Nederlands vliegtuigje stort neer in België SCHAFFEN

WaraWara

New member
Niet goed.....zojuist uit de Televaag:

Nederlands vliegtuigje stort neer in België SCHAFFEN - Op het vliegveld van het Belgische Schaffen is zaterdagmiddag rond een uur een Nederlands sportvliegtuig neergestort. Daarbij raakte een persoon zwaargewond. Het slachtoffer verkeert niet in levensgevaar. De tweede inzittende liep lichte verwondingen op, liet de commandant van het brandweerkorps in Diest weten.

Het ongeval gebeurde bij de landing tijdens de Internationale Old Timer Fly-in. De exacte oorzaak is nog niet bekend, maar het toestel kampte vermoedelijk met motorpech. Het betrof een oldtimer, type eendekker, aldus de organisator Diest Aero Club.
 
Balen.. We waren op 17nm afstand van het veld toen het gebeurde... diversion dus....... weet iemand wat voor toestel het was?
 
Ik ga geen namen noemen. Maar één van de twee inzittenden loopt inmiddels alweer rond met een gespalkte arm, want die was gebroken. De ander wordt voor nader onderzoek nog even in het ziekenhuis gehouden, maar is niet in levensgevaar. Het toestel is inderdaad de genoemde Ryan.

Over de oorzaak gaan al diverse geruchten, maar ik ga daar niet over speculeren. Hopelijk doen anderen dat ook niet. Een formeel onderzoek is al gestart. Het enige wat momenteel wèl vaststaat is dat bij de landing het landingsgestel nèt in een slootje voor de startbaan terecht gekomen is. Het toestel is daardoor over de kop geslagen en dat verklaart ook waarom de inzittenden er niet helemaal zonder kleerscheuren afgekomen zijn.
 
Over de oorzaak gaan al diverse geruchten, maar ik ga daar niet over speculeren. Hopelijk doen anderen dat ook niet. Een formeel onderzoek is al gestart. Het enige wat momenteel wèl vaststaat is dat bij de landing het landingsgestel nèt in een slootje voor de startbaan terecht gekomen is. Het toestel is daardoor over de kop geslagen en dat verklaart ook waarom de inzittenden er niet helemaal zonder kleerscheuren afgekomen zijn.

Ongeval foto's incl. impact zijn H I E R (#3) te bezichtigen.

Speculeren over de oorzaak heeft idd geen zin, maarrrrr er zat 'wel' GEEN druppel mogas/agvas 'meer' in de tank (GBOF was terplekke / on scene).
 
GBOF,

Dan hebben we elkaar daar waarschijnlijk gezien zonder te weten wie wie was. Ik heb zelf geholpen bij de berging. Pijnlijke zaak.

Erg jammer ook om te zien dat nèt een metertje meer waarschijnlijk de redding van toestel en bemannig geweest zou zijn . . .
 
GBOF,

Dan hebben we elkaar daar waarschijnlijk gezien zonder te weten wie wie was. Ik heb zelf geholpen bij de berging. Pijnlijke zaak.

Erg jammer ook om te zien dat nèt een metertje meer waarschijnlijk de redding van toestel en bemannig geweest zou zijn . . .

Nope, ik was op verzoek van de Chief Investigator of Air Accidents RUIM voor de 'feitelijke' berging ter plekke.

Idd het was niet veel meer dan 'n meter(tje), ....... tekort komen.
Anderzijds, de draadjes met de betonnen paaltjes waren er ook nog.

Ook was ik degene die de brandweer (stond naast de Unimog) in beweging deed komen. De mannen zaten in de VW bus te lunchen en dachten in eerste instantie, dat ik een geintje maakte na het X keer HARD roepen van Crash, Crash, Crash
 
Ongeval foto's incl. impact zijn H I E R (#3) te bezichtigen.

Speculeren over de oorzaak heeft idd geen zin, maarrrrr er zat 'wel' GEEN druppel mogas/agvas 'meer' in de tank (GBOF was terplekke / on scene).

Wat wel opvallend is (op basis van de foto's) is dat de prop stil staat, terwijl hij inderdaad veel te laag aan vliegt. Doet denken aan een motor die niet meer draait.
Daar zijn natuurlijk meer oorzaken voor te bedenken dan een tekort aan brandstof, maar dat is wel het geen je het eerst aan denkt.

