Moet ik het doen?

Het levensverhaal van Imo is gelijk aan dat van vele anderen die in de VS hun opleiding hebben gedaan en zijn blijven hangen. $100.- in je zak, de bank die aan de (auto)deur klopt, een arbeidsmakt die steeds vijandiger wordt. Eerst wilden ze een groene kaart, nu willen velen alleen een amerikaans paspoort. TSA werkt je ook alleen maar tegen. Background check voordat je aangenomen wordt (hoeft niet voor paspoorthouders, tijd en geld worden dus bespaard door een paspoort te vereisen ook al is het illegaal). Nu moet iedereen zonder paspport gefotografeerd en gefingerprint worden bij aankomst in de VS, veel kleine veldjes of remote / mobile sites hebben de technologie niet en dit maakt het onmogelijk daar te landen. En dus vereisen we een US paspoort. De idioten van 11 sept. zijn successvoller geweest dan ze ooit hadden kunnen dromen.

Na 5 jaar kun je een US paspoort aanvragen, waare het niet dat Den Haag dat niet erkend en bij de volgende NL-paspoortvernieuwing je NL paspoort wordt ingetrokken.

De eerste 10 jaar is je inkomen zo ongelofelijk laag dat er niets overblijft om naar de bank in NL te sturen, daarna hangt het af van je baan en de dollarkoers en hoeveel geluk je hebt. Van de 9 bedrijven waar ik gewerkt heb bestaan er nog maar 3 van. Terroristen en werkloosheid (tgv faillisement) hebben elke keer weer elke gespaarde cent opgeeist.
 
Ik snap dat het leven in Amerika zwaar, hard en erg moeilijk is. Maar eigenlijk is het niet mijn intentie om in Amerika te blijven.

Wat ik eigenlijk wil, is gewoon mijn JAA ATPL training in Amerika doen en hier proberen een baan te zoeken. Waar je uiteindelijk belandt is nooit zeker, en zeker niet in de luchtvaart!
 
Het gaat niet alleen om het leven in Amerika, het gaat erom dat je ouders de kans lopen om voor 100K Euro het schip in te gaan.

Slim of niet slim, naïef of niet naïef dat is mijn vraag. Want hoe reeël is de kans op succes in Amerika? Ik ben een echte doorzetter en ik wil er voor knokken om mijn droom waar te maken maar toch durf ik de stap niet echt te nemen.

Hier is een ander voorstel;
Als je niet verder door wil leren, zoek een baan en spaar in de komende 2 jaar 50K Euro. Vraag je ouders om er 50K Euro bij te leggen. Over twee jaar begin je met een vliegopleiding in de VS gevolgd door JAA conversie.

Iedereen blij, jij werkt aan je droom en je ouders gaan niet financieel ten onder als het even een paar jaar niet mee zit.
 
Is een Faa training met een conversie naar JAA goedkoper dan wanneer je in één keer een JAA ATPL training doet?
 
Is een Faa training met een conversie naar JAA goedkoper dan wanneer je in één keer een JAA ATPL training doet?

Bijna altijd wel ja.
Zeker met NL'se prijzen.
Als je kijkt naar Stella of DFA vragen ze allebei 104.5K Euro voor hun CPL + ATPL examens.


FAA met JAA conversie zal rond de 70-75K Euro uitkomen. met die extra 30K kan je mooi een typerating doen en uren kopen op het moment dat het nodig is.
Je zal goedkopere advertenties zien van de JAA scholen in Florida maar die zijn bijna allemaal chaos. NAC bv adverteert met "droge" tarieven , dus zonder brandstof. Staat in de kleine lettertjes maar hoeveel mensen lezen die.
Geloof alsjeblieft niet dat je bij dat soort scholen voor het minimum klaar bent.

Als je eerst FAA doet heb je veel meer keuze in de scholen waar je naartoe kan gaan. JAA conversie kan je daarna zelf overal doen, tenzij de school je daarmee kan helpen.
 
Nee de discussie (zoals jij het noemt) is nog niet voorbij. Ik had even tijd nodig om het me te laten bezinken.

European flight training biedt twee cursussen aan. Het zo genoemde Airline Pilot Program and Fast track to CPL.

De APP training heeft als verschil t.o.v. Fast track to CPL dat het een instructor rating aanbiedt. Nu is mijn vraag of dit toegevoegde waarde is. De reden waarom ik dit vraag is omdat ik denk dat maar een enkeling hiervoor zal worden gevraagd? Je zult wel meer uren vliegen, maar als je 10000 dollar bespaart, kan je die 10k toch weer gebruiken om uren te kopen???

