Met pijn in het hart studeren.

Same here. HBO-Studie, nadat 2 jaar universiteit niet lekker gingen. Bij de Lufthansa gezakt dus toen hoefde het voor mij niet meer.
Nu in mijn 2e jaar Luchtvaarttechnologie en gelukkig. Met een goed vooruitzicht dat ik over 3-4 jaar een leuke baan heb in de luchtvaart.
Om het een beetje leuk te houden zweefvliegen en mijn PPL gehaald. Nu mensen rondvliegen uurtjes verzamelen en dan komt die fATPL of CPL van zelf wel.
 
Same here. HBO-Studie, nadat 2 jaar universiteit niet lekker gingen. Bij de Lufthansa gezakt dus toen hoefde het voor mij niet meer.
Nu in mijn 2e jaar Luchtvaarttechnologie en gelukkig. Met een goed vooruitzicht dat ik over 3-4 jaar een leuke baan heb in de luchtvaart.
Om het een beetje leuk te houden zweefvliegen en mijn PPL gehaald. Nu mensen rondvliegen uurtjes verzamelen en dan komt die fATPL of CPL van zelf wel.

Van waar heb je het geld vandaan gehaald eigenlijk als ik het vragen mag voor een PPL? Ik moet elk jaar collegegeld betalen, dus daar gaat bijna al het gespaarde geld heen.
 
Als je dan toch zeker weet dat je na een HBO/WO studie je geld naar een vliegschool gaat brengen is het misschien het overwegen waard om als student maximaal bij te lenen. De rente van DUO is namelijk ongeveer 1% terwijl banken een vele malen hogere rente vragen over geleende bedragen.
 
Daarnaast maak ik me nu al zorgen over die studieschuld bij de duo van een paar duizend euro terwijl ik een opleiding volg, met genoeg extracurricular activities, om in ieder geval een redelijke kans te hebben op een goede baan... Ik kan me niet voorstellen hoeveel slapeloze nachten een schuld van 150.000, zonder goed vooruitzicht op een baan, me zou hebben gegeven.

Haha... ik herken het gevoel en de relativering die daar inderdaad altijd op volgt!

Achteraf, mede gezien de huidige marktomstandigheden, ben ik dan ook zeer blij dat ik destijds afgewezen ben in de selectie bij de KLS.

Recentelijk ben ik afgestudeerd als master aan de universiteit en inmiddels werk ik als account manager bij een verzekeringsmakelaar gespecialiseerd in luchtvaartverzekeringen (vooral business jets, maar ook Loss of License verzekeringen etc.). Ik heb het er prima naar mijn zin en per saldo zit ook midden in de luchtvaartindustrie, zonder een zware schuld aan mijn broek!

Dus voor iedereen die graag piloot wil worden of eigenlijk had willen worden: kijk ook eens wat breder... als je graag in de luchtvaart werkzaam bent is er écht wel iets te vinden waarvoor je jezelf niet 150.000 euro in het rood hoeft te steken.

Ik ben via enkele luchtvaartgerelateerde keuzevakken tijdens mijn studie, een bijbaantje op het hoofdkantoor bij 'die andere blauwe luchtvaartmaatschappij', inmiddels dus werkzaam als account manager in luchtvaartverzekeringen. Mocht ik ooit nog besluiten om nogmaals selectie te gaan doen (ik sluit het eigenlijk uit... kan m'n zuurverdiende centjes wel beter besteden :biertje:), dan heb in ieder geval dit op m'n cv staan!

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.... Of beter nog: er zijn vele wegen die naar andere leuke bestemmingen leiden dan die ene die je voor ogen had :)
 
Last edited:
Wat doe je dan op een Piloten forum?

Sorry, ik wist niet dat je hier niet welkom was als je wel geïnteresseerd bent in de luchtvaart en daar een baan in aspireert, maar deze baan geen piloot is. :biertje:


Anyway, ik kan me goed inbeelden in Skywarrior's situatie. Ik heb ook bewust de keuze gemaakt niet voor piloot te gaan. However, dat betekent niet dat de interesse in de luchtvaart verdwijnt.
Ik hoop dan ook dat ik over een aantal jaar ergens in de luchtvaart aan de slag kan. :)
 
Wat doe je dan op een Piloten forum?

Een jaar of zes geleden, toen ik op het punt stond om selectie te doen, eens een account aangemaakt hier, puur 'om mee te lezen'... maar daarvan in de loop der tijd de gegevens kwijtgeraakt.

Zag hier in dit subforum nu discussies over de huidige situatie van de markt, en het leek me wel aardig mijn ervaring te delen. Dus vandaar mijn account en bovenstaand bericht.

