Naar Zwitserland, ervaringen?

MaSan

New member
Greetings allemaal,

Mijn PPL, nog nat van het drukken, is binnen. Tijd dus voor wat serieus vliegen. Nu heb ik nooit als doel gehad om rondjes om de kerk te vliegen, daar hebben we al wielrenners voor :grijns: . Het gaat mij om de afstanden.

Ik ben benieuwd naar ervaringen met het vliegen naar Zwitserland. Niet zo zeer het hooggebergte, maar richting de meren en in het bijzonder Zug. Er zijn heel wat veldjes in Helvetica, maar je mag er maar een paar gebruiken voor de douane entry.

Van een ongetwijfeld goedbedoelende Zwitser kreeg ik het advies om naar Zürich te vliegen. Leuke tip, maar weinig realistisch gezien de kosten en mijn zeer beperkte ervaring met gecontroleerde velden.

Wie heeft goede tips? Bedankt!
 
Hallo MaSan,

Ben zelf een aantal malen naar zwitserland geweest. Dit was dan wel in een King Air. Heb er goede ervaring mee. Ben o.a. naar Geneve en Sion geweest. Erg mooi. Dit soort velden zijn wel potentieel erg gevaarlijk. Een cumulus granitus is namelijk erg unforgiving.

Persoonlijk zou ik eerst wat meer ervaring opdoen in het 'vertrouwde' Nederland. Ga eens een paar keer naar een veld als EHRD of EHGG. Dan leer je met verkeersleiding om te gaan. Je kunt ervaring opdoen met het VFR vliegen en navigeren. Roep eens een Dutch mill op of een amsterdam info. Laat je handheld GPS thuis en ga eens puur op herkenningspunten navigeren. Vlieg eens een paar arrivals bij een gecontroleerd veld. ook zou ik nooit met een single engine over de alpen gaan vliegen. Je loopt dan tegen allerlei limieten aan. Zuurstofgebruik, icing problemen, praktisch plafond van de kist, climb performance, landing distances en niet geheel onbelangrijk: het engine out scenario. Maar hé, just my 2 cents.
 
Eens met koning Lucht.
Als je dan perse naar Ch wil begin dan met Basel.
Daar kan je c-152 50 x landen en que terrain nog de minst gevaarlijke.
Alleen hoe is je frans? Want ATC daar heeft de inkt ook net droog.
Enneh terrain is een ding maar onderschat de Zwitsers zelf ook niet:)
 
BSL/LFSB is idd een beter alternatief, relatief weinig terrain. Nog effe Frans ATC in a nutshell:

"Steesjun culling?" (Station calling?) = ATC heeft geen idee wie je bent, waar je bent of wat je wil.

"Steesjun culling, I cull jou bek" (Station calling, I'll call you back) = ATC heeft geen idee wie je bent, waar je bent of wat je wil EN je stoort hun lunch break, dus OPZOUTEN.

"Ehhhhhhhhhhhhhhhh" = Frans woord, gebruikt om makkelijke dingen moeilijk te laten klinken.

En last but not least: Air France heeft ALTIJD voorrang!

Viel Spass! :yeehaa:
 
Bedankt voor alle tips en waarschuwingen.

Ik neem ze graag ter harte, wel jammer dat de reacties vooral van waarschuwende aard zijn. Ik snap dat men Zwitserland gelijkstelt aan Alpen en dus bergen, maar om Zug (aan het Zuger Meer) te bereiken hoef je niet de bergen in of door. Hoger dan grote delen van Zuid Duitsland wordt het niet. Ik neem toch niet aan dat ook Zuid Duitsland wordt afgeraden? Oh, en de voertaal in dat deel van Zwitserland is Duits. Ik zal een tabelletje Franse aviation termen meenemen...

Ik vestig nu mijn plannen op het veld in Birrfeld (LSZF). Ziet er goed uit en niet te ver weg van Zug.

