Modulair: temporiseren

Shazeja

New member
Allen,

Gezien de economische situatie en vooruitzichten onderzoek ik de mogelijkheden mijn modulaire ATPL traject zo lang mogelijk uit te rekken. Op dit moment heb ik ATPL theorie op zak en vlieg rond met PPL-SEP-VFR. De exacte regelgeving is mij niet duidelijk (als iemand een betrouwbare JAR-FCL bron+uitleg heeft: graag).

Wat is het "minimale" praktijkexamen dat ik moet halen voordat mijn ATPL theorie verloopt? Aanname: CPL-VFR-SE, maar dan ben ik IR voorgoed kwijt, toch?

Kan ik CPL-IR-SE doen zodat ik m'n ATPL theorie "verzilver" en dan IR weer laten verlopen (ik zie tegen de kosten van IR upkeep op)? Hoe lang kan ik een verlopen IR hebben voordat ik het voorgoed kwijtraak?
 
1: minimaal CPL-IR
2: 7 jaar

op de IVW website staat een versie van JAR-FCL

PS: met alleen CPL verloopt je ATPL theorie ook. Dus kan je dan nooit je ATPL halen (en als je beroeps wilt worden is dat wel belangrijk).

Wat voor kosten verwacht je voor het geldighouden van de IR?
 
Let wel op, op het moment dat je "eeuwig" over je modulaire doet, dan wordt het gat tussen mod en integrated nog groter. Kan je nadeel geven bij het vinden van een baan.

Veel maatschappijen zijn niet zo weg van modulair, en knijpen wel eens een oogje dicht als je deze binnen 20 maanden gedaan heb, maar als het lang duurt dan gaat dat niet gebeuren.

Grootste argumentatie is: als je 5 jaar doet over een opleiding, hoe ga je het dan doen met een typerating welke maar 3 weken duurt? Kan je dit tempo wel aan?
En helaas, veel bedrijven met name in Nederland, België en Duitsland hebben geen zin om dat te gaan testen, en verkiezen dus integrated boven modulair.

Just my two cents
 
Ikzelf zit min of meer in dezelfde situatie als de topic starter. Ben ook benieuwd wat wijsheid is met betrekking tot de IR fase. Iets langzamer 1 a 2 keer per week te lessen, of fulltime er tegenaan om het momentum te houden. Zeker met het oog op de huidige economische situatie leek mij het wellicht verstandiger het tempo iets te vertragen om de stof wat te laten bezinken en zodoende wat meer tijd over te houden om het uit te diepen. Zou ik hierbij nog onderscheid moeten maken met de simulator fase en de praktijk? Graag u visie hieromtrent.
 
Ik denk dat een modulaire opleiding die vertraagd wordt, niet goedkoper wordt, maar duurder. Hoe langer de pauzes tussen 2 lessen, hoe meer je vergeet (in plaats van verdiept), en hoe meer lessen je uiteindelijk nodig hebt.

Persoonlijk ken ik erg weinig mensen die de discipline hebben om, als de lessen verder uit elkaar liggen, bewust elke dag de tijd te nemen de kennis te verdiepen. Meestal wordt je juist laxer, en daarom lijkt het mij inderdaad beter je momentum te behouden.

Als je je brevet hebt, kost het je inderdaad wat geld dit elk jaar geldig te houden. Maar ik denk niet dat dit opweegt tegen de kosten die ontstaan als je je modulaire opleiding over meerdere jaren wilt verspreiden. (De gemiddelde crisis duurt niet een maandje of 2...)

En je bent dan in ieder geval ten alle tijden bereid snel ergens een baantje, al is het maar zweefvliegtuigen slepen, aan te nemen.
 
Back
Top