Nieuwe contract - Belasting in Ierland

PH-JOB

New member
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist mijn Ryanair contract binnen. Ik moet belasting gaan betalen in Ierland. Nu moet ik van BRK een "Limited Company" uitzoeken die mij gaat betalen en de zaken met de belasting in Ieralnd gaat regelen. Ik heb 5 keuzes:
- McNamara and Associates
- CXC Consultants Exchange
- Scanlon Associates
- O’Connor and Associates
- Redstone Corporate Services

Heeft iemand al ervaring hiermee en misschien goede tips voor mij?

Gr.
 
Zit zelf bij CXC. Redelijk goede ervaringen mee, declaraties indienen kan via hun online tool. Krijg redelijk snel antwoord op vragen, ook al is dat niet altijd het antwoord wat ik wil horen... Uiteindelijk vragen al de accountants 3% van je loon, dus ben ze liever kwijt dan rijk. Net als de ingewikkelde constructie met belasting in Ierland. Zie voor info daarover de posts in het Ryanair forum.

Buiten bovenstaande; welkom bij Ryanair :)
 
Heel erg bedankt mannen!! Mag ik t aan jullie vragen waarom de keuze op CXC is gevallen? Hebben jullie offertes opgevraagd of gewoon via via..? Is dit de goedkoopste ;-) Is bij de andere meer dan 3% van je salaris?
Kan gewoon geen NL accountant aangifte invullen en in Ierland alles gaan regelen?
Echt..puffff ... xie nu door de "Ierse bossen de bomen niet meer... " Het blijft lastige materie voor mij... liever 737 besturen ;-)

Ik zou heel erg dankbaar zijn als jullie mij hiermee kunnen helpen.
 
Gewoon een vraagje: als ik het goed begrijp is is een ryan-piloot eigenlijk een soort van "freelancer". Waarom kunnen jullie dan niet je eigen accountancy bureau kiezen. Snap niet dat BR jullie kan verplichten om keuze te maken uit de opgegeven accountancy bureaus. Lijkt me heel dubieus.
 
Gewoon een vraagje: als ik het goed begrijp is is een ryan-piloot eigenlijk een soort van "freelancer". Waarom kunnen jullie dan niet je eigen accountancy bureau kiezen. Snap niet dat BR jullie kan verplichten om keuze te maken uit de opgegeven accountancy bureaus. Lijkt me heel dubieus.

Je hebt gelijk, ryan vlieger is eigenlijk een soort van freelancer, met eigen bedrijf...maar
BRK verplicht je niet om keuze te maken uit de opgegeven bureaus, je mag het zelf gaan kiezen (het bedrijf moet wel Iers zijn), echter ze werken al samen met aantal bureau's die ze al "kennen" dus dat is lekker makkelijk...
Vandaag toevallig contact opgenomen met een Nederlandse bureau, ze kunnen je niet helpen om de benodigde documenten te gaan regelen in Ierland, vandaar...

Vandaag ook iemand van CXC (moet denken aan CQC ;-) ) aan tel. gehad.. sounds good :rt:
 
Last edited:
RYR free-lance

RYR free-lance

Als je RYR via Brookfield freelancer bent, kun je ook een eigen (NL se) onderneming(hier=eenmanszaak) oprichten mijnsinziens.

Is niet moeilijk, je krijgt een BTW nr, kan alle opleidings kosten (type) en wellicht voor dit specifiek beroep, reiskosten/overnachtingskosten/uniformen aftrekken.

ook handig omdat je misschien wel verschillende bases krijgt, en Nederlands je native taal is, waardoor je dure accountants en adviseurs kan vermijden. Dit scheelt veel geld.

Officieel moet je wel tenminste 3 opdrachtgevers hebben. Hoe hier mee om te gaan weet ik niet. Instruktie? Fotovluchten? Er moet hier wel een mouw aan te passen zijn. Voordeel tevens van deze construktie is dat je tevens je SEP en of VFR checks en vluchten kan aftrekken van de belasting.

Heeft iemand deze weg bewandelt voor een RYR brookfield contract?

JW :radar:
 
BRK verplicht haar nieuwe vliegers om een Ierse Ltd. Company op te zetten omdat ze teveel gezeik hebben gehad in het verleden met een aantal vliegers. Eerst ging men 'en masse' naar Dubai. Dat was niet helemaal de bedoeling van BRK. Toen werd er besloten "anywhere in Europe". Aangezien er toen vliegers waren die besloten om dan maar helemaal geen belasting te betalen, kreeg BRK een hoop gezeur met de Ierse- en UK- Inland Revanue Service (IRS). Gevolg daarvan is dat alle BRK vliegers moesten aantonen dat ze hun zaakjes netjes voor elkaar hadden.
Daarom tegenwoordig verplicht in Ierland via een 'approved' company, om problemen te voorkomen.

