Ff van het intranet geplukt: :radar:
Half november wordt de gloednieuwe Boeing 737 van ArkeFly in Seattle opgehaald. Maar er komt nogal wat bij kijken voordat je als luchtvaartmaatschappij met een nieuw type vliegtuig kunt vliegen. Vorige week is er bij ArkeFly een mijlpaal bereikt. De aanvraag voor de vergunning is ingediend bij de Inspectie van Verkeer en Waterstaat ( IVW).
Aan een aanvraag voor een vergunning gaat enorm veel papierwerk vooraf. Het begint met de eerste fase, de operationele organisatie. Alle handboeken moeten in orde zijn, er moet een vliegplan geschreven worden, de handboeken voor het cockpitpersoneel moeten gemaakt worden en er moet een gebruiksaanwijzing komen voor het toestel zelf. Zaken zoals checklists opstellen, welkomstspeech van het cabinepersoneel schrijven en trainingen voorbereiden kosten heel veel tijd. Deze eerste fase is nu afgerond.
De tweede fase gaat over het onderhoud van het toestel: we moeten uiteenzetten hoe we het onderhoud gaan verzorgen. Zowel de dagelijkse, de wekelijkse als de maandelijkse controles. En we moeten kunnen aantonen dat we tijdig over vervangend materiaal kunnen beschikken als er bijvoorbeeld een vliegtuigstoel kapot gaat. Half september moeten alle onderhoudshandboeken klaar zijn.
ArkeFly verwacht per 1 november de toestemming te krijgen om het toestel in Seattle op te halen. Hier vindt dan ook de final check plaats door de technische dienst van ArkeFly.
Op de onderstaande foto zie je brieven, checklists, cd-roms met lesprogramma’s en operationele boeken voor het cockpit personeel die aan IVW overhandigd moesten worden. Dat is inmiddels gebeurd. Bijna heel Arkefly was hierbij betrokken en alleen al met de operationele boeken zijn wel 20 collega's bezig geweest. Voor het onderhoud zullen nog eens zoveel boeken geschreven moeten worden. Dat betekent nog veel werk achter de schermen van ArkeFly. Maar al dit werk wordt straks ruimschoots beloond als we de nieuwe 737 vanuit Seattle naar Schiphol kunnen vliegen.