Eeuwig zonde van zo een kist natuurlijk. Ik zie die niet snel meer in flying condition komen.
 
Eh ja, erg vlot waren die spuitgasten niet. En dan ook nog de uren ervoor stoeltjes en andere reut in de voorwaartse rijrichting van hun brandweer-Unimog laten staan, etc etc...

Volgende keer maar die grapjassen (was volgens mij "reguliere (vrijwillige?) gemeentebrandweer", geen ervaren vliegveldbrandweer) direct in hun nekvel grijpen en wijzen naar waar ze moeten zijn. :dozey:
In welke VW-bus zaten ze trouwens te schransen danwel te dutten?


Nope, ik was op verzoek van de Chief Investigator of Air Accidents RUIM voor de 'feitelijke' berging ter plekke.

Idd het was niet veel meer dan 'n meter(tje), ....... tekort komen.
Anderzijds, de draadjes met de betonnen paaltjes waren er ook nog.

Ook was ik degene die de brandweer (stond naast de Unimog) in beweging deed komen. De mannen zaten in de VW bus te lunchen en dachten in eerste instantie, dat ik een geintje maakte na het X keer HARD roepen van Crash, Crash, Crash
 
Last edited:
Wat wel opvallend is (op basis van de foto's) is dat de prop stil staat, terwijl hij inderdaad veel te laag aan vliegt. Doet denken aan een motor die niet meer draait.

Volgende keer toch wat beter naar de foto's kijken Junky!
De prop stond NIET stil al wil dat niet zeggen dat de motor nog liep, hij kan ook windmillen. Maar stilstaan, niet dus.

Ik was met Chaseplane ter plekke op verzoek van de organisator om het wrak op een zo voorzichtig mogelijke manier te demonteren en voor vervoer naar de opslag klaar te maken. Dankzij de geweldige hulp van een der meest kundige Nederlandse GWK's die met zijn bestelauto vol met tooling behulpzaam was is dat gelukkig goed gelukt.

De vlieger (hij is mijn instructeur die me losmaakt op de Tiger Moth) gelukkig op zijn schouder kunnen kloppen, hij heeft het overleefd en zijn maat die voorin zat is niet in levensgevaar en op het moment dat ik dit schrijf mogelijk alweer op weg naar Nederland. Een paar scheurtjes in nekwervels hebben hem genoodzaakt om tenminste afgelopen nacht ter observatie in het ziekenhuis te moeten blijven.

Greetz,
TD, net de bezwete overall in de hoek van de slaapkamer gezet, het biertje sist naar binnen.
 
@TailDrager: Laat ik het anders zeggen: Als ik de prop's van de vliegtuigen in de voorgrond vergelijk met de prop van het gecrashte toestel, dan lopen die op de voorgrond harder dan die van het gecrashte toestel.
Stilstaan is inderdaad vanaf een foto niet te zien, maar dat de prop het vliegtuig niet trekt is duidelijk.

n.b. Belangrijkste is dat de mensen er uit zijn gekomen en er niets aan over houden.
 
@TailDrager: Laat ik het anders zeggen: Als ik de prop's van de vliegtuigen in de voorgrond vergelijk met de prop van het gecrashte toestel, dan lopen die op de voorgrond harder dan die van het gecrashte toestel.
Stilstaan is inderdaad vanaf een foto niet te zien, maar dat de prop het vliegtuig niet trekt is duidelijk.

n.b. Belangrijkste is dat de mensen er uit zijn gekomen en er niets aan over houden.

Zo is 't maar net, dat is het belangrijkste.
Verder laten we de conclusies maar over aan de onderzoekers....
 
Ach, gezien het uitblijven van een reactie van 'interessantje' GBOF, betrof het waarschijnlijk de plaatselijke kroegbaas annex carnalvalsvereniging.
Ik denk dat GBOF, onze ster Googler, zich weer wat interessanter wil voordoen dan dat de werkelijkheid is...
(zie zijn aantekeningen bij brevet en typeratings 'classified'
Hier zou eigenlijk ' PPL revoked' moeten staan, niets meer niets minder.
En Piper Colt is geen typerating, dus...)
 
Back
Top