Moet ik het doen?

Thijsthg

New member
Hallo,

Nu moet ik toch eens echt weten wat ik na mijn middelbare school wil gaan doen, want ik heb het uitgesteld door van HAVO naar VWO door te stromen.

De klok gaat nu aardig snel en een beslissing zit er gewoon aan te komen.

Mijn nummer 1 passie is gewoon vliegen. Ik wil niks anders en ik zeg soms wel dat ik eerst een opleiding wil gaan doen en dan alsnog wil gaan vliegen, maar dan lieg ik eigenlijk. Mijn vader vind alles best voor me zolang ik maar gelukkig ben. Hij geeft me alleen wel het advies van, vliegen kan altijd nog. Mocht het niet lukken dan is studeren met zo'n hoge schuld geen optie meer en dan heb je geen opleiding om op terug te vallen) Nu vind ik dit een zeer goed argument, maar toch wil ik het liefst morgen al de lucht in bij wijze van.

Nu is, of was er een economische crisis gaande en dan zijn er zoveel werkloze piloten dat het misschien een slecht instap moment is. Maar goed ik wil niks anders! Dit is een gevoel dat in mij zit en ik kan het niet langer negeren.

Echt een klote gevoel gewoon. Misschien moet ik me er maar gewoon bij neerleggen en er voor gaan!

Nou kwam ik op het idee om in Amerika het JAA FROZEN ATPL te halen Bijv. bij Orlando flight training of European Flight Training dit is gewoon veel en veel goedkoper.

Maar misschien zou ik ook graag naar Amerika gaan omdat ik al twee keer niet door de selectie kwam omdat ik als persoon niet geschikt was. Ik was toen nog vrij jong nl. einde 16 en begin 17. Nu ben ik alweer een tijdje 19 en heb ik een redelijk baantje in luxe en zakelijk restaurant als ober. Hier leer je hoe mensen echt daadwerkelijk in elkaar zitten, leer je mensen te overtuigen en hoe mensen iets kunnen opvatten. Ik ben van mening dat dit belangrijk inzicht is! Ook gezien de argumenten waarom ik in eerste instantie twee keer was afgekeurd. Ik werd eigenlijk twee keer om dezelfde reden afgekeurd: nog geen overtuigingskracht, leiderschap is nog niet echt aanwezig, vertrouwd mensen te snel en is nog niet klantvriendelijk. Punten die kunnen worden samengevat als (levens)ervaring waaraan gewerkt kan worden zeker als je 16 begin 17 bent en wat vanzelf komt met de jaren. Hier heb ik zoveel als mogelijk aan gewerkt in de afgelopen tijd, maar je raakt never te nooit uitgeleerd!

Nu ben ik toch al wel redelijk wat verandert in vergelijking met drie jaar geleden, maar ben ik eigenlijk bang om weer afgekeurd te worden als persoon qua eigenschappen. Maar ik wil gewoon vliegen. Dat gevoel zit er al vanaf kinds af aan in en dat is er nog nooit verandert. Zelfs als ik vriendenboekjes van vroegere vrienden lees, dan lees ik bij droomberoep: Piloot! Ook krijg ik altijd al te horen van 'Vanaf jongs af aan zei je al dat je piloot wilt worden'

Misschien ben ik nu trouwens wel de persoon met de juiste competenties? Wie weet?

Slim of niet slim, naïef of niet naïef dat is mijn vraag. Want hoe reeël is de kans op succes in Amerika? Ik ben een echte doorzetter en ik wil er voor knokken om mijn droom waar te maken maar toch durf ik de stap niet echt te nemen. Ik ben trouwens ook van VMBO, HAVO naar VWO gegaan. Het is misschien wat raar, maar toch ook wel weer handig omdat ik nu weet wat werken is, niet dat ik echt super veel doe voor school, maar toch 8 jaar op de middelbare school begint echt te vervelen terwijl je vrienden allemaal studeren.

Wat houd je dan tegen?

Wat me tegenhoud is probleem dat ik straks gewoon geen werk kan vinden en dat ik misluk. Ik wil met alle liefde als mijn eerste luchtvaart baantje gaan Freight vliegen in anywhere in the worldvoor 2 roepies in het uur(figuurlijk, want moet wel lening terug kunnen betalen of minstens de rente). Maar WHO DOESN'T? met deze huidige situatie? Ik sta er misschien te ver af om dit te beoordelen, maar misschien sta ik toch wel redelijk dichtbij de realiteit.

