MPL

Diana

Active member
[H1]Multi-Crew Pilot Licence[/H1]
De International Civil Aviation Organization ICAO heeft naast bestaande brevetten als het PPL, CPL en ATPL een nieuw type brevet ingesteld, genaamd MPL: Multi-Crew Pilot Licence (ICAO Annex 1 Personnel Licensing). Het MPL is per 1 december 2006 opgenomen in de Europese regelgeving.

Belangrijkste verschil met de bestaande brevetten, is dat de opleiding vooral op multi-crew operaties in de verkeersvliegerij is gericht. Met andere woorden: op vliegtuigen die alleen mogen worden gevlogen met minimaal twee piloten: captain en co-piloot. Dit zijn verkeersvliegtuigen en veel zakenjets.
Het MPL vooral gericht op competenties, in plaats van op het maken van praktische solo vlieguren in lichte vliegtuigen. De MPL opleiding maakt daarbij maximaal gebruik van simulators. Een MPL piloot zal je dan ook niet bevoegd zijn te vliegen op een single pilot vliegtuig. Het is dus mogelijk dat een MPL piloot een Boeing 737 mag vliegen, maar niet een Cessna 172.
Een MPL opleiding kan in potentie piloten opleiden in een kortere tijd dan gebruikelijk, en daarmee piloten die volledig opgeleid zijn voor de verkeersluchtvaart.

==Waarom een MPL?==
Het MPL is door ICAO ontwikkeld naar aanleiding van de vraag vanuit de luchtvaartopleidingen, die van mening waren dat het huidige verplichte regime van het bouwen van solo vlieguren op lichte vliegtuigen, niet de meest efficiente en veilige manier is om piloten op te leiden als co-piloot op jets.
Ook waren de opleidingen van mening dat er een manier moest komen om moderne opleidingsmethoden, zoals het trainen op flight simulators, te erkennen in de ICAO brevetstructuur.

==Wat mag met het MPL==
Na voor het MPL te zijn opgeleid, zal de piloot een brevet hebben om als first officer (co-piloot) op te treden in commerciele verkeersvliegtuigen. Hij heeft een Instrument Rating (IR) voor multi-crew operaties en een typerating.

==Verschil MPL en CPL==
Voor het vliegen van multi-crew vliegtuigen, zijn de priviliges van het MPL gelijk aan dat van een CPL met IR en een typerating op een multi-crew vliegtuig. Een MPL piloot zal over het algemeen niet een single pilot vliegtuig mogen vliegen, zonder dat hij eerst voldoet aan extra eisen, zoals instructie en het opbouwen van praktische vliegervaring.

==MPL Opleiding==
De MPL opleiding is anders dan de traditionele CPL/ATPL opleidingen. De leerling krijgt les in basis vliegvaardigheden, maar de opleiding zal vooral voorzien in het gebruik van simulators en andere trainingsmethoden. De leerling krijgt een basis mee in Crew Resource Management (CRM) en Threat and Error Management (TEM).

==Vereiste uren MPL==
De houder van een MPL dient minimaal 240 total time te hebben. Deze uren mogen in een vliegtuig of in een simulator zijn gemaakt. Het precieze aantal praktijkuren ten opzichte van het aantal vereiste simulatoruren, is niet gespecifeerd. Echter, ICAO stelt dat men tijdens het MPL minimaal de praktische vliegervaring dient op te bouwen van het PPL, plus extra praktische vliegervaring op o.a. het gebied van instrumenten en nachtvliegen.

==Eerste MPL piloten inmiddels geslaagd==
Op 11 september 2007 zijn de eerste MPL piloten ter wereld geslaagd aan de Center Air Pilot Academy in Roskilde, Denemarken.

==Standpunt IFALPA==
De internationale vakbond IFALPA heeft zorgen geuit over het MPL, met name om het vervangen van praktijk vlieguren door simulatoruren. Naar mening van IFALPA is de MPL filosofie onbewezen en wijkt ze volledig af van bestaande opleidingsmethoden. Volgens hen is er geen goede analyse gemaakt van de nieuwe regels, noch is er een wetenschappelijke basis om te concluderen dat de nieuwe MPL filosofie een solide procedure is die hetzelfde veiligheidsniveau waarborgt als de traditionele opleidingsmethoden. Ook zal de nieuwe opleiding een uitdaging zijn voor Flight Training Organisations (FTO’s), waarbij in aanmerking wordt genomen dat de meest ervaren instructeurs aangenomen worden bij airlines.

==Links==
Positie van IFALPA ten opzichte van het MPL
ICAO over het MPL
Opinie-artikel over het MPL
 
Er staat een nogal interessant artikel op Flight waarin het MPL ook word besproken. De hierboven door Diana genoemde groep is dus ontslagen, niet zozeer dat ze kwalitatief niet voldeden. Maar gezien het huidige economische klimaat is de arbeidsovereenkomst beeindigd.

Maar nu blijkt dat deze heren/dames de grootste moeite hebben met het vinden van een nieuwe baan, gezien de MPL op de SOP's van een airline gebaseerd moet zijn, in dit geval Sterling. Daarnaast de onbekendheid van vele operators met dit brevet leidt ertoe dat ze geen baan kunnen vinden.

Dus voor de mensen die hier interesse naar hebben, denk hier wel goed over na.

Linkje
 
Overzetten MPL--->ATPL

Antwoord van KIWA over hoe het MPL brevet om te zetten in een ATPL brevet.
Is het nu gelijk duidelijk voor iedereen, hoe of wat. Leek mij wel handig.

"Geachte heer *,


Als u eenmaal houder bent van een MPL(A) en deze wilt laten omzetten naar een ATPL(A), moet worden voldaan aan het gestelde in Part FCL, subpart F section 2 van EASA. De FCL wordt volgend jaar april van kracht en zal dus op u van toepassing zijn. De enige beperking, die u krijgt, is dat het ATPL beperkt wordt tot multi pilot operations . Er zit echter nog wel een addertje onder het gras v.w.b. het MPL(A). De MPL opleiding kan in principe alleen gedaan worden bij een operator, bijv. Easyjet. Het is dan de bedoeling, dat u bij Easyjet blijft, tot u het ATPL heeft behaald. Als u eenmaal het ATPL heeft, zijn er geen problemen meer.



Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd

Met vriendelijke groet,

Afdeling Luchtvaart"
 
Back
Top