Iets anders wat me opvalt is OFT of EFT helemaal geen Multi Crew Coordination (MCC) aanbieden. Nederlandse FTO's doen dit namelijk wel. Of zou dit nog worden getrained als je wordt aangenomen bij een airline?
 
Diner voor twee, fles wijn inbegrepen voor 29 Euro

Niets mis mee, maar wat zit er bij inbegrepen?
Met programma's met dat soort lage prijzen moet je altijd goed uitzoeken wat er wel en wat er niet bij zit.
Het probleem is (als leek) dat je niet goed weet wat je kan verwachten. Kan je niet kwalijk genomen worden, jij bent de beginner, maar dit is iets waar (veel) vliegscholen gebruik van maken. Dat is voor mij persoonlijk een van de meest frustrerende praktijken in de vlieg training industrie.

Je komt er pas halverwege de training achter waar je extra voor moet betalen en aan het einde van de rit is die school opeens niet de goedkoep school waar je voor gekozen had.

Je moet mijn commentaar in eerdere posten ook zien als opbouwende kritiek niet als een persoonlijk aanval.

Een aantal scholen zal je ook de Instructeurs opleiding aanbieden, maar ook daar moet je mee uitkijken. Er is geen school die je een baan kan garanderen. Niemand kan voorspellen of ze over 9 maanden een instructeur nodig hebben.
Betekent zoveel dat ze je of niet aannemen of wel, maar je krijgt geen leerlingen.
Geen leerlingen, krijg je ook niet betaald. Hebben zij mooi een gratis reserve instructeur. Waar je ook op moet letten is dat dit soort bedrijven de Amerikaanse arbeidswet niet overtreden. Een Amerikaanse instructeur verdient $25/uur en jij krijgt $8. Mag niet, maar deze praktijken zijn schering en inslag.

MCC zit er volgens mij bij geen enkele JAA school in Florida bij inbegrepen. Dit gebeurt voornamelijk terug in Europa bij Simulator bedrijven die zich daarin specializeren.

Blijf vooral aan je idee werken en blijf ook advies vragen aan degene die je voor zijn gegaan. Geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden.
 
Ik stel het ook erg op prijs ik geholpen word en zie de reacties zeker als adviezen.

Het is inderdaad moeilijk om vanuit thuis een school aan de andere kant te beoordelen, zeker als je al niet in het wereldje zit.

Ik ga niet zomaar geld spenderen dus ik ben ook bezig met zoveel mogelijk informatie zoeken op andere fora, website's en proberen in contact te komen met oude en huidige leerlingen van scholen. Ook beslis ik niets zonder er geweest te zijn. Dus een bezoekje aan de States zit er vielleicht aan te komen.

It's difficult.....
 
Absoluut aan te raden om een bezoekje te brengen.
Maak een top 5 lijstje van de scholen die je wil bezoeken.
Zal je een paar duizend euro kosten maar het kan heel kostbare fouten voorkomen.

Het is verbazend hoeveel mensen alleen naar de bottom line (=prijs) op de website kijken en daarna 9 maanden drama hebben.

Vergeet niet www.skystead.com (Europe-American Aviation) in Naples, Florida op je lijstje te zetten. Ze zijn bezig met een gecombineerd FAA & JAA trainingsprogramma op te zetten.
 
Nu moet iedereen zonder paspport gefotografeerd en gefingerprint worden bij aankomst in de VS, veel kleine veldjes of remote / mobile sites hebben de technologie niet en dit maakt het onmogelijk daar te landen. En dus vereisen we een US paspoort.
Dat is niet waar, ik vlieg al 15 jaar met een Greencard en heb geen US Pasport. Ik ben zo ongeveer overal geweest in Amerika waar Customs is en heb nog nooit problemen gehad.

De eerste 10 jaar is je inkomen zo ongelofelijk laag dat er niets overblijft om naar de bank in NL te sturen, daarna hangt het af van je baan en de dollarkoers en hoeveel geluk je hebt. Van de 9 bedrijven waar ik gewerkt heb bestaan er nog maar 3 van. Terroristen en werkloosheid (tgv faillisement) hebben elke keer weer elke gespaarde cent opgeeist.
Dit is in grote lijnen waar. Je kunt een beetje geluk hebben, of hard werken (40 uur in het weekend erbij werken als een line guy). Als je wilt vliegen voor het geld dan zit je in het verkeerde werk. Zeker hier in the good ol' US of A en ook in Europa (alleen weten meeste piloten dat nog niet:1855:) Er zijn nog vele mogelijkheden en zolang je je niet vastbind aan een bepaald land of continent dan heb je kansen.

