Modulair vs Integrated in 2021

HelikopterMoney

New member
Beste AirWorkers,

Momenteel ben ik bezig met het behalen van mijn PPL (10h), naast mijn werk.
Zelf heb ik een HBO studie als Maritiem Officier afgerond maar altijd met het idee om later mijn brevet te behalen hierdoor is de theorie gemakkelijk op te pikken en waardoor ik het wel aandurf om een modulaire opleiding te doen met zelfstudie voor ATPL.

De instructeur die ik momenteel heb gaf aan dat ik het beste mij kon aanmelden bij de KLS om daar de opleiding te doen, nu ben ik benieuwd wat jullie opvattingen hierover zijn. Kan je bijvoorbeeld via de modulaire weg bij grote airliners binnen komen?

Mijn idee was na het behalen van de PPL in de VS bij een vliegschool de rest van de ratings en uren te maken.

Zou dit in het huidige tijdperk goed te doen zijn?
 
Leuke maar vooral ook een lastige vraag.
Er zijn een paar draadjes hier waar goede info in staat, weet niet of je de kans hebt gehad ze te lezen:
Zou met deze beginnen:

Belangrijke vraag is, waar wil je werken?
Bij de KLM? Dan is het bovenstaande draadje belangrijk. Heel in het kort, KLM neemt alleen aan van eigen school of van 3-4 hof leveranciers.
Transavia is volledig eigendom van KLM, MartinAir heeft nog 1 vliegtuig.
De Nederlandse markt is heel gesloten.
Andere Airlines die (heel) erg moeilijk zijn:
  1. British Airways
  2. Lufthansa
  3. Air France
  4. Iberia
Blijft er over? Wizz Air, RyanAir, Lauda Air, EasyJet en misschien een half dozijn anderen.
Er zijn natuurlijk bedrijven die minder in het zicht lopen zoals privé jet charter maar laten we zeggen dat er in Europa misschien 12-14 zijn waar je realistisch aan het werk zou kunnen komen.
De markt is nu niet goed. Voordeel is dat het je tijd geeft en in de 4-7 jaar die je nodig hebt kan alles weer zijn zoals pre Covid…..of niet.
Wat meer leesvoer,
 
Last edited:
Allereerst bedankt voor alle informatie dit is zeer nuttig!

Ik heb niet zozeer een voorkeur bij welk bedrijf als ik goed van kan leven, het extra betalen voor een opleiding is niet bezwaarlijk als er zwart op wit een garantie tegenover staat dat er binnen een bepaalde periode een baan wordt aangeboden maar een gok wagen ga ik niet aan beginnen.

Anders lijkt de andere weg en daarmee dus de “goedkoopste” manier in de USA zoals je omschreef.

Zijn er nog vliegscholen die aan te raden zijn?
 
Voor wat meer info over modulair “vrije sector” probeer eens contact op te nemen met :
@Sigs (gedeeltelijk Zuid Afrika)
@digits ( gedeeltelijk Canada)
@V1Rotate (Polen,Tjechie?)

Sigs ooit nog een keer paar uurtjes mee gesproken toen hij langskwam op mijn thuisveld in Florida met time building.
Als het goed is krijgen ze nog steeds een e-mail notificatie als je een PM’tje stuurt.
 
Last edited:
Als ik alles opnieuw zou moeten doen, een 20-30 jarige vrijgezel was en geen kinderen had zou ik voor deze optie gaan:


Binnen ongeveer 2 jaar voor 80.000 euro een integrated Frozen ATPL(A) en, zoals het nu lijkt, een hele grote kans om daarna op de Airbus door Europa te cruisen. Type Rating betaald door het bedrijf, met een bond van 3 jaar, en een uitstekend salaris. Nadat de bond vervallen is en je 2000-2500 uur op de Airbus hebt kun je lekker blijven hangen in de Baltics of rondkijken naar andere opties. Uiteraard kun je ook eerder weg, maar dan betaal je (een deel van) de TR kosten terug, afhankelijk van wanneer je het bedrijf verlaat. Voor de TR kun je een lening afsluiten bij airBaltic en dit wordt maandelijks op je salaris ingehouden.

Financieel gezien zou ik echter voor de modulaire optie gaan bij verschillende aanbieders wereldwijd. Puur omdat je tussen de opleidingen door gewoon full-time kunt blijven werken en daarmee je opleidingen (deels) kunt bekostigen. Dan heb je na 2-3 jaar hetzelfde papiertje en minder tot geen schulden. Of de banen dan voor het oprapen liggen wanneer je klaar bent weet niemand. Deze modulaire route kan je een hoop geld schelen. Als je het zorgvuldig aanpakt kan je voor 50.000 klaar zijn.
 
Last edited:
Als ik alles opnieuw zou moeten doen, een 20-30 jarige vrijgezel was en geen kinderen had zou ik voor deze optie gaan:


Binnen ongeveer 2 jaar voor 80.000 euro een integrated Frozen ATPL(A) en, zoals het nu lijkt, een hele grote kans om daarna op de Airbus door Europa te cruisen. Type Rating betaald door het bedrijf, met een bond van 3 jaar, en een uitstekend salaris. Nadat de bond vervallen is en je 2000-2500 uur op de Airbus hebt kun je lekker blijven hangen in de Baltics of rondkijken naar andere opties. Uiteraard kun je ook eerder weg, maar dan betaal je (een deel van) de TR kosten terug, afhankelijk van wanneer je het bedrijf verlaat.