Amerika lijkt me echt een avontuur:D:D

Aan de andere kant, mocht ik gaan studeren dan heb ik ook alle mogelijkheid om een opleiding te kiezen! Met een VWO diploma gaan er zoveel deuren voor je open een kans waarvan misschien anderen alleen maar dromen, maar ik weet niet wat ik zou kiezen, want eigenlijk wil ik maar 1 ding.

In dit stuk zit een toch wel een stuk emotie, gevoel waarover ik lang nagedacht heb of ik dit wel moest schrijven? Dit klinkt misschien als watjes gedrag en is averechts als hoe ik als persoon ben.

Dit laatste terzijde! Kan iemand mij raad geven?

Groeten Thijs
 
Het is volgens mij heel simpel.

Voordat je begint zorg er voor dat je die schuld ook kunt terugbetalen Als dat betekent dat je daarvoor eerst een andere studie moet doen, doe dat dan.

Wil je toch het risiko nemen, zorg dan dat de periode waarna je moet gaan terugbetalen zodanig is dat je een andere baan kan vinden waarmee je kunt terugbetalen en tegelijkertijd kunt blijven leven.
 
Beste Thijs,

net als jou wil ik ook dolgraag de lucht in! Ik ben er gewoon voor gegaan, misschien roekeloos, misschien gedurfd, misschien hopend op een beetje geluk?

Maar vanwege de wachtlijst bij de KLS, had ik wat tijd te vullen.

Ik volg nu Technische Natuurkunde aan de Universiteit Twente en kan je daarover het volgende vertellen:

Daar zitten de vakken waar ik goed in ben, wat ik leuk vind, en bovendien is het niveau te doen voor mij. De enige reden dat ik echter elke ochtend met een smile naar 'school' ga, is het besef dat dit maar tijdelijk is. Want man ik wil vliegen, en niet 3-5 jaar TN studeren.

Wat ik probeer te zeggen, als je echt graag wil vliegen... dan is het niet niks om zomaar even een (universitaire) opleiding te volgen, zelfs als dat een leuke opleiding is.

Maar als je begint aan een opleiding, is er een kans dat je al snel meer geloof krijgt in een opleiding tot piloot, als de luchtvaart misschien weer begint aan te trekken.

Naja, ik heb eerlijk gezegd geen advies verder, want deze keuze is heel persoonlijk. Persoonlijk had ik gekozen om zsm de opleiding tot piloot te beginnen.

Succes, ik ben erg benieuwd naar wat je gaat kiezen om te doen! (Alhoewel die keuze waarschijnlijk nog lang niet gemaakt is?)
 
Zoe even Imo Ipata hier op het forum. Hij is zelf ook FAA gebreveteerd. Hij kan je alles vertellen over Amerikaanse opleidingen.

Waarom verder de VS?

Kijk ook eens in Duitsland. Lufthansa, Intercockpit, Flightcrew Academy, RWL, Air Berlin, Swiss, Oostenrijk Aeronautx.

Ben je de hele tijd in het buitenland. Hele mooie ervaring.

Verder kan ik niets verder zeggen, daar ik verder geen ervaring heb. Maar nogmaals, zoek even Imo Ipata hier op het forum.

Gr,

V1
 
Alle adviezen zijn natuurlijk erg welkom:)

Er zijn natuurlijk fantastische opleidingen die ik als alternatief zou kunnen kiezen, maar ik heb het gevoel dat mijn piloten gevoel gaat verwateren. Een WO niveau opleiding is minimaal 5 jaar en dan doe je het heel rap als je in die tijd je master er ook nog bij haalt. Dus je moet denk ik sowieso op meer rekenen.

Ik zal eens naar andere europese vliegscholen kijken.

Een tijd in het buitenland wonen lijkt me geweldig, andere cultuur, nieuwe dingen ontdekken en mensen ontmoeten.

Het is gewoon so verdomde moeilijk om een keus te maken met wat je wilt gaan doen
 
Ik heb destijds alles opgegeven in NL, mijn boel gepakt en in 2000 naar Amerika vertrokken.
9000 uur verder zit ik er nog steeds.
Stuur maar een PM'tje met vragen Thijs.......
 