Temeer omdat de persoon uit het krantenartikel nu eigenlijk met tegenzin iets anders studeert. Mijn bericht was vooral om aan te geven dat dat niet het einde van de wereld is. In mijn geval ben ik eigenlijk blij dat het zo gelopen is, maar dat wil inderdaad niet zeggen dat ik niet meer geïnteresseerd zou zijn in het pilotenvak. Blijf graag meelezen hier ;)

(En wellicht dat ik ooit nog eens iemand kan adviseren in het financiële forum...)
 
Van waar heb je het geld vandaan gehaald eigenlijk als ik het vragen mag voor een PPL? Ik moet elk jaar collegegeld betalen, dus daar gaat bijna al het gespaarde geld heen.

Heel simpel. Veel gewerkt toen ik nog naar school ging en gespaard. En vervolgens wat jaren later, een geschikte vliegschool gezocht die het 4 weken avontuur aan wilde gaan. En die had ik gevonden in Duitsland. Uiteindelijk rond de 8k € kwijt geweest. Dat is zelfs nog goedkoper dan USA.
BTW vlieg ik absoluut niet veel. Ongeveer 1 uur in de 2 maand. Het moet ook betaalbaar blijven.
Voor de studie krijg ik ondersteuning van mijn ouders. De hobby's betaal ik zelf.

Ik hoop dat dit je vragen een beetje heb beantwoord. ;)
 
Heel simpel. Veel gewerkt toen ik nog naar school ging en gespaard. En vervolgens wat jaren later, een geschikte vliegschool gezocht die het 4 weken avontuur aan wilde gaan. En die had ik gevonden in Duitsland. Uiteindelijk rond de 8k € kwijt geweest. Dat is zelfs nog goedkoper dan USA.
BTW vlieg ik absoluut niet veel. Ongeveer 1 uur in de 2 maand. Het moet ook betaalbaar blijven.
Voor de studie krijg ik ondersteuning van mijn ouders. De hobby's betaal ik zelf.

Ik hoop dat dit je vragen een beetje heb beantwoord. ;)

6 uur pet jaar??? Daarmee hou je je brevet niet eens geldig, laat staan dat het veilig is! Persoonlijk vind ik 12 uur / jaar ook niet veilig klinken, of je moet 30 jaar ervaring onder je kont hebben...
 
Profcheck doen en het probleem is opgelost.

Het veiligheidsaspect zeker niet... niet als je nog jong en onervaren bent. Het is geen rot die WOII nog meegevlogen heeft.

En los daarvan, waarom wel tijdens je studie je brevet halen als je er daarna (bijna) nooit meer gebruik van maakt??
 
... En los daarvan, waarom wel tijdens je studie je brevet halen als je er daarna (bijna) nooit meer gebruik van maakt??

Prima toch? Brevet in de pocket en als je knaken verdient je ervaring gaan opbouwen.

Vraag me trouwens af wat een gemiddelde PPL'er vliegt per jaar, maar daar zou best eens kunnen tegenvallen... 10-12 uur per jaar?
 
Het veiligheidsaspect zeker niet... niet als je nog jong en onervaren bent. Het is geen rot die WOII nog meegevlogen heeft.

En los daarvan, waarom wel tijdens je studie je brevet halen als je er daarna (bijna) nooit meer gebruik van maakt??

Nou nou rustig aan ;)
Ik kan mijn brevet wel geldig houden. Door me gewoon aan de regels te houden. Dat zal het probleem niet zijn. Ervaring is een groot woord en veiligheid ook. Wie zich aan de procedures houd is veilig bezig lijkt mij. Er zijn overigens zat gevallen waar zeer ervaren vliegers gecrasht zijn door van de procedures af te wijken.
Verder doe ik ook aan zweefvliegen met regelmaat. Dus mijn awareness blijft dan ook op peil.

Verder is het brevet een interessante en leuke aanvulling op mijn studie. Dus why not.

Prima toch? Brevet in de pocket en als je knaken verdient je ervaring gaan opbouwen.

Vraag me trouwens af wat een gemiddelde PPL'er vliegt per jaar, maar daar zou best eens kunnen tegenvallen... 10-12 uur per jaar?

Helemaal mee eens.

Misschien een idee weer back to topic te gaan ipv ppl wel niet discussie te doen.

Cheers!
 
Leuk artikel. Ben zelf ook vanwege waarschuwingen van alle kanten niet in de praatjes van de vliegscholen in Nederland getrapt.
Wellicht ooit nog een sponsorship of hopen dat ik later kan cashen en een eigen vliegtuigje kan betalen.
 
Back
Top