Financieel gezien zou ik echter voor de modulaire optie gaan bij verschillende aanbieders wereldwijd. Puur omdat je tussen de opleidingen door gewoon full-time kunt blijven werken en daarmee je opleidingen (deels) kunt bekostigen. Dan heb je na 2-3 jaar hetzelfde papiertje en minder tot geen schulden. Of de banen dan voor het oprapen liggen wanneer je klaar bent weet niemand. Deze modulaire route kan je een hoop geld schelen. Als je het zorgvuldig aanpakt kan je voor 50.000 klaar zijn.

Wat grappig om dit te lezen, ik ben zojuist begonnen bij PA en de eerste indrukken zijn erg positief!

Er is aardig wat informatie te vinden op internet en om de zoveel tijd is er een online open dag. Assessments zijn geloof ik elke maand. Verder zijn airBaltic, airBaltic Training, airBaltic Pilot Academy aardig actief op social media.

Open dag (start 5:17)

Als iemand wat meer wilt weten over PA specifiek, kan die wellicht een nieuw draadje starten. Een PM sturen mag ook altijd :)
 
Last edited:
Voor wat meer info over modulair “vrije sector” probeer eens contact op te nemen met :
@Sigs (gedeeltelijk Zuid Afrika)
@digits ( gedeeltelijk Canada)
@V1Rotate (Polen,Tjechie?)

Sigs ooit nog een keer paar uurtjes mee gesproken toen hij langskwam op mijn thuisveld in Florida met time building.
Als het goed is krijgen ze nog steeds een e-mail notificatie als je een PM’tje stuurt.
In mijn geval was het Litouwen ;) . Daar heb ik nog wel een en ander over te melden :D .
 
Beste AirWorkers,

Momenteel ben ik bezig met het behalen van mijn PPL (10h), naast mijn werk.
Zelf heb ik een HBO studie als Maritiem Officier afgerond maar altijd met het idee om later mijn brevet te behalen hierdoor is de theorie gemakkelijk op te pikken en waardoor ik het wel aandurf om een modulaire opleiding te doen met zelfstudie voor ATPL.

De instructeur die ik momenteel heb gaf aan dat ik het beste mij kon aanmelden bij de KLS om daar de opleiding te doen, nu ben ik benieuwd wat jullie opvattingen hierover zijn. Kan je bijvoorbeeld via de modulaire weg bij grote airliners binnen komen?

Mijn idee was na het behalen van de PPL in de VS bij een vliegschool de rest van de ratings en uren te maken.

Zou dit in het huidige tijdperk goed te doen zijn?
Let vooral goed op het feit dat veel grote airlines eisen stellen aan het opleidingsinstituut. De meeste door de airlines erkende opleidingsinstituten zijn integrated en zoeken dus naar mensen zonder ervaring. Nadat je het PPL brevet hebt gehaald limiteer je het aantal integrated trainingsinstituten.

De modulaire weg is iets goedkoper, maar de baan kans neemt af. Echter is het nog steeds mogelijk om via deze route bij de grote airlines terecht te komen dan wel met een omweg. Het probleem zit vooral in de vlieguren, veruit de meeste airlines eisen naast specifieke opleidingsinstituten ook een groot aantal vlieguren. Door de vlieguren kunnen de kosten hoog oplopen. Het is dus mogelijk om via de modulaire route bij de grote airlines terecht te komen, je zult dan wel eerst jaren bij minder grote maatschappijen vliegen om genoeg vlieguren te krijgen.

Nu de luchtvaart weer aan het herstellen is van de coronacrisis zullen ook het aantal piloten vacatures weer toenemen en dus de baan kans vergroten.
 
Let vooral goed op het feit dat veel grote airlines eisen stellen aan het opleidingsinstituut. De meeste door de airlines erkende opleidingsinstituten zijn integrated en zoeken dus naar mensen zonder ervaring. Nadat je het PPL brevet hebt gehaald limiteer je het aantal integrated trainingsinstituten.

De modulaire weg is iets goedkoper, maar de baan kans neemt af. Echter is het nog steeds mogelijk om via deze route bij de grote airlines terecht te komen dan wel met een omweg. Het probleem zit vooral in de vlieguren, veruit de meeste airlines eisen naast specifieke opleidingsinstituten ook een groot aantal vlieguren. Door de vlieguren kunnen de kosten hoog oplopen. Het is dus mogelijk om via de modulaire route bij de grote airlines terecht te komen, je zult dan wel eerst jaren bij minder grote maatschappijen vliegen om genoeg vlieguren te krijgen.

Nu de luchtvaart weer aan het herstellen is van de coronacrisis zullen ook het aantal piloten vacatures weer toenemen en dus de baan kans vergroten.
Lekker modulair gaan dan blijf je financieel onafhankelijk - pay as you go en het scheelt grofweg de helft. Aan kwaliteit boet je niks in, mits goede school uiteraard.

Dit bovenstaande verhaal is al lang en breed ontkracht. Het geldt hoogstens nog voor klm/ trans, en dan nog; geen garanties.

Kijk ook eens op pprune in het ellenlange integrated vs modular topic, daar is de info wat internationaler getint en berust het debat niet op onderbuikgevoelens over KLS en Wings ?
 
Lekker modulair gaan dan blijf je financieel onafhankelijk - pay as you go en het scheelt grofweg de helft. Aan kwaliteit boet je niks in, mits goede school uiteraard.

Dit bovenstaande verhaal is al lang en breed ontkracht. Het geldt hoogstens nog voor klm/ trans, en dan nog; geen garanties.

Kijk ook eens op pprune in het ellenlange integrated vs modular topic, daar is de info wat internationaler getint en berust het debat niet op onderbuikgevoelens over KLS en Wings ?
Klopt, maar de modulaire route is veel langer met veel meer risico’s. Internationaal gelden ook de vlieguren. En dus de kosten.
 
Back
Top