Naar Nepal

Waarom maken ze niet een tussenstop ergens in Rusland/Kazachstan ipv Bahrein? Heeft dat politieke redenen of is de brandstof daar goedkoper?

Scheelt toch zo'n 750 mijl (657 nm), zie Great Circle Mapper.
 
Last edited:
Ik denk dat het heeft te maken met het terrein onderweg; de Hindu Kush, en later de Himalaya hebben aardig hoge bergjes, een twee-motorisch toestel kan daar niet zo maar overheen.
 
de Hindu Kush, en later de Himalaya hebben aardig hoge bergjes, een twee-motorisch toestel kan daar niet zo maar overheen.

Haha wedden van wel! :grijns:
Zelfs één die een plafond heeft van onder de hoogste MORA's daar

Ontopic; Met een crewchange halverwege is de operatie goed uit te voeren en valt de vliegtijd best wel mee.
 
De 73 van privat air is een BBJ (Boeing Busines Jett), en heeft een andere configuratie/brandstoftanks....

Dacht overigens dat de stop gepland was in KWI
 
Transavia heeft dit ook een tijdje gedaan met de B757. Met een crewchange in Sharjah.
 
Wat is zo'n beetje de maximale range van een -8 in vakantieuitvoering?

KWI lijkt me een aardig stukje vliegen: 2709NM, BAH is zelfs 2970NM.
Ter vergelijking: HRG is al 2293NM.

Daar komt nog bovenop dat je in het winterseizoen vanuit het Midden-Oosten naar huis toch wel vrij regelmatig een knoopje of 100 tegenwind hebt. Je mag toch hopen dat Stevie dat allemaal goed heeft doorgerekend.

Is al bekend hoe de crewrotaties worden?
 
Wat is zo'n beetje de maximale range van een -8 in vakantieuitvoering?

KWI lijkt me een aardig stukje vliegen: 2709NM, BAH is zelfs 2970NM.
Ter vergelijking: HRG is al 2293NM.

Maximale range geloof ik 3100NM. Op dit moment is Banjul de verste bestemmingdie een Arke 73 NON-STOP heeft gevlogen (afgelopen winter), om en nabij de 2600NM
 
Dit vind ik echt een heel dom idee. Wie wil er nou als passagier in een 737 zitten voor zo lang? Op welk gedeelte van de markt mikken ze nou? Vakantiegangers? Bussinessmensen? Ik durf hier te voorspellen dat dit maximaal 6 maanden duurt.
 
Wat is er anders aan het zitten in een 73 dan een 76 van ArkeFLy????... Beenruimte in beide toestellen is exact hetzelfde.... Stoel breedte exact hetzelfe. Enkelt ipv 2-3-2, is het een 3-3 seating....
Er wordt voornamelijk op vakantiegangers gemikt
 
Coandă;194118 said:
De website die ik gaf geeft het in mi, niet in nm.

Ja. Dus? Voor zover ik weet werkt de luchtvaart met zeemijlen.


Op dit moment is Banjul de verste bestemmingdie een Arke 73 NON-STOP heeft gevlogen (afgelopen winter), om en nabij de 2600NM

AMS-BJL is 2937NM. Op papier zou het dus wel moeten kunnen, rest de vraag of er aan de hoogtewinden is gedacht.

In principe zou het niet zoveel uit moeten maken, 76 of 73. Probleem op die langere rondjes is het structurele gebrek aan stuwruimte voor catering etc. Resultaat is vaak dat die dan in baggagebakken terecht komt of in de vrachtruimte, wat voor trage turnarounds zorgt op de tussenstations.

En voor wat betreft de BBJ vs. de 738: Ik meen dat Privatair iets van 56 stoelen in haar AMS-IAH 73 heeft staan, een verschil van pakweg 100 stoelen. Da's toch al gauw 10 ton Jet-A1.
 
Dit vind ik echt een heel dom idee. Wie wil er nou als passagier in een 737 zitten voor zo lang? Op welk gedeelte van de markt mikken ze nou? Vakantiegangers? Bussinessmensen?

Backpackers. Prima startpunt voor rond- en wereldreizen.
 
De Crewchange word niet echt over gesproken.
Iemand van Arke die het wel al gehoord heeft.
Is trouwens wel ff wat anders dan naar al die vakantie landjes te crossen.
 
Vlgs mij een ex-KTM een flinke payload restrictie

Transavia heeft in het verleden met een b757 via Emiraten gevlogen.
Na 757 uit vloot heeft MP KTM gevlogen met een B767 via Muscat (crew hub met vluchten naar CMB en Phuket).

Ik denk dat Arkefly de vluchten naar KTM en Mombassa uitvoeren met een b738 via HUrghada of Sharm-A-Sheik met een crew change in Egypte.
Ben wel benieuwd of KTM-HRG of KTM-SSH rechtstreeks te halen is met een b738.
 
Back
Top