MXP en de belastingdienst

49015

New member
Dames, heren, belasting betalen hoort bij het leven, dat vooropgesteld. Maar volgens mij is er geen ingewikkelder en emotioneel beladener onderwerp dan de belasting die een MXP piloot moet betalen. Als je rondvraagt in de crewroom lijkt iedereen wel een andere mening te hebben (wishful thinking?) terwijl mijn belasting adviseur haar eigen interpretatie aanhoudt. Een interpretatie wel te verstaan die keihard snijdt in mijn portemonnee. Reden om dit topic te openen, want ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ga voor het gemak uit van mijn situatie, voltijd commuter tussen AMS en MXP, ingeschreven in Nederland, huis in Nederland etc. etc.


1a. Volgens mijn adviseur is een ieder die niet de volle 183 dagen per belastingjaar in Italie verblijft belastingplichtig in Nederland. Als je dus niet voor mei op Italiaans contract zit, dan haal je die 183 dagen per belasting jaar niet en zul je het volle pond aan belastingen in Nederland moeten betalen. Klopt dit?
1b. Wat gebeurt er als je 50% werkt en commute? Dan ben je dus altijd belastingplichtig in Nederland omdat je de 183 dagen in Italie nooit haalt?
1c. Als je halverwege het jaar het Italiaans contract verlaat, bijvoorbeeld voor command, dan haal je de 183 dagen ook niet. Dus kassa voor de Nederlandse belastingdienst?



2a. Hoe zit het precies met de UK-tax die wij op het Italiaanse contract moeten betalen? Waarop is dat gebaseerd? Hoeveel is het? Hoe bereken je dat?
2b. Wat als je gaandeweg het jaar een command krijgt in LGW, dan valt het bedrag aan UK tax plots niet meer onder je tax free allowance?
2c. Hoe verreken je de UK-tax met de Nederlandse belastingdienst?



3. Als je belasting betaalt in Nederland dan word je in feite dubbel belast (of zelfs driedubbel als je de UK-tax er ook bij betrekt). Is het iemand gelukt om de Italiaanse belastinggelden terug te krijgen? En hoe gaat dat in z'n werk?


Ik hoop op 1 of meer vragen een antwoord te krijgen, dus feel free, laat me weten wat je denkt!
 
Salve 49015,

Je bent niet de eerste en je zal ook wel niet de laatste zijn die met deze vraag worstelt maar ik geloof dat het met dat ingewikkelde en emotionele wel meevalt. Zeker nadat de raad van kennis van de belastingdienst zelf met een uitspraak is gekomen die dit specifieke punt behandeld.

Lang verhaal kort: Een ieder zijn situatie is verschillend. Wil je een degelijk advies van een kantoor die deze situatie twee jaar geleden voor de Nederlandse vliegers heeft uitgezocht, neem dan contact op met Boekling in Haarlem.

http://www.boekling.nl/

Spreek de magische woorden "easyJet Italia vlieger" en alle vragen zullen voor je beantwoord worden. Ook zijn ze op de hoogte van de (veranderde) wetgeving tussen Nederland en de UK maar dat is voor mij alweer een paar jaar geleden.

Ciao.
 
Buschauffeur, ik zit bij Boekling. Toch blijf ik met vragen zitten :)
Ik ben tot nu toe niemand tegengekomen die in Nederland geld betaald heeft en de Italiaanse belasting terug heeft gekregen, zelfs Boekling weet niet hoe dat moet. Terwijl dit strikt genomen wel het geval zou moeten zijn, want er zijn maar weinig mensen die aan het begin van hun MXP loopbaan de 183 dagen volmaken. Hoe doen die het dan? Want zo verschillend zijn de situaties volgens mij niet als je de gemiddelde commuter bekijkt. Het centrum van ons leven ligt zonder uitzondering in Nederland.

Waar ik bang voor ben is dat ik zometeen als braafste jongetje van de klas een enorme zak geld ga deponeren bij de Nederlandse belastingdienst terwijl er misschien ook andere interpretaties mogelijk zijn.
 
Last edited:
OK, je weet dus de regels al maar zit nog in de acceptatie fase...

