Minima zijn er niet voor......

Dit gebeurt in de meeste landen buiten de EU/USA aan de lopende band, ik snap de reden van een discussie met ATC hierover niet zo goed; je lost het toch niet op.

Waarom niet gewoon een doorstart maken en uitwijken ipv semantische discussie gaan voeren op final die je toch niet wint.
Het is niet aan hem of je uitwijkt; dat is aan de vliegers en in dit geval lijkt de beslissing me niet zo moeilijk.
 
Wat een ongelooflijke lul van een piloot.

Vloog tijdje terug in Engeland, destination was onder minima, wisten we al bij vertrek en we zouden uitwijken naar onze normale alternate.
Bij vertrek was TAF en METAR van de alternate prima. Tijdens de vlucht ging cloudbase en RVR ver onder required (CAT 1).
Bij aanmelding met tower wilde de controller ons doodleuk het ILS opvectoren.
Wij dachten, ah misschien is de vis beter nu, even navragen. Nee hoor, toren had geen idee wat ze aan het doen was.
Terwijl wij in de hold boven het vliegveld zitten te wachten komt Easy op de freq.
Belde al even vooruit want was ook aan het uitwijken en had vernomen dat weer nu hier ook slecht was.
Heen en weer tussen de 2, zegt Easy, ja als er verbetering is in de vis tegen de tijd dat we daar zijn doen we wel een approach (vis was idd aan het verbeteren maar cloudbase nog steeds OV1).
Easy gaat weg. Komt 2 minuten later weer terug met het verhaal "ja we hebben onze intenties aan de en-route controller duidelijk gemaakt en die zei dat we helemaal geen approach mogen doen met de vis boven minima, kunt u het verduidelijken?".

*hoofd tegen glareshield*
 
Beetje storm in een glas water allemaal. Achteraf niemand die een report gemaakt heeft erover. Kist is uitgeweken naar OTP.

Wat een ongelooflijke lul van een piloot.

Beetje makkelijk praten natuurlijk als je er niet zelf bij was.

Betreffende veld was Chisinau, hoe ik het hoor worden ze eerst geklaard om de approach te vliegen omdat ze de 300M RVR hebben die nodig is. Vervolgens RVR 275M, ja klote... een approach ban, maar ga nou niet zeggen dat je zelf ook niet een beetje pissed/geagiteerd zou zijn als je voor die 25M te weinig je nadering af moet gaan breken. Veld had al dagenlang last van extreem dichte mist. Veel vluchten zijn uitgeweken. Closest suitable alternate is OTP, ook niet bepaald om de hoek. Ik denk dat de reactie een optelsom is van meerdere factoren die speelden.

Overigens is het niveau van ATC daar vaak ook onder de maat. Geen radar, en slecht niveau van Engels maakt de situatie er vaak niet beter op.
 
Ik kan er inkomen tot de eerste reactie, dan snap ik dat je misschien een heel even "k*t" denkt. Alleen op dat moment hoor je je te realiseren dat het nou eenmaal niet anders is en de desbetreffende controller je eigenlijk probeert te helpen. Sterker nog, de controller is verplicht om deze change door te geven.
Dan ga je dus niet zo'n domme discussie aan en vlieg je lekker naar je alternate:)
 
Ik kan er inkomen tot de eerste reactie, dan snap ik dat je misschien een heel even "k*t" denkt. Alleen op dat moment hoor je je te realiseren dat het nou eenmaal niet anders is en de desbetreffende controller je eigenlijk probeert te helpen. Sterker nog, de controller is verplicht om deze change door te geven.
Dan ga je dus niet zo'n domme discussie aan en vlieg je lekker naar je alternate:)

Precies.
Niet meer niet minder.
 
Beetje storm in een glas water allemaal. Achteraf niemand die een report gemaakt heeft erover. Kist is uitgeweken naar OTP.



Beetje makkelijk praten natuurlijk als je er niet zelf bij was.

Betreffende veld was Chisinau, hoe ik het hoor worden ze eerst geklaard om de approach te vliegen omdat ze de 300M RVR hebben die nodig is. Vervolgens RVR 275M, ja klote... een approach ban, maar ga nou niet zeggen dat je zelf ook niet een beetje pissed/geagiteerd zou zijn als je voor die 25M te weinig je nadering af moet gaan breken. Veld had al dagenlang last van extreem dichte mist. Veel vluchten zijn uitgeweken. Closest suitable alternate is OTP, ook niet bepaald om de hoek. Ik denk dat de reactie een optelsom is van meerdere factoren die speelden.

Overigens is het niveau van ATC daar vaak ook onder de maat. Geen radar, en slecht niveau van Engels maakt de situatie er vaak niet beter op.

Storm in een glas water? Het niveau van ATC onder de maat?

Ik vind het vertoonde gedrag verre van een storm in een glas water. Het niveau van de Nederlandse vlieger is hetgeen dat onder de maat was. Er wordt hier op klassieke manier get-home-itis vertoont. Vooral op een intimiderende manier impliciet mede delen dat hij geen RVR’s meer wilde horen is schrikbarend. Dit terwijl ATC juist op een rustige en correcte manier zijn werk doet.

Ik kan me wel voorstellen dat de vlieger hier niks over geschreven heeft. Dat zou zijn zaak niet goed doen. Lekker onverwacht op 100’ de G/A in omdat je de verslechtering niet wilde horen. Lekkere SA heb je dan jezelf in gemanoeuvreerd.
 
Volgens mij moet je mijn bericht nogmaals lezen.

Veld had al dagenlang last van extreem dichte mist. Veel vluchten zijn uitgeweken. Closest suitable alternate is OTP, ook niet bepaald om de hoek. Ik denk dat de reactie een optelsom is van meerdere factoren die speelden.

Ik kan zijn eerste reactie bebrijpen, over de discussie die volgt zeg ik alleen dat ik denk dat er meerdere factoren speelden.

Wat JPC zegt, dit gebeurt aan de lopende band in die delen van Europa. Of het zin heeft om de discussie aan te gaan is een tweede. Lullige is nou net dat dit fragment door een lokale ''spottersgroep'' van KIV airport is opgenomen en op FB is gezet met hun commentaar erbij.

Nergens heb ik gezegd dat het niveau van deze ATC'er onder de maat is. Wel is het gewoon zo dat het algemene niveau van ATC daar gewoon veel lager ligt. Ik kan genoeg voorbeelden noemen waar Roemeense (ja, Moldavië en Noord-Roemenië kan je bijna als een land zien) ATC er een potje van maakte.

Uiteindelijk hebben ATC of crew geen report gemaakt. Als er dan vervolgens wel op social media een hele heisa ontstaat....
 
Ik had ook echt wel even gedacht “als hij nu gewoon even gewacht had tot we langs de marker waren” ... maar dat gebeurt ons allemaal. Ik vond het toontje daarna tegen ATC vrij arrogant en naar overkomen eerlijk gezegd. Die meneer zegt nog dat hij de verandering moet melden. Het was ook duidelijk dat onze vriend van ATC het Engels niet zo heel goed beheerst, hij had duidelijk moeite met het begrijpen van ons breekijzer hier. Het kreeg allemaal eenbeetje trekjes van een pesterij. “Have you ever heard of an approach ban” ... Wat kan hij daar nou aan doen joh mafkees.

Zelf geen problemen gehad met ATC daar. Je moet alleen wel stil willen staan bij de beperkingen die ze daar hebben wat betreft equipment en taalbeheersing. Het is geen UK of NL in Noord Roemenie. Als je het vergelijkt met de rest van de wereld zijn zijn ze overal in Oost Europa rete efficient.
 
Back
Top