Modulaire vliegopleiding

Sigs

Member
Airworkers,

Aangezien de bestaande topics m.b.t. belastingteruggave niet echt aansluiten bij mijn situatie open ik dit nieuwe topic.

Onderstaande tekst is puur ter informatie voor (toekomstige) modulaire studenten die willen weten hoe het zit met het aftrekken van studiekosten:

Ik ben nu 29 jaar oud, heb een fulltime baan met een contract voor onbepaalde tijd (wat niets met de luchtvaart te maken heeft) en ik heb zo'n 2 jaar geleden besloten dat ik een poging ga wagen om via de modulaire weg een baan in de cockpit te kunnen bemachtigen. Dit financier ik met behulp van mijn salaris en een zeer bescheiden doorlopend krediet.

Ik heb begin 2013 mijn PPL(A) behaald in de VS en momenteel ben ik bezig met de 2e module van de ATPL Theoretical Knowledge Course bij Orbit Groundschool te Arnhem. Tevens ga ik komende zomer voor mijn 2e blok van 50 uur Hour Building.

Na het behalen van mijn PPL heb ik de belastingdienst een brief gestuurd om informatie in te winnen over het onderwerp belastingteruggave. Daarin heb ik een overzicht gezet van de te volgen opleidingen en de daaraan verbonden kosten, en vervolgens de vraag gesteld welke kosten ik kon opgeven bij mijn belastingaangifte. Het resultaat is (cf. het antwoord welke ik in april 2013 heb gekregen):

- Reis- en verblijfskosten: niet aftrekbaar
- Administratieve kosten (Visum VS, vingerafdrukken TSA etc.): aftrekbaar
- Medische kosten: aftrekbaar
- Materiaalkosten (headset, kaarten etc.): aftrekbaar
- Vliegtuighuur: aftrekbaar
- Vlieginstructiekosten: aftrekbaar
- Grondinstructiekosten: aftrekbaar
- Examenkosten: aftrekbaar

Afgelopen belastingjaar (2013) heb ik kosten gemaakt voor mijn PPL(A), 1e module ATPL Theoretical Knowledge Course en 50hr Hour Building. Vorige week heb ik mijn belastingteruggave gekregen waarbij ik van bovenstaande opgegeven kostenposten 41,95% terug heb gekregen, minus de drempel van 250 euro (was 500 euro in 2013).

Omdat mijn baas een groot gedeelte van mijn ATPL Theoretical Knowledge Course betaald kwam voor mij de totale kosten welke ik heb opgegeven net onder de 15.000 euro uit. Daarvan heb ik dus iets meer dan 6.000 euro terug gekregen.

Groet,

Sigs
 
belastingdienst

belastingdienst

Ik heb 25 maart een brief gestuurd naar mijn belastingkantoor. Na 8 weken wachten geen reactie.
Weer gaan bellen met belastingtelefoon (diverse keren). Ze wilden mij eerst afwimpelen met vage standaard opleidingskosten lijstjes. Ik heb geprobeerd doorverbonden te worden met mijn belastingkantoor. Dat was in geen enkel geval mogelijk.
Ik kreeg uiteindelijk een terugbel verzoek aangeboden. Ze zouden mij binnen 1 dag terugbellen. Ook dit hebben zij niet gedaan.

Ik weer bellen. Weer verzoek.
Uiteindelijk heb ik vandaag telefoon gekregen van een echt onbeschoft persoon. Nog nooit eerder meegemaakt in mijn zakelijke en prive leven , Maargoed.
Conclusie van deze persoon was, dat ik me beter kon richten op mijn huidige baan en functie want hij had al een keer iemand met deze opleidingskosten te maken gehad die het zeer zwaar te voortduren heeft gehad, met allerlei rechtzaken!
Hij zei dat ik kleine kans maakte om dit aftrekbaar te maken, maar het was aan mij om het maar te proberen (als ik al niet bang was gemaakt!).

Dit is dus tot op heden mijn antwoord van een instantie die je eigenlijk zou moeten helpen en waarvoor ik duizenden euro's belastinggeld betaal!

onbeschoft en bangmakerij !

Wat ik nu ga doen, weet ik niet, toch maar proberen of gewoon richten op alleen PPL ...
 
Ik zou voor fiscaal advies me toch eerder richten op een (eventueel gespecialiseerd) accountant kantoor. Kost wat geld, maar het verdient zichzelf ook weer terug denk ik dan maar. Destijds heb ik via een kennnis voor een relatief vriendelijk tarief mijn eerste aangifte kunnen laten doen door een accountant van Lodder-Dales in Doetinchem. Daarna was het een kwestie van "goed voorbeeld doet volgen" in de navolgende jaren.
 