Imo Apita,

Maar ja, als je een leuke vrouw tegenkomt, en in een plaats woont zoals waar jij nu zit, en dan OOK nog eens bij een bedrijf werkt waar jij nu werkt, tja, dan snap ik wel dat je daar wil blijven :)

Groeten

André
 
zijn er mensen die hun ATPL bij Orlando of European FLight training gedaan hebben?

EFT komt redelijk professioneel over, maar een website zegt natuurlijk ook niet alles?

Op pprune lees ik verder veel dat OFT een klaarstoom fabriek is, waar ook de meeste kisten aan de grond blijven door bijv. maintenance
 
Mensen,

Orlando Flight Training (OFT)
European Flight Training (EFT)
Naples Air Center (NAC)

Allemaal hetzelfde verhaal, met hier de toevoeging dat Naples Air Center een ATPL groundschool heeft met ECHT goeie instructeurs. ( heb er zelf de ATPL gedaan )

Qua Flighttraining is OFT en NAC hetzelfde, ben bij beide scholen geweest en heb er gelest. Dus ik weet waar ik over praat.

EFT zou ik niet weten want daar ben ik nooit geweest. Weet wel dat EFT nu in de gebouwen zit van het voormalige Pann Am, daar werden voorheen de KLSers opgeleid, dus aan het gebouw kan het niet liggen :)

Echt, je kan rustig naar de USA gaan voor je JAA flighttraining als je je maar een aantal dingen realiseerd.

1. Het is Commercieel= in de USA betekend dat MAX LEEGKLOPPEN die leerlingen! Je moet dus sterk in je schoenen staan en zeker niet over je heen laten lopen,(niet verwarren met het hebben van een grote mond, want daar kom je ook nergens mee)

2. NOOIT alles vooruit betalen, hooguit $500.- Echt NOOIT!!! oh ja, en voor ik het vergeet, NOOIT vooruit betalen, zorg dat jij degene bent met de $$$$ in de zak, en niet de eigenaar van de vliegschool.

3. In het geval van OFT, check je rekeningen, keer op keer, er wil nog wel eens wat fout gaan. Daar gaan ze dan wel weer relaxed mee om, dat moet ik wel zeggen, maar checken moet je het zelf. Daarom, zie punt 2, gewoon lekker per vlucht betalen, zodat je dat ook makkelijk bij kan houden.

4. Je zal ook zelf moeten zorgen voor de nodig dicipline, natuurlijk is het leuk om mee te gaan met leerlingen naar de WingHouse of naar de Fox'n Hounds in Kissimee. Of in geval van Naples naar Paddy Murphy's of naar Yabba's. Maar ja, JIJ moet er zelf voor zorgen dat je op tijd de stof beheerst, anders ga je lekker zonder brevet weer naar huis.

5. Zorg dat je je helemaal het schompes gaat starten en landen, kan mooi in de uren van je solo vliegen. In de USA is dat allemaal gratis, in NL word je op de kopgehouden en schudden ze je lekker HELEMAAL leeg!

6. In zijn algemeenheid, zorg dat je niet gemolken word, wat ik daar mee bedoel is dat een hoop instructeurs jonge jongens en meisjes zijn die aan het lesgeven zijn om uren op te bouwen. Een aantal van hen zal zo veel mogelijk uren uit je proberen te trekken, dussssss Zorg dat je zelf kritisch bent, maar als je na 15 uur nog niet Solo bent, dan zou ik het er maar eens over gaan hebben. ( Tenzij je zelf het gevoel hebt dat het nog niet helemaal lekker loopt, dan moet je gewoon lekker de tijd nemen)

7. Je kan ook een FAA PPL gaan doen in Naples, bij Europe American Flight training, en daarna een JAA conversie doen. Hoe dat precies moet weet iemand anders op dit Forum wel

Doe er je voordeel mee

Groeten

:radar: André :radar:
 
André,

Erg handige tips! Bedankt. Dat de US kapitalistisch is was al weggezakt, maar het zit nu weer fris in het geheugen.

Ga strx of morgen even bellen met EFT met een paar vragen.

Kan iemand mij vertellen hoe het op dit moment met de luchtvaart staat? Trekt het alweer aan en kun je het merken doordat er bijv. steeds meer vacatures zijn?