Boekling handelt de Nederlandse kant af en heeft geen banden met Italië dus je kan niet verwachten dat ze je daarover adviseren. Net zoals je in de UK naar b.v. Fry Group gaat zal je in Italië naar een (Engelstalige) Economista moeten die op de hoogte is van de Italiaanse kant.

Over het braafste jongetje van de klas, dat ben ik dan ook. Ik ging in het najaar naar Italië, Boekling deed mijn opgave Inkomsten Belasting over dat jaar en concludeerde dat ik in NL moest betalen. En zo geschiedde. Nu had ik in Italië al betaald en dus dubbel. Toen heb ik voor mezelf de afweging moeten maken of ik het waard vond om het traject in te gaan om in Italië het dubbel betaalde terug te vragen en ben tot de conclusie gekomen dat ik het dat niet waard vond. Het ging om een paar maanden en ik zou waarschijnlijk net zoveel kwijt zijn geweest aan een Italiaanse accountant, plus de jarenlange procedure die er waarschijnlijk voor nodig zou zijn geweest. Zoals je misschien al gemerkt hebt is Italië kampioen in bureaucratie.

Boekling heeft je dus ook al geadviseerd over wat er gaat gebeuren als je naar de UK gaat. Gokje, alles betalen in NL? Puntje ter overweging als je een UK command accepteert.


Ciao.
 
Bedankt voor de nadere toelichting. Je hebt gelijk, ik zit in de acceptatiefase, althans, zoals ik in mijn openingspost zei, ik heb geen enkel probleem met het betalen van belasting. Maar als het lijkt alsof je de enige bent die al zijn centjes naar de Nederlandse fiscus stuurt én ook nog naar de Italianen, dan krab je jezelf wel eens achter de oren. Vandaar dit topic!

Niks ten nadele overigens van Boekling wat de Italiaanse kant betreft, daar zijn ze ook heel duidelijk in geweest, geld tughalen gaat problematisch zijn. Nogmaals, ik had het gevoel het braafste jongetje te zijn en vroeg me af of het ook anders kan. Het is in ieder geval goed om te lezen dat ik niet de enige ben die op het punt staat dubbel belasting te betalen!

Kun je ook in een notendop vertellen hoe het met de UK-tax zit die wij ook nog moeten betalen/declareren?
 
Ook daar was in het begin wat onduidelijkheid over maar er is ergens vorig jaar (of was het alweer het jaar daarvoor?) een briefje uitgekomen met de uitleg. Naar ik meen van payroll europe of van de local HR meneer, Dottore L.L.

Voor verdere uitleg kan je eens binnenstappen bij L.L. (sterkte) of de voorzitter van de CC mailen, PW op easyjetcc@ipaorg.it


Ciao.
 
kun je ez niet vragen of ze ie loon bruto uit kunnen keren daar je kan aantonen dat je in NL belasting betaald? En kun je niet naar de NL belastongsdients stappen met het bewijs dat je in italie al betaald hebt. En in het kader van dubbel betaalde belasting in NL je centen terughalen?

Heb ik 8 jaar geleden ook gedaan toen ik een geschil had met het duitse finanzamt. En kun in de EU niet kiezen waar je de tax betaald? Collega woont in NL maar commute voor ez en betaald 0 in NL en slechts een paar procent (12?) in Zwitserland, volkomen legaal....
 
1. Nee
2. Nee
3. Nee

Belastingverdrag tussen NL en IT is waarschijnlijk anders dan tussen NL en CH. Leuker kunnen we het niet maken.
 
Chupito, hoe krijgt die collega zijn Italiaanse belasting terug? Daar ben ik dus wel benieuwd naar.
 
Aangezien Italie tot de EU behoort geldt de regel dat je niet dubbel belast kan worden. Is wet. Nu lijkt het mij zaak dat je of nooit betaald aan Italie in eerste instantie (bruto uitkeren). Mocht dat niet mogelijk zijn een brief sturen of laten sturen naar de ITaliaanse belastingsdienst waarin je aangeeft dat je belastingplichtig bent in NL, met bewijs van je belastingsaanslag. Als je belastingsplichtig in NL bent MOETEN ze het teruggeven. Dat hebben ze in Brussel zo afgesproken. Maar inderdaad dat het een poosje kan duren voordat je het terug hebt.


De verdragen zijn dus uiteindelijk hetzelfde aangezien CH de Europese toepast, en andersom ook.
 
Back
Top