Conclusie van deze persoon was, dat ik me beter kon richten op mijn huidige baan en functie want hij had al een keer iemand met deze opleidingskosten te maken gehad die het zeer zwaar te voortduren heeft gehad, met allerlei rechtzaken!
Hij zei dat ik kleine kans maakte om dit aftrekbaar te maken, maar het was aan mij om het maar te proberen (als ik al niet bang was gemaakt!).

Als ik de overige belastingdienst-gerelateerde topics op dit forum zo doorlees dan lijkt het mij een typisch geval van een ambtenaar met een slecht huwelijk...

Ik denk dat als je je brief nogmaals naar het belastingkantoor stuurt dat je dan van een ander persoon een heel ander antwoord krijgt.

Wat ik nu ga doen, weet ik niet, toch maar proberen of gewoon richten op alleen PPL ...

Zoals ik al zei, probeer het nogmaals. Ik heb toch echt zwart-op-wit van een dame van het belastingkantoor, en ik citeer: getekend "namens de Inspecteur", dat alle genoemde kosten aftrekbaar zijn excl. de reis- en verblijfskosten.

Zou raar zijn als er voor jou andere regels zouden gelden dan voor mij. En daarbij komt dat het alles bij elkaar om een best mannelijk bedrag gaat wat ik in die drie tot vier jaar terug krijg.


In een PB kreeg ik de vraag of de kosten van een PPL in Tsjechië ook aftrekbaar zijn. Lijkt mij wel, aangezien ik op mijn ATPL-theorie na alle opleidingen in het buitenland (ga) volg(en) en dit ook duidelijk in mijn brief aan de belastingdienst kenbaar heb gemaakt. In mijn ogen maakt het dan niet uit of je je PPL in Nederland, Amerika, Tsjechië of Polen haalt. Zolang je natuurlijk wel de intentie hebt om ook alle overige papiertjes te gaan halen en je van vliegen je beroep wilt maken.
 
Ik ben bang dat op deze manier sowieso ik al een rode aantekening achter mijn naam heb. Controleren zullen ze en moeilijk maken zeer zeker!
Ik zal uiteindelijk zelf via een rechter mijn gelijk moeten gaan halen EUREUREUR
 
Ik wil voor 2014 ook mijn IR als studiekosten (>10.000 euro) opgeven maar het lijkt me verstandig om dit vooraf kenbaar te maken. MIjn situatie is goed vergelijkbaar met Sigs. Eerst mijn PPL gehaald in 2008, toen mijn atpl theorie en nu mijn IR. Doe het op mijn 'gemakje'. Situatie op de arbeidsmarkt is toch op dit moment niet om over naar huis te schrijven.

Hebben jullie wellicht wat voorbeelden/templates van correspondentie met de belastingdienst die jullie kunnen en willen delen? dan houd ik me aanbevolen. Alvast hartelijk daarvoor!
 
Nog nooit van te voren gecommuniceerd met de belastingdienst. Wel altijd gewoon netjes alles terug gekregen (PPL,hourbuilding,ATPL theorie etc). Kreeg wel eens het verzoek om alle bonnetjes of betaalbewijzen te overleggen drie jaar na dato, dat was wel even zoeken. Succes iig

Groeten Columbus
 
Bedankt voor de tip.
Ik hoorde van `n vliegmaatje het zelfde verhaal.
41% is altijd mooi mee genomen en scheelt toch n hoop geld.
Nu zit ik er ook aan te denken om na mijn ppl.
Bij Orbit de Atpl (e-learning )te gaan doen.
En dit ook naast mijn fulltime baan.
Mijn leefdtijd is nu 42.
Groetjes Guillaume
 
Bedankt voor de tip.
Ik hoorde van `n vliegmaatje het zelfde verhaal.
41% is altijd mooi mee genomen en scheelt toch n hoop geld.
Nu zit ik er ook aan te denken om na mijn ppl.
Bij Orbit de Atpl (e-learning )te gaan doen.
En dit ook naast mijn fulltime baan.
Mijn leefdtijd is nu 42.
Groetjes Guillaume

Het lijkt erop dat de aftrek voor scholing komt te vervallen per 2018 (veel over te vinden op google).
Dit jaar is de het nog wel mogelijk om de kosten af te trekken.
 
Back
Top