Met een RPL naar Duitsland?

sngspb

New member
Mede-sport-vliegers,

Hoe zat het nu ook alweer met het Nederlandse RPL en de afspraken met Duitsland? Mogen RPL vliegers het Duitse luchtruim alleen kruisen tot 75 km vanaf de grens, of mogen er ook landingen gemaakt worden? Er staat me iets bij van een eenmalig toestemming per fax aanvragen bij de Duitse LBA, maar gek genoeg kan ik helemaal NIETS over vinden als ik door dit forum of door de site van de LBA spit. Weet iemand hoe het precies zit? En zijn er misschien RPL-ers die zelf al naar Duitsland gevlogen hebben?
 
Maakt niet uit of je een RPL, PPL of CPL hebt: sinds 15 januari 2007 is het verplicht een vliegplan in te dienen voor alle vluchten naar Duitsland. Voorheen kon o.a. vanaf Teuge en Twente worden volstaan met een telefonische melding voor vluchten naar Stadtlohn en Klausheide, maar dat is helaas voorbij. Dit alles in het kader van de terrorismebestrijding.
 
Goeie vraag,

Zo ver ik weet geeft de LBA daar toestemming voor, kwestie van een meeltje.
Maar.... vinden ze het in NL ook goed dat jij met je RPL in Duitsland gaat vliegen met waarschijnlijk een PH kist?
Het is tenslotte een nationaal brevet, en hoe denkt je verzekering daar over?

Wel wijs om even na te vragen.

Succes en vlieg ze.
 
Met RPL naar Duitsland

Met RPL naar Duitsland

Mede-sport-vliegers,

Hoe zat het nu ook alweer met het Nederlandse RPL en de afspraken met Duitsland? Mogen RPL vliegers het Duitse luchtruim alleen kruisen tot 75 km vanaf de grens, of mogen er ook landingen gemaakt worden? Er staat me iets bij van een eenmalig toestemming per fax aanvragen bij de Duitse LBA, maar gek genoeg kan ik helemaal NIETS over vinden als ik door dit forum of door de site van de LBA spit. Weet iemand hoe het precies zit? En zijn er misschien RPL-ers die zelf al naar Duitsland gevlogen hebben?

Sinds enkele jaren bestaat de mogelijkheid niet meer om het Duitse (geldt ook voor Belgisch) luchtruim te kruisen met RPL. Daarvoor is een PPL nodig. Tenzij je een RPL voor MLA hebt. Hier vermeldt IVW op dat het toegestaan is met RPL vluchten naar het buitenland te maken. Het MLA-wereldje is hier uiteraard gelukkig mee, maar heeft mij niet uit kunnen leggen wat de achtergrond hiervan is. Uiteraard blijft het wel mogelijk de luchtvaartautoriteit van het betreffende land ontheffing te vragen. In enkele gevallen weet ik, dat deze onder voorwaarden gegeven wordt.
 
