Mountain Rating ?

digits

Active member
hallo iedereen,

ik vroeg me af over zoiets bestaat als een JAR-FCL Mountain Rating voor PPL houders. Op internet vind ik allerlei tegenstrijdige berichten:
* dit zou bestaan
* dit zou enkel nationaal gelden (bvb enkel franse alpen, voor zwitserland heb je dan iets anders nodig)
* op papier heb je dit niet nodig om naar de alpen te vliegen, enkel de lessen ooit eens gevolgd hebben is handig
:dozey:

kan iemand zeggen wat de correcte situatie is ?

alvast bedankt,
digits
 
Weet het niet heel zeker, maar ik meen dat bepaalde velden vereisen dat je locaal wat training gevolgd hebt, voordat je er naartoe gaat. Dit in verband met de ongebruikelijke locale omstandigheden. I.e. weer terrein etc.
 
In geregeld commercieel vervoer ja (pax/cargo/charter etc)...

PPL mag doen wat ie wil, mits het maar VFR is.... Hoop dat PPL wel zo slim is om wat mountain flying lessen te nemen van een lokale CFI in de alpen of waar dan ook voordat deze zelf gaat rond boren in gebieden waar de MSA 13.500' is.

Op midden zeeland je PPL halen en vervolgens daarna een trektocht naar Lugano beginnen met 60 uur... Ouch....

Man o man, no fun om in een C172 te zitten aan de zuurstof op 14.000' en vervolgens met vol gas nogsteeds in een downdraft van 1000' p/m te zitten terwijl je IAS op 72 staat..... Spreek uit ervaring ja.

Maar een mountain rating !?!?!? klinkt als een EFTO programma :grijns:
 
In France, a number of airfields are classified as Mountain Airfields, and may only be used by pilots holding a Mountain Airfield Licence, or who have been checked out by a mountain airfild instructor within the previous six months.

The problem is not the height above sea-level, but the fact that all landings must be made in the same direction (uphill) regardless of wind, and afer a certain point on the approach a go-around becomes impossible (because there's a mountain in the way); for the same reason all take-offs are downhill, so that special precautions are needed to avoid collisions!

In Switzerland so far as I know this classification does not exist, but some airfields are closed completely to visiting pilots, I imagine for the same reason.

It's perfectly possible to fly over mountains in Switzerland without oxygen etc. (they're not all that high), but study the special meteorology - with certain winds you can get unexpected dangerous down-drafts.
 
aan de zuurstof op 14.000' en vervolgens met vol gas nog steeds in een downdraft van 1000' p/m te zitten terwijl je IAS op 72 staat.....

Hiervoor hoef je niet op 14k aan de zuurstof te zitten.
Ik heb een gelijksoortige situatie (intermediate approach) meegemaakt (Full power en 7° ANU) om vervolgens met 1500ft (downdraft) naar beneden te gaan :niet_bli:
 
Last edited:
Back
Top