national insurance en ziektekosten nl

skydiver

New member
geachte medevliegers

ik zit sinds paar maanden in engeland en heb een baan bij first choice. Daar ben ik uiteraard heeeel blij mee. Maar nu heb ik een vraag. Ik heb nu mijn national insurance nummer. Mijn vraag is kan ik nu mijn ziektekostenverzekering in nederland opzeggen? is dat verstandig en krijg ik met de engelse national insurance de zelfde verzorging. En ik heb nu ook iets gehoord dat als je dat in nl opzegt, dus jezelf uitschrijft, je aow jaren niet meer opbouwt. Dus wat is verstandig. scheelt ook weer kosten.
 
Mocht je nog ingeschreven staan in Nederland dan kan je een E 106 formulier aanvragen in Engeland. Met dat formulier kan je gratis een ziektekosten verzekering aanvragen bij CZ.
Met betrekking tot de aow opbouw weet ik niet precies hoe het werkt, maar wanneer ik thuis ben kan ik het wel even nakijken.
Groeten RV
 
jep, had het je al ge-pm't want kon niet reageren in beroepspiloten vanmiddag. E106 formulierte werkt goed, behalve dan dat het even kan duren. Alle premie betaald vanaf het moment in dienst bij je UK werkgever krijg je met terugwerkende kracht terug. AOW opbouw stagneert. Als je langer dan een bepaalde periode het land en dus de premieplicht verlaat, verlies je ook het 'recht' op bepaalde voorzieningen over die periode.... Is trouwens ook een postbus 51 spotje over geweest.

Heet het trouwens nog Firt choice, of is het al Thomson....FC is toch overgenomen door Tfly?
 
Belangrijk is dat je goed kijkt hoe je premie en pensioen voorzieningen in de UK zijn geregeld. Als het goed is zijn er namelijk meerdere vedragen tussen de UK en NL. Zo bouw je in de UK een SP (State Pension) op en een S2P (Second State Pension), welke als het goed is uitwisselbaar zijn met regelingen in NL (zoals AOW). Deze kun je dus bij het terugverhuizen naar NL laten overstorten (kost wellicht wel heel veel papierwerk en geregel) om weer "extra" recht op AOW e.d. in NL op te bouwen.

Zelf heb ik in de UK het recht op mijn S2P "opgegeven", waardoor ik jaarlijks een paar duizend pond cash in mijn pensioenfonds krijg gestort. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je er verstandig aan doet om er niet op te rekenen dat je van je huidige bijdragen (zowel in NL als in de UK) erg veel terug zal zien als je zelf met pensioen gaat over 20-30-40 jaar. Het princiepe van de verzorgingsstaat brokkelt langzaam maar zeker af. Zodoende heb ik het geld zelf in mijn fonds zitten, kan het daar lekker doorgroeien en weet ik zeker dat ik er nog wat van terug zie tegen de tijd van mijn pensioen...
 
Hoe werkt dat met terugwerkende kracht gedeelte want ik zit al 10 jaar in UK en betaal maandelijks meer dan 100 euro voor mijn verzekering. Welke instantie kan ik hier over bellen in de UK?
 
Last edited:
http://www.customsandexcise.eu/forms/ca8454.pdf

Bel dat telefoonnummer even en leg je situatie uit.

Vraag ze om een ingevuld E106 formulier. Daarop staat vermeld welke dag jij in dienst bent getreden bij je huidige werkgever in de UK. Dit formulier moet je in tweevoud naar het CZ opsturen (bel ze even en vraag naar afdeling buitenland... dan sturen ze je een infopakketje op met wat andere invulformulieren) Het CZ zal dan je huidige verzekering opzeggen per datum in diensttreding en dat is dus met terugwerkende kracht.. Je oude verzekeraar is verplicht je de betaalde premie terug te storten. Zo kreeg ik over 9 maanden al mijn premie terug zonder problemen.
 
Back
Top