NOTAM Frequentie ?

davidwil

Member
Weet iemand hoe vaak NOTAMS worden ge-update en waar dat is bepaald? Ik kan er in het AIP, bij EASA en ICAO niet zo snel iets over vinden.
 
Er zijn tijdelijke en onbepaalde tijd NOTAMS.
Tijdelijk kan 3-7 dagen van te voren worden gepubliceerd of op de dag zelf als het gaat om onverziene omstandigheden zoals een ongeval of een uitval van een navigatie of licht systeem of natuur rampen.
Deze worden dagelijks gepubliceerd.
Tijdelijke NOTAMS hebben een geldigheidsduur. Maandag de 27e van 700 tot 1700 is deze taxibaan gesloten.
Na 1700 vervalt de NOTAM tenzij het opnieuw wordt gepubliceerd.
Tijdelijke NOTAMS kunnen dagen, maanden of jaren geldig zijn.
Van 1 Jan 2021 - 1 Jan 2024 work in progress bijvoorbeeld.
Onder het FAA systeem worden lange(re) termijn NOTAMS iedere 28 dagen gepubliceerd. Ik neem even voor het gemak aan dat het een ICAO standaard is.
Bijvoorbeeld het sluiten van een vliegveld staat daarin, tot de volgende AirPort Facility Directory wordt gepubliceerd (56) dagen en het staat daarin tot de volgende kaart cyclus van 6 maanden. Vliegveld symbool wordt aangepast en dan zijn alle vorige stappen niet meer nodig.
Er is dus geen eenvoudig antwoord op je vraag.
Je hebt NOTAMS die een paar uur geldig zijn, paar dagen, paar maanden, paar jaar of onbepaalde tijd (UFN)
Je kan om 10.00 om NOTAMS vragen en gaan vliegen en om 1100 komt er een NOTAM uit die relevant voor je vlucht is.
Die info krijg je dan van ATC.
Zelfs VFR zonder radio moet je eigenlijk altijd een uitwijk haven plannen in het geval dat op die mooie weekend dag er iemand met zijn pootjes omhoog land precies in het midden van de baan.

* ik heb me weer even ingelezen in het hele NOTAM gebeuren en wat ik hierboven heb geplaatst is een beetje kort door de bocht en niet helemaal correct.
Ik laat het maar even staan omdat het een redelijk (wat gebrekkig) beeld geeft.
ICAO is bezig om het hele systeem wat op te leuken en de FAA is bezig om ICAO compliant te worden.
Als je niet kan slapen:
 
Last edited:
Back
Top