Oftewel: collega's bedankt!


Edit: Volgens NL Belastingdienst is er sprake van een werkgever - werknemer relatie doordat RYR je van een rooster voorziet en kan je je dus niet ZZP noemen. Leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker ook niet. Alleen een 'dure' BV zou kunnen, maar is weer niet BRK approved omdat het niet in Ierland is. Makkelijk he?
 
Last edited:
Als je RYR via Brookfield freelancer bent, kun je ook een eigen (NL se) onderneming(hier=eenmanszaak) oprichten mijnsinziens.

Is niet moeilijk, je krijgt een BTW nr, kan alle opleidings kosten (type) en wellicht voor dit specifiek beroep, reiskosten/overnachtingskosten/uniformen aftrekken.

ook handig omdat je misschien wel verschillende bases krijgt, en Nederlands je native taal is, waardoor je dure accountants en adviseurs kan vermijden. Dit scheelt veel geld.

Officieel moet je wel tenminste 3 opdrachtgevers hebben. Hoe hier mee om te gaan weet ik niet. Instruktie? Fotovluchten? Er moet hier wel een mouw aan te passen zijn. Voordeel tevens van deze construktie is dat je tevens je SEP en of VFR checks en vluchten kan aftrekken van de belasting.

Heeft iemand deze weg bewandelt voor een RYR brookfield contract?

JW :radar:

Ik ken iemand die met een eigen bedrijf als freelancer maar voor één bedrijf werkt, maar doordat er eigen vermogen (een vliegtuig) in dat bedrijfje zit, vind de Belastingdienst dat (als ik het goed onthouden heb) een eigen risico of genoeg eigen vermogen, waardoor hij weer bij maar één bedrijf mag werken.
 
RYR Brookfield

RYR Brookfield

BRK verplicht haar nieuwe vliegers om een Ierse Ltd. Company op te zetten omdat ze teveel gezeik hebben gehad in het verleden met een aantal vliegers. Eerst ging men 'en masse' naar Dubai. Dat was niet helemaal de bedoeling van BRK. Toen werd er besloten "anywhere in Europe". Aangezien er toen vliegers waren die besloten om dan maar helemaal geen belasting te betalen, kreeg BRK een hoop gezeur met de Ierse- en UK- Inland Revanue Service (IRS). Gevolg daarvan is dat alle BRK vliegers moesten aantonen dat ze hun zaakjes netjes voor elkaar hadden.
Daarom tegenwoordig verplicht in Ierland via een 'approved' company, om problemen te voorkomen.

Vindt het bijzonder dat dit door de Ierse bel. dienst wel approved is; wat de NL se belastingdienst vindt zou ook op moeten gaan voor de Ierse; verkapte werkgever-werknemer relatie. Zij lopen hierdoor toch ook allemaal sociale premies mis?

JW
 
Belasting terugvorderen?

Belasting terugvorderen?

Ik heb begrepen dat men onder het nieuwe Brookfield contract belasting moet betalen in Ierland. Maar nu kom ik ook posts op o.a. pprune (uiteraard genomen met een korreltje zout) tegen van vliegers, die collega's hebben onder het nieuwe Brookfield contract die de betaalde belasting in Ierland hebben teruggevorderd om het vervolgens ergens anders te betalen in Europa (voor ons vaak handig i.v.m de studiekosten in NL).

Iemand hier met het nieuwe contract die dit heeft uitgezocht of zit er echt niets anders op dan de belasting te voldoen in Ierland en klaar?
 
JW e.a.,

Met een Ierse BV (Ltd) is het geen probleem om slechts één opdrachtgever te hebben. Je bent geen ZZP of eenmanszaak, werkt het zelfde als in NL. Omdat je op papier directeur bent heb je wel weer bepaalde belasting voordelen maar het fijne daarvan weet ik ook niet. Ik nog even mijn laatste Payslip erop na gelezen we betalen gewoon sociale verzekering (PRSI) premies. Helaas stelt de Ierse sociale verzekering niet echt veel voor.

Zelf zit ik, net als de meeste denk ik bij CXC, die waren destijds het meest alert en pro-actief. McNamara vond ik een stelletje slome duikelaars en van Redstone heb ik nooit antwoord gekregen. De andere twee ken ik niet.

Worden er geen Ryanair contracten aangeboden? Zou zeker mijn voorkeur hebben, als ik moch kiezen!

mvg
Ditched
 
Back
Top