Oja en een lening bij de bank. Ik weet dat mijn bank de ABN een Pilotendesk heeft. Waar ze arrangementen zijn aangegaan met verschillende FTO's zoals: KLS, NLS en Stella. Kunnen ze ook wat betekenen voor scholen in de USA zoals: EFT. Of moet je toch gewoon denken aan een lening van 70k met een huis als onderpand?

Met mijn ouders huis al onderpand is er een verzekering mogelijk? Die zou maar zeggen het risico dekt van als de bank mijn ouders huis zo claimen? Persoonlijk denk ik niet dat het bestaat en kan er ook niks over vinden op internet. Maar je weet maar nooit. ALs je benen al te verzekeren zijn, waarom dat dan niet?

Gr,

Thijs
 
Kan iemand mij vertellen hoe het op dit moment met de luchtvaart staat? Trekt het alweer aan en kun je het merken doordat er bijv. steeds meer vacatures zijn?


Met mijn ouders huis al onderpand is er een verzekering mogelijk? Die zou maar zeggen het risico dekt van als de bank mijn ouders huis zo claimen? Persoonlijk denk ik niet dat het bestaat en kan er ook niks over vinden op internet. Maar je weet maar nooit. ALs je benen al te verzekeren zijn, waarom dat dan niet?

Gr,

Thijs

Hoewel er meer vacatures beginnen te verschijnen, is het nog steeds erg slecht in de luchtvaart. Zeker als je kijkt naar hoe de arbeidsvoorwaarden de laatste 10 (30?) jaar naar beneden gegaan zijn. Dit lijkt niet te veranderen; het lijkt er eerder op dat dit alleen nog maar achteruit gaat.

Wat voor verzekering wil je nou afsluiten? Eentje die het risico dekt dat je ouders hun huis uitmoeten, als je je lening niet terugbetaalt? Hoe zou dat moeten werken dan?
 
Sorry hoor, maar kun je niet beter zorgen dat je eerst een vette baan vindt ergens en dan privé gaan vliegen? Er zijn echt plenty van die gasten mét papieren die graag willen vliegen (maar het dus niet doen). OK, misschien ben ik iets te somber, maar vroeger heeft iemand dat ook tegen mij gezegd (vond ik toen niet leuk, maar ben er achteraf wel blij mee dat ik geluisterd heb).
 
Thijs, in een ander oud topic was je geïnteresseerd in heli vliegen. Heb je dat aan de kant gezet? Eigenlijk wel benieuwd waarom?
 
Klopt beide lijken me erg vet! Wat me toch tegen houd bij heli's is dat je geen verre reizen maakt. De afstand vanaf waar je opgestegen bent blijft kleiner dan bij vliegtuigen. En ik wil graag overal komen in de wereld.
 
Thijs,

Even voor de benefit van anderen antwoord ik je PM op het forum.

"Do as I say not as I do", dat is mijn officieele antwoord.
Je bent (pas) 19, als de luchtvaart echt een passie is gaat dat niet over. De tijd zal dat leren. Met een 4 jarige vervolgopleiding ben je 23-24. Tijd genoeg om het in de luchtvaart te proberen. Als je denkt dat je motivatie in 4 jaar verdwijnt, zoek een opleiding in de luchtvaart. Hogeschool van Amsterdam of iets dergelijks. Dat kan alleen maar in je voordeel werken.

OK, dat was mijn "vaderlijke" advies.

Ik heb dat allemaal niet gedaan.:1855:

In 1995 mijn Instrument en CPL in de VS gehaald. 5 jaar niet gevlogen door geldgebrek maar wel altijd gewerkt in de luchtvaart. KLM cargo oa en andere banen op Schiphol. Om in de buurt van de luchtvaart te blijven.
In 2000 met een zak(je) geld naar Florida vertrokken en mijn Instructeurs bevoegdheid gehaald.
In 10 jaar tijd drie keer op mijn laatste $100 gezeten. Al mijn spullen in mijn auto, een volle tank en minder dan $100 in je zak op zoek naar de volgende baan. Zonder mijn fantastische (NL'se) vrouw, toen mijn vriendin, had ik het niet gered.