Ik durf bijna niet meer te vragen om tips voor het doorkruisen van Duitsland richting Zwitserland...

Vooruit, ik doe het toch! ;)

P.S. voor Koning Lucht: Mijn handheld GPS heb ik net aangeschaft (GPSMap 496, prachtig apparaat, kan het iedereen aanbevelen). Al mijn uren tot nu toe heb ik zoals te doen gebruikelijk tijdens de PPL opleiding door middel van zichtnavigatie (dead reckoning en pilotage) gevlogen.
Het is wel een heel goed idee om nog wat gecontroleerde velden aan te doen. Ik ben alleen nog maar op Groningen, Beek en Antwerpen geweest. Vreselijk jammer dat dat meteen zo achterlijk duur is in Nederland, ik zoek wel wat leuke velden in Duitsland. Mönchengladbach ligt mooi op de route...

P.P.S. Zürich (Kloten) kost € 40 (152 met 3 inzittenden). Als je dat vergelijkt met de prijzen in Nederland... Iemand enig idee wat momenteel een overland landing + afhandeling in Rotterdam kost voor een Warrior?
 
Hoi Masan,

Hat valt inderdaad op dat er erg veel waarschuwende teksten worden gepost. Trouwens niet alleen op dit onderwerp maar ook bij die over een vlucht naar Italie en over de noordzee naar Engeland. Je moet die berichtjes goed relativeren want ze worden gemaakt door mensen in een luxe positie. Als je tweemototig kan vliegen dan is eenmotorig al snel onprofessioneel / linke soep. Zelf ervaar ik dat nu ook. Ik heb talloze tripjes naar Engeland gemaakt met slechts een enkele slagroomklopper voorop. Eerst braaf via het kanaal maar al snel - niet mieten - rechtover van RTM naar CLN (100 nm) met alleen een paar zwemvesten (wel aangetrokken). De laatste trip zelfs in het donker maar nu ik eenmaal tweemotorig vlieg zal ik dat niet snel meer doen. Waarom? Ik denk vooral gevoel. Met statistiek heeft het niet zoveel te maken want eenmotorig is heus veilig genoeg. Je moet alleen wel weten waar je mee bezig bent.

Wat Zwitserland betreft, zeker doen! Ik vond het een geweldige ervaring. Tot nu toe altijd via Frankrijk gevlogen. Wolken beneden 7000ft en wind > 15kts is voor mij VFR Zwitserland no-go. Als Entry heb ik Les Eplatures gebruikt (NW Zwitserland). Gaafste stuk vond ik een rondje meer van Geneve. Gaafste veld (tot nu toe) Sion. Lausanne ben ik niet geland maar zag er vanuit de lucht ook leuk uit met een gave nadering over het meer. Landingsgelden zijn overigens niet goedkoop maar fuel weer wel. De alpen over heb ik nog niet gedaan (staat deze zomer op het programma). Er zijn trouwens boeken en filmpjes beschikbaar over mountain flying. Dat is zeker een goede voorbereiding maar zolang je niet de hoge alpen in vliegt en kruist op 6 a 8000 ft is het echt niet lastig. Rt vond ik trouwens professioneel en goed verstaanbaar.

Doe gewoon een goede planning en wees bereid om je bestemming aan te passen als het weer niet mee zit. Frankrijk lijkt wat mij betreft een stabieler weer type te hebben dan Duitsland. Daarom zou ik aanraden via Frankrijk te vliegen. Velden kosten nix en RT is best te doen.

Have fun,

T
 
Waarschuwingen zijn slechts goed bedoeld.
Tuurlijk is Ch bij strak VFR een fantastische omgeving om een motorig te vliegen.
Alleen k heb te vaak ongelukken zien gebeuren.
Iemand die net zijn PPL heeft, hoe goed is zijn situational awareness dan?
Zwitserland heeft vaak last van onverwacht opkomende mist, val winden etc.
Weet je dan wat je moet doen?
Wil je niet bang maken maar overmoed is niet op zn plek.
Ok genoeg ouwe lullen praat! Have fun!:D :D :D
 
Ik denk vooral gevoel. Met statistiek heeft het niet zoveel te maken want eenmotorig is heus veilig genoeg. Je moet alleen wel weten waar je mee bezig bent.