Of je moet geluk hebben.....
 
Jetcap, dat eerste deel is van het laatste jaar. Vroeger kon je op de grote velden met je groene kaart in de lijn met citizens, nu moet je door de lijn met visitors vanwege de foto en fingerprint die tot een jaar geleden niet nodig waren. Ik heb van verschillende mensen gehoord dat immigratie mensen met een groene kaart oogsluitend doorlaten daar waar geen faciliteiten beschikbaar zijn. Een persoon werd zelfs verteld dat hij geluk had dat hij westeuropeaan was anders had hij naar Detroit Metro gemoeten ipv Ypsilantie. Ik heb ook geen problemen gehad met mijn groene kaart tot eerder dit jaar toen een sollicitatie bij Kalitta abrupt stopte ten bleek dat mijn paspoort rood was ipv blauw. Zij willen alleen maar US paspoorten zien omdat ze gewoonweg niet door de TSA papierwinkel (fingerprints, background check) willen. Ook zij vertelden me van de nieuwe eisen mbt fingerprint en foto bij aankomst op US soil.

Ik wou dat er meer buitenlanders in hoge posities zaten bij luchtvaartbedrijven (zoals jij). Op die manier kunnen de spelregels voor iedereen gelijk getrokken worden en de overheidsinstanties worden teruggefloten voor discriminerende maatregelen.
 
Om even op het topic terug te komen,

Thijs, eerst je school afmaken. Er werd al eerder gezegd dat je met 23-24 jaar nog steeds de luchtvaart in kan. Het enige is dat je A, een beter diploma op zak hebt en B, je meer levenservaring hebt.

Nu is niet echt de tijd om in de vliegerij te beginnen mijns inziens. Natuurlijk is er links en rechts wel wat werk maar dat betekend automatisch buitenland. Vaak zit daar een ervarings/type rating eis aan vast en daar ga je alweer, ervaring.
Ik ben net als oa Imo en Metro voor de 9-11 in de States terecht gekomen. Toen was er nog van alles mogelijk. Die tijden zijn helaas voorbij.

Het financiële aspect is natuurlijk het belangrijkste. Kun je het inderdaad financieren en hoeveel moet je meebrengen. Je bent al op de goede weg door hier op het pbb informatie te vergaren. Dan bij de diverse aanbieders langs om hun verhaal te horen. Ze beloven allemaal gouden bergen dus het is aan jou om door de bomen het bos te zien en de juiste uit te zoeken. Dan is er nog het verhaal wat al een aantal keer genoemd werd dat de kosten nagenoeg altijd hoger, soms veel hoger, uitvallen. Veel research geboden dus.

Bij NJE zijn er bijv ruim 200 vliegers teveel op dit moment. Met de snelheid waarmee de economie uit het slop komt en om terug te komen op levels van voor de "crash" gaat het zeker nog 10 jaar duren. Dan zijn alle 200+ vliegers weer nodig. Dan heb ik het nog niet eens over upgrade tijd want dat is helemaal ver te zoeken.

Nu ben jij nog jong en heb je de luxe om te kunnen wachten. Maak eerst rustig je school en eventuele universiteit af en kijk ondertussen goed rond in de luchtvaart wereld om uit te zoeken wat het precies is dat je wil doen en met welk bedrijf je dat wil bereiken.

Tough times my friend maar er zijn er altijd die de odds beaten ;).
Succes man!!

:cool: Biscane :cool:
 
Last edited:
[Biscane]

Ik snap dat de tijden er nu niet naar zijn en dat is jammer, want ik zit liever morgen al in de lucht dan dat ik nog een paar jaar moet wachten.

Op dit moment ben ik ook druk bezig om universiteiten te bezoeken. Vrijdag staat Utwente op het programma en maybe die week erna Uutrecht.

Het blijft gewoon lastig, want vliegen is gewoon een droom van mij en om iets anders te kiezen met vliegen in het achterhoofd is toch wel lastig. Op dit moment ben ik dus druk bezig met oriënteren en met zo hoog als mogelijk te scoren op schoolexamens.

De keuze is nog niet gemaakt! En ik neem alle reactie uiteraard mee voor mijn uiteindelijke beslissing.

Wordt vervolgd,

Thijs
 
Back
Top