Heb nu een huis in Florida . Bij tijd en wijle best frustrerend want ik ben nog steeds niet waar ik wil zijn en dat is de grote luchtvaart.
Ben inmiddels bijna $30K kwijt aan advokaatkosten voor visa's en greencard aanvragen. Je moet in de gaten houden dat dit voor 9-11 allemaal veel makkelijker was.

Amerika is een fantastisch land maar het is niet makkelijk als je onderaan de ladder staat. De vraag is of je hier als 19 jarige allemaal mee om kan gaan.
Ik denk het niet. Natuurlijk kan er een groot verschil zijn tussen 19 en 19. Ik ken je niet, dat weet ik niet. Er zijn genoeg 19 jarige die de wild vaart ingaan, op een booreiland gaan werken of de strijdkrachten in en ineens in Irak of Afganistan staan.

Om het op mijn manier te redden in de VS moet je keihard voor jezelf zijn en voor anderen. Alles moet je opgeven en alles moet aan de kant om het te redden. Familie zie je jaren niet, je NL'se vrienden kan je (bijna) allemaal afschrijven. Je groeit uit elkaar. Daar moet je tegen kunnen.

In Europa is nu de markt misschien slecht maar dat wil niet zeggen dat het in de rest van de wereld ook zo is. Een kennis van mij vliegt in Ghana en een ander in Botswana en weer een ander in China. Je moet het idee loslaten dat je alleen in Europa wil werken vanwege vrienden, familie, vriendin whatever. Bereid zijn overal in de wereld naar toe te gaan en daar helemaal alleen aan je pad te spijkeren. Niet iedereen kan dat.

Daar zal je om verschillende redenen een JAA en een FAA brevet voor nodig hebben om je baankansen te vergroten. Reken daar 75K-80K Euro voor en ongeveer 12-18 maanden. Daar moet nog 10K-12K aan levensonderhoud(huur etc) bij. Misschien moet je op een gegeven moment een typerating en een paar honderd uur kopen, 20K Euro.
Dat is bij elkaar een hele tweede hypotheek, wil je dat je ouders aandoen?
Als je ouders het breed hebben zal het geen probleem zijn maar als je vader zelf ook moet werken voor zijn geld...................

Like I said, ik ken je niet maar het is voor mij in elk geval duidelijk dat je gezien je vragen (en de manier waarop je ze stelt) je hier nog niet klaar voor bent.

Met mijn ouders huis al onderpand is er een verzekering mogelijk? Die zou maar zeggen het risico dekt van als de bank mijn ouders huis zo claimen?

Klopt beide lijken me erg vet! Wat me toch tegen houd bij heli's is dat je geen verre reizen maakt. De afstand vanaf waar je opgestegen bent blijft kleiner dan bij vliegtuigen. En ik wil graag overal komen in de wereld.

Anyway, laat me weten als je meer vragen hebt.
 
Thijs,


In 1995 mijn Instrument en CPL in de VS gehaald. 5 jaar niet gevlogen door geldgebrek maar wel altijd gewerkt in de luchtvaart. KLM cargo oa en andere banen op Schiphol. Om in de buurt van de luchtvaart te blijven.
In 2000 met een zak(je) geld naar Florida vertrokken en mijn Instructeurs bevoegdheid gehaald.
In 10 jaar tijd drie keer op mijn laatste $100 gezeten. Al mijn spullen in mijn auto, een volle tank en minder dan $100 in je zak op zoek naar de volgende baan. Zonder mijn fantastische (NL'se) vrouw, toen mijn vriendin, had ik het niet gered.


In Europa is nu de markt misschien slecht maar dat wil niet zeggen dat het in de rest van de wereld ook zo is. Een kennis van mij vliegt in Ghana en een ander in Botswana en weer een ander in China. Je moet het idee loslaten dat je alleen in Europa wil werken vanwege vrienden, familie, vriendin whatever. Bereid zijn overal in de wereld naar toe te gaan en daar helemaal alleen aan je pad te spijkeren. Niet iedereen kan dat.

Jeetje zeg, als je daar een boek over zou schrijven zou ik dat echt graag willen lezen. Respect!

Niet iedereen kan dat inderdaad. maar ik moet zeggen, als ik ook een vriendin/vrouw zou hebben die met me mee zou gaan... Dat is toch wel een enorme steun en zou het percentage op slagen aanzienlijk verhogen, denk ik.
 
Back
Top