Ik zou m'n logboek eens moeten raadplegen, maar ik denk dat ik zo'n 50 uur Single Engine NIGHT IFR North en Irish Sea crossing heb.

Daarentegen had altijd een gigantisch ontzag voor Cumulus Granitus count(r)y.
Naar Italië vloog ik het liefst (IFR) via Zuid Franrijk i.p.v. over berggeiten count(r)y.

Veel zit dus tussen de oren :yeehaa:

"There are old pilots and there are bold pilots but there are no old, bold pilots”
 
152 met 3 inzittenden

Damn! Dat ik dat zelf niet gezien heb... Nu ben ik er zelf ingestonken om 's avonds laat nog te posten. :snore: Het was natuurlijk een 172...

Leuk dat er meer reacties komen. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die constateerde dat er op dit forum vaak wat voorzichtig wordt gedaan over PPL/VFR/SEP-mogelijkheden door de echte pro's. Ik snap het wel, maar het komt af en toe wat betuttelend over. Ik ben er van overtuigd dat iedereen die de laatste jaren in Nederland zijn PPL heeft gehaald er goed van doordrongen is wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. Of heb ik toevallig die ene uitstekende vliegschool uitgekozen? ;)

Ter relativering, ik maak al ruim 15 jaar circa 60.000 zakelijke snelweg kilometers per jaar in auto's die niet voor niets op hun prestaties worden geselecteerd. ;) Je bewust zijn van de risico's en zo goed mogelijk anticiperen op de omgeving en de ontwikkelingen daarin worden dan een tweede natuur. Toch komen ook boer Harms hier om de hoek en tante Betje van 3 hoog iedere dag veilig thuis van hun gevaarlijk slecht uitgevoerde uitstapjes in hun koektrommeltjes. :)

De tip om via Frankrijk te vliegen ga ik nader bestuderen. Ik had het idee dat je dan juist meer bergen op je pad kreeg, maar ik moet nog even goed naar de kaart kijken. Ik wist niet dat het weer daar stabieler was dan in Duitsland.

Het komt sowieso goed uit, want een uitstapje naar een broer in Frankrijk staat ook nog op mijn lijstje.
 
My 2 Cents:

Plan beide vluchten (door DE en door FR) en zorg dat je de kaarten zo ongeveer uit je hoofd kent. Dit geeft je veel rust tijdens je eerste lange vlucht. Vlak voor vertrek bepaal je obv het weer de daadwerkelijke route.

Ik zou je adviseren voor het berg-achtige deel hoge persoonlijke minimale standards te stellen; een ceiling op 3000' bij Venlo is iets anders dan daar :)

Als je door Duitsland gaat zijn Konstanz of Dornbirn aardige velden voor een laatste stop voor de bergen. Bij Dornbirn land je in het vlakke land, echt vlak voordat het recht omhoog gaat...

Doe ook wat huiswerk mbt Gafor routes, en bijbehorende weercodes en zorg voor inschrijving op de Zwitserse en Oostenrijkse weer-sites (kost nix)

Als laatste: geniet er van!

TMG
 
Via Frankrijk is berg-technisch juist best handig. Je vliegt eigenlijk vanuit het noorden zo het Rohnedal in. Daarna schuin links als je over de jura wil of iets verder door en via Geneve. Als het te slecht is in Zwitserland stop je in b.v. Lyon. Geweldige stad en heerlijk eten!
 
Super!

TMG en Tmahawk bedankt.

Klinkt goed, je zou bijna hopen dat je mag overnachten in Lyon... ;)
 
Back
Top