur zijn. Geen van beiden heb ik ooit ontmoet.

Mijn kantoor heeft nooit opgetreden voor Exel.

Slotsom is dat er geen relaties zijn tussen Exel Aviation Group en mijn kantoor. Ik heb geen voorkennis en ben onpartijdig. Ook commercieel bestaan er geen belemmeringen.

Ik zal vandaag de rechtercommissaris informeren en ook deze beide brieven toezenden.

Het lijkt me in ieder geval juist en wenselijk dat u wel komt.

Vriendelijke groet.

Frits Kemp"


Olla vogela hebben nestas hagunnan (7)
maandag 10 januari 2005
Nog voordat de fors klapwiekende vogelaar Robert van de Rhee daadwerkelijk een ontmoeting had met Dutchbird-beheerder Kemp loste hij nog een schot voor de boeg. Dat schot luidde aldus:

Geachte heer Kemp,

Dank voor uw prompte reactie. Het leek me maar beter om klare wijn te schenken en niet om de zaak heen te draaien. U begrijpt dat uw antwoord mij maar matig bevredigt. Het blijft een feit dat ik, mijn vennootschap Sgradrecht en zelfs Dutchbird (!) als Going Concern dan wel, en niet als kip met gouden (passagiers) eieren een volstrekt tegenstrijdig belang heeft met De Vlieger en zelfsde heer Prins.
De hele juridische scheiding tussen de diverse ondernemingen zijn uiteraard slechts Chinese Walls en feit blijft dat uw kantoorgenoot Oskamp nog geen maand geleden namens Imca media twee faillissementen heeft mogen afhandelen en zulks nu ook al weer niet op al te fraaie wijze, met name het personeel is daarbij schandalig behandeld. Wat er ook van de juridische scheiding mag zijn, feit is en blijft dat telkens als er een onderneming binnen het De Vlieger gebeuren in surseance of faillissement geraakt, Harm Prins daar snel naar voren wordt geschoven als een soort katvanger Directeur en zelfs aandeelhouder. Zo ook nu dus bij Dutchbird.
Mijn bezorgdheid is dat we hier niet te maken hebben met een slim onroerend goed dealtje, daarin is het duo De Vlieger/Prins vast zeer bedreven, dat hebben we recentelijk nog uitvoerig in de pers mogen genieten, maar we hebben hier te maken met een luchtvaartmij die, als de aandelen mij gewoon tijdig waren geleverd, inmiddels de status van nationale Flag carrier al van KLM had kunnen overnemen. Nu is het zaak zo snel mogelijk te onderzoeken wat daarvan nog te redden is en is het van belang dat zo een operatie in alle (bestuurlijke) rust uitgevoerd kan worden zonder een stel hijgerige cowboys op de achtergrond. Hier komt nog bij dat recentelijk in enkele procedures toch reeds de schijn van niet geheel zuivere rechtspraak is gewekt, hetgeen momenteel onderzocht wordt.
Om deze redenen leek het mij beter iedere schijn van partijdigheid, zelfs als die juridisch goed lijkt afgezekerd, te voorkomen en hier een kantoor van onbesproken verleden richting belanghebbenden Prins en De Vlieger aan te wijzen. U wilt wel van mij aannemen dat het bovenstaande sans rancune personelle is, we kennen elkaar nog niet en ik zou dan ook absoluut niets ten nadele van u willen suggereren, behalve dan dat u momenteel wellicht aan de 'verkeerde' kant van de straat woont. Ik blijf ervan overtuigd dat bij de juiste aanpak en visie Dutchbird in zijn geheel met behoud van volledige werkgelegenheid kan overleven.
Ik zal daarover rond 11.00 uur met u verder spreken, al moet mij wel gelijk van het hart dat ik niet meer die openhartigheid jegens u aan de dag zal leggen als waarmee ik voornemens was met u aan deze operatie te beginnen. Daarmee is gelijk al aangegeven dat uw benoeming - nogmaals absoluut niet persoonlijk reeds nu het voortbestaan van Dutchbird mogelijk zou kunnen bemoeilijken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Ik verzoek u ook deze reactie aan de RC mee te willen geven en wacht zijn beslissing met belangstelling af. Ik zal uw verzoek waarderen en toch onze afspraak doorgang laten vinden.
Met vriendelijke groet
R. v.d. Rhee .


maar we hebben hier te maken met een luchtvaartmij die, als de aandelen mij gewoon tijdig waren geleverd, inmiddels de status van nationale Flag carrier al van KLM had kunnen overnemen

Er lopen wel meer mensen met hun hoofd in de wolken :D
 
Het vervolg. Soms staat er nog best interessante info op het net.


“Geachte heer Kemp,

Volgend op ons onderhoud van hedenmorgen bericht ik u als volgt:

Alhoewel ik u reeds direct heb aangekondigd dat uw bijgesloten brief, waarin u uitvoerig ingaat op de vraag of u nu wel of niet voldoende onpartijdig bent als bewindvoerder/curator mij een gevoel achterliet van de uitspraak “I did NOT have sex with that woman”kreeg ik aanvankelijk het gevoel dat ik u graag het gevoel van de twijfel gunde.

De gesprekken nog eens overdenkende en dan met name uw uitspraak dat u slechts 1 doel voor ogen had en dat was zo snel mogelijk zoveel mogelijk activa te verkopen, bevestigen toch mijn schrik dat u (nu al) afstand hebt genomen van een serieuze poging tot doorstart en u zelf reeds ongekroond tot Curator heeft verheven. Ik acht dat temidden van zoveel twijfels kwalijk.

Ook het feit dat ik niet meer van u heb vernomen na uw gesprek met De Vlieger en Prins verbaast mij. Evenzeer verbaast het mij overigens dat De Vlieger en Prins gezamenlijk en vertegenwoordigd door een gemeenschappelijke advocaat bij u komen praten, terwijl de buitenwereld moet geloven dat dit duo in onmin over straat rolt.

Al met al meen ik toch te moeten aandringen op het aanstellen van een andere minder “obscure” bewindvoerder en tenzij u dit zelf aan de RC voorlegt zal ik dat doen en ook de Deken van de gevolgde handelwijze op de hoogte stellen”.
 
Back
Top