NLS

Diana

Active member
Informatie over de selectieprocedure van de Nationale Luchtvaartschool. Er zijn drie onderdelen tijdens de NLS selectie: een vliegmedische keuring, een capaciteitenonderzoek (NASS) en een interview. De laatste twee onderdelen zijn op dezelfde dag bij de NLS. De vliegmedische keuring is bij een van de medische keuringscentra en dient tijdig te worden aangevraagd (het kan 3 maanden duren vanaf het moment van de aanvraag)

LET OP!!

De NASS test van de NLS is per december 2008 veranderd. Van de vorige vorm (de 4 allang bekende testen op airwork) is dus niets up to date. De nieuwe NASS dekt naast vliegaanleg ook nog verschillende werkdruk/multitask/english lang. test/technische kennistest opgaven, het bevat dus een aantal extra elementen van een uitgebreide capaciteiten test. Voorbereiden op deze test is zeer lastig, de belangrijkste tip die ik kan geven is: Wees uitgerust, ga er dus goed fit heen. Woon je ver van Hoofddorp, boek dan een kamer in de buurt zodat je, je goed kunt voorbereiden. Zorg dat je op tijd aanwezig bent, en probeer je niet te veel op te winden.

==Interview==
Les één van een sollicitatiegesprek: Kom eerlijk uit voor je negatieve ervaringen/eigenschappen en draai ze direct om in een positieve!

Wat altijd goed is om te doen is een sollicitatiecursus (bijv. Schellinger). Eén van de belangrijkste elementen van zo'n cursus is de opsplitsing van je zelfbeeld en je imago, het beeld wat anderen van je hebben. Hier kunnen namelijk grote verschillen in zitten. Zo kun je zelf denken "Ik geef graag mijn mening ergens over" terwijl anderen over jou denken "Wat is hij arrogant". Als je zelf niet weet wat jouw imago is en hoe sommige karaktertrekken negatief uit kunnen vallen, kan jou dat de das om doen in selecties en sollicitaties. Zeer nuttig dus, kan ik iedereen aanraden.
Wees zelf verzekerd en bereid je enorm goed voor op vragen voor het gesprek.
Maar kijk uit wat je zegt, ze moeten kunnen zien/horen dat je je dingen op een rijtje hebt, in team verband kan werken en dat jij een beter kandidaat bent dan degene die voor je was.

Ook al heb je geen dorst, al ze vragen of je wat te drinken wilt, zeg dan gewoon ja. Daarmee krijg je een prettiger sfeer.

De standaardvragen die ze meestal stellen zijn natuurlijk waarom je zo graag vlieger wilt worden, waarom ze jou moeten kiezen, waarom je denkt dat jij geschikt bent etc etc. Tevens is het handig om eens na te denken over je goede en slechte eigenschappen. Zorg dat je je antwoorden kan uitleggen. Het perfecte gesprek bestaat niet en ze prikken er doorheen op het moment dat je alles verzint.

En bedenk van te voren welke eigenschappen jij denkt dat een piloot (lees captain) ze nodig heeft en of jij die bepaalde eigenschappen dan ook hebt! Denk aan leiderschap (en wat je daarvoor dan weer nodig hebt), assertiviteit enz.

==Vliegmedische keuring==
Wat betreft de vliegmedische keuring: deze moet je helemaal zelf regelen. Ze kunnen je misschien wel doorverwijzen naar een keuringsinstituut, maar afspraken e.d. moet je allemaal zelf regelen.
Er zit wel een Aviation Medical Center bij de NLS in het pand, 1 verdieping hoger. Dus wellicht dat je verschillende bezoeken kan combineren.

==Verschillen NASS met COMPASS==
De basis elementen die je ook in de COMPASS hebt, zitten ook in de NASS, maar de NASS heeft nog wat extra, andere testen. Bij NASS moet je meer dingen tegelijk doen.

==Kleding==
Ga netjes gekleed, liefst in pak (met stropdas).
Doe echter je jasje en stropdas af/uit wanneer je aan de NASS begint. Je zit in een totaal afgesloten ruimte zonder ventilatie of airco en het wordt ERG heet daarbinnen (zelfs als het buiten maar een graad of 15 is trouwens). Dat kan vervelend zijn als je je zo lang moet concentreren. Gewoon tijdens de pauze en aan het einde van de test alles weer even aandoen.

Als laatste: Heel veel succes!
 
Last edited by a moderator:
Back
Top