Modulair, de stappen na PPL/A

Afijn, mooie verhalen E-A, maar geef je nieuwe FO's ook wel even de kans te wennen aan een nieuwe omgeving? ;) Tot op zekere hoogte lijkt me dat wel normaal. En zeker PPL is vooral een "License to learn". Maar de boodschap is duidelijk: blijf jezelf uitdagen anders leer je niks.
@berggeit Wat je hier beschrijft is altijd een beetje het "Captain's dilemma". Je bent verantwoordelijk voor de uiteindelijke vluchtuitvoering, maar veel maatschappijen verwachten ook dat je de (nieuwe) FOs coacht. Hoe ver laat je iemand gaan, voordat je of iets zegt, of iets doet. Er zijn denk ik een heleboel factoren die hierin meespelen... Hoe voel je je op de dag? Hoeveel zelfvertrouwen heb je? Hoeveel vertrouwen heb je in de FO? Hoe balanceert je je autoriteit? Hoe bereid is de FO om je lessen tot zich te nemen?

Voor mijzelf geldt dat ik veel vertrouwen heb in het "recht" kunnen breien van een eventuele situatie en dus FOs misschien wat verder laat gaan dan dat ze "normaal" verwachten. Lastige hieraan is dat je wel de "baas" moet blijven. Wat ik zelf moeilijk vind, is dat ik mezelf hoge standaards zet, maar daardoor ook de -soms onrealistische- verwachting heb dat anderen dat ook doen...
 
Haneda... daar zeg je wat. Verbaast me eigenlijk dat dat soort dingen hier niet besproken worden, of is dat juist een beetje 'not done' ?
Denk dat er ook nog weinig over gezegd kan worden, omdat er te weinig concrete informatie is. Ik heb de comments sectie van AVHerald gelezen en dat werd ik toch even wat minder vrolijk van...

Ik kan je wel voorspellen dat human factors een grote rol gespeeld hebben en dat er daar een heleboel geleerd kan worden. Helaas heb ik ook begrepen dat naast het ongevallen onderzoek er ook een politie-onderzoek gestart is naar de rol van de captain van de D-8.
 
@E-A
Och ik snap wel wat je daarmee bedoelt. Je ziet het op avherald ook wel eens ontaarden in een wedstrijdje ver-plassen tussen niet altijd de best geïnformeerde mensen. Als in: zo erg dat zelfs ik dat al herken. Heb je niks aan.
 
Back
Top