navigation error

flying mech

New member
Heb er nog eentje in de trant van “Ach, daar heb ik zelf in ieder geval (gedeeltelijk) geen schuld aan gehad”.

Was ooit naar Engeland gegaan om twee dingen te doen. Ten eerste mijn ouders bezoeken, want die wonen in Engeland op een narrowboat. Ten tweede, een airshow op Duxford gaan bekijken, lekker genieten van Spitfires en dat soort prachtig spul. Leuke VFR vliegtrip, ging ik van genieten. Een vlieger die bij ons rondvluchten deed gevraagd of hij zin had om mee te gaan. Hij draaide toch alleen maar z’n rondjes bij ons in de TMA en nu gingen we tenminste eens ergens naartoe. Daarbij komt dat ie een ontzettend aardige gozer is, iets dat ik ook erg gezellig vond en ik gunde hem die trip ook graag. Vond ie leuk en hij ging mee.

Eerste leg, wij van Beek naar Leicester. Daar aangekomen naar mijn ouders, gezellige avond gehad en we pasten net met z’n allen op de boot om te slapen (mijn zus en bijpassende zwager waren er ook). Volgende dag wij naar Duxford. Prachtig, al die calls op de radio. Half Europees general aviation is daar dan naar opweg. Zo ook Flushrivet (die man komt wel verdacht veel voor in mijn verhalen, maar dat kan ik nu ook even niet helpen), hij kwam vanaf Kemble gevlogen want daar was ook iets te doen geweest.

Na de landing een weeksalarisje neergeteld om binnen te komen, maar toen wel genoten van een leuke airshow.

Einde dag, we gingen allemaal huiswaarts. Zo ook Flushrivet, die vlak voor ons in take-off ging en net zoals wij naar Beek moest. Ik zat links en was ook PIC. Mr. Rondvlucht zat op de rechter stoel met de VFR kaart op schoot en was fully in charge of navigation and communication. Nadat we slechts enkele minuten onderweg zijn zie ik Flush erg naar links afwijken ten opzichte van onze route. Captain FM was al direct NIK aan het sturen of zoiets. Wij nog lachen in ons Arrowtje. “Haha, kijk Flush nou gaan. Die snapt er ook niks van. Loser! Heeft zeker z’n directional gyro niet goed opgelijnd. Man, werp nou effe een blik op je GPS. Slordig kerel, gooi er eens wat professionaliteit tegenaan” en ga zo maar door. Wij, met twee vliegers aan boord, hadden natuurlijk drie keer zoveel kennis, kunde en ervaring aan boord in vergelijking met Flush, die het allemaal alleen zat te doen. Komt het idee ook niet direct bij je op dat je misschien zelf wel iets fout doet. Maar na een tijdje begon ik toch een beetje te twijfelen. Die Flush kachelt met enige regelmaat door Europa, zo stom zal hij dan toch niet bezig zijn? Heeft ie misschien een reden om zo’n omweg te sturen? Ik dus tegen mijn commercial rated navigation officer: “Geef mij die kaart eens even hier.” Toen ik even op de kaart keek duurde het ongeveer nog 30 seconden voordat het tot me doordrong. F*ck, Flush stuurt netjes om de CTR van Stansted. En wij dus niet! We zaten er gewoon eventjes dik in op dat moment. Geen punten scoren in de London FIR. Ik heb nog nooit zo snel m’n koers verlegd. Ik kwaad, maar ja, was ook PIC. Was het toch mijn schuld, hoe je het ook wendt of keert. Baalde als een stekker. Ik kon het Mr. Rondvlucht eigenlijk ook niet echt kwalijk nemen, die vloog alleen maar z’n lokaaltjes sinds hij ruim een jaar daarvoor zijn CPL opleiding had afgerond, was het gewoon niet meer helemaal gewend om VFR rond te scheuren met een bestemming anders dan place of departure.

Gelukkig had London info het zo druk mat al dat verkeer dat zich vanuit Duxford aan het uitspreiden was over heel Europa, dat ze helemaal geen tijd hadden om ons op de vingers te tikken. Misschien had Stansted al van tevoren rekening gehouden dat deze lompe acties zouden plaats vinden op dit soort momenten, ik weet het niet. We ontkwamen in elk geval aan een uitbrander.

Ben wel daarna op Beek nog uitgelachen door Flush. Wacht nog op het moment dat ik die dienst kan retourneren.
 
Ondanks dat ik het verhaal al kende, het blijft hilarisch om me voor te stellen dat jij zit te lachen om Flush terwijl je zelf de CTR van STN in kachelt :grijns:!

Edit: Ja Mech, kom maar op, bashen maar!
 
Last edited:
Ik post het maar, anders post Flying Mech het toch wel :grijns:,

Vandaag richting een verkeerd veld gevlogen.Dat krijg je, als je de wereld kan uitkijken op je FL, oh daar ligt het veld, vergeet die radiaal. DCT to the airfield dan maar. Huh wat doen die 707's op dat veld? Is dat wel het veld?
Binnen 10 seconden door mijn hoofd:
Nee dat is het niet!
Oh toch wel dat is het wel.
Liggen er aan de rechterkant van de landingsbaan eigenlijk wel taxibanen en parkeerplaatsten op plaats van bestemmingen:
Shit het is het niet!

Ach 4 mijl naar rechts en ik zat op downwind voor de bestemming dus zo'n ramp was het nou ook weer niet. Leer je weer van!

Nou Mech, morgen dat meegenomen biertje dat ook mijn bestemming van vandaag als naam draagt maar eens opdrinken. Volgende keer neem ik een krat mee.
:biertje:
 
Nou Mech, morgen dat meegenomen biertje dat ook mijn bestemming van vandaag als naam draagt maar eens opdrinken. Volgende keer neem ik een krat mee.
:biertje:

Is al op....

Morgen moet je weer gaan, neem gelijk twee kratten mee :grijns:
 
Back
Top