migratieachtergrond bij de luchtmacht?

MrAnonymous

New member
Ik heb de vraag eerder gestelt, maar bij de verkeerde plaats. Dus nogmaals hier


Beste Airwork gebruikers,

Het was sinds mijn negende leeftijd mijn droom geweest om een vlieger te worden bij defensie. :airforce: Ik ben van plan om binnenkort aan de selectie deel te nemen. Ik ben zeer gemotiveerd om mijn droombaan als vlieger (voornamelijk als straaljager piloot) achterna te gaan, ongeacht hoe zwaar de selectie is. Ik ben nu hard bezig om aan de basiseisen te voldoen.

Alleen loop ik tegen één probleem aan dat mij onzeker maakt over mijn droombaan. Dit kan misschien bij sommigen verkeerd door de mand vallen, maar toch zou ik mijn onzekerheid willen delen met jullie. Dus vat het a.u.b niet verkeerd op want ik vindt het zelf heel vervelend dat ik hierover onzeker ben. :traantjes

Ik ben bang dat het in mijn nadeel speelt dat ik een migratieachtergrond heb bij het solliciteren en deelnemen aan de selectie.
Ik ben niet in Nederland geboren, maar was als baby gevlucht en hier in Nederland opgegroeid. Ik kom uit het midden-oosten, maar ben goed geïntegreerd en heb verder geen bijzonderheden die mijn droom in de weg staan. Je kan zeggen dat ik heel mijn leven in Nederland heb gewoont. Verder is de enige nationaliteit die ik heb de Nederlandse.

Ik kijk heel veel filmpjes over de Koningklijke luchtmacht en het is mij opgevallen dat ik tot nu toe geen gekleurde persoon als vlieger heb gezien. Iemand die in ieder geval geen autochtone uiterlijk heeft. Hier begon de onzekerheid. Mijn familie en de mensen om mij heen maken zich hier ook zorgen over. Iemand ging en stap verder en zei: "Denk na, waarom willen ze een miljoenen toestel in de handen laten van een allochtoon?". Ook kwam ik een artikel tegen uit 2006 er negatief gegeken werd tegenover allochtonen. De oorzaak is niet helder.

Ik probeer niet te impliceren dat er bewust disciriminatie plaatsvindt, en al zeker niet sinds ik geen bewijs daarvan heb. Dit is puur uit eigen observatie. In theorie hoor ik mij hier geen zorgen over te maken, maar de theorie en de praktijk kunnen toch verschillen. In feiten is het vrij bekend dat burgers met een migratieachtergrond op de arbeidsmarkt meer moeite moeten doen om uitgenodigd te worden voor een sollicitatie. Dan laat het mij denken of dit ook bij Defensie plaatsvindt.

Ongeacht de onzekerheid ben ik nogsteeds gemotiveerd om de selectie aan te gaan. En ik laat mij niet demotiveren door de praatjes om mij heen. Want niet geschoten is altijd mis, toch? In de kennisbank heb ik een soortgelijke vraag gezien van een aantal jaar terug, maar het past niet volledig bij mijn situatie dus vandaar dat ik het hier stel.

Ik wil graag weten wat jullie meningen zijn en hoop om jullie begrip over mijn zorgen hierover. Constructieve kritiek of tips zijn altijd welkom.
 
Zolang je de nederlandse nationaliteit hebt en van onbesproken gedrag bent, denk ik niet dat er ergens een vakje "allochtoon" in de procedure opduikt. Ze willen gewoon de beste vlieger in die F35 hebben, denk niet dat het uitmaakt of die nu Kees of Ahmed heet.

Ik denk dat juist in de vliegerselectie het heel erg objectief loopt. Je gaat daar al door zo'n wetenschappelijk proces, dat je er op het eind niet uit valt vanwege "zijn neus staat iemand niet aan". Dat past gewoon helemaal niet in het proces. Vergelijk het met het nationale elftal. Als je de prestaties levert, dan kom je er gewoon in, onafhankelijk van hoe nederlands je eruit ziet.
 
als baby gevlucht

Uh..nee....sorry kon het niet laten ;)
Voor zover je vraag, je bent gewoon een Nederlander.
Je zal net als iedereen door alle selectie procedures moeten komen, inclusief antecedenten onderzoek.
 
Maak je geen zorgen. Gewoon die selectie fixen en vervolgens alles geven tijdens de opleiding.
En om je gerust te stellen v.w.b. de filmpjes. Volgens mij liepen er in Top Gun Holland ook wel wat 'gekleurde' personen rond. Echter zijn jachtvliegers over het algemeen al redelijk gekleurde personen. :biertje:
 
Echter zijn jachtvliegers over het algemeen al redelijk gekleurde personen.
Woehahahahaha!

Er lopen een stel ex-luchtmachtpiloten rond op mijn vliegclub, en jawel, kleurrijk zijn ze, op zijn minst! Waarmee uiteraard niks verkeerds bedoeld wordt, wel integendeel, ik baal al meer dan genoeg van de grijsheid van de wereld en de mensheid. Laat er maar wat kleur zijn!

Enne, @ T/S: alle sukses gewenst! Ga ervoor, toon je 200% gemotiveerd, werken, zwoegen!
 
Hartelijk dank voor jullie mooie reacties allemaal! Samen met een paar anderen die mij persoonlijke berichten hebben gestuurd, hebben jullie mij gerust kunnen stellen. Zoals ik eerder aan anderen heb verteld, vind ik het jammer dat ik weinig tot geen diversiteit op beeld zie terwijl die er wel blijkt te zijn.

Voor de rest, ik ben op de selectie aan het voorbereiden en ga er ook volledig voor!
 
Volgens mij liepen er in Top Gun Holland ook wel wat 'gekleurde' personen rond.

Dag Wepz,

Ik kan mij herinneren dat ik een paar deelnemers aan de selectie zag die inderdaad een kleurtje hadden, waarvan één van Turks afkomst. Bedoel je misschien die?

Alleen heb ik het voornamelijk over de mensen die de opleiding al volgen of daarmee klaar en in dienst zijn. Niet diegene die de selectie nog niet gehaald hebben.

Niet dat het veel uitmaakt aangezien ik al gerust ben gesteld. Dankzij u en veel andere lieve mensen op deze forum. :D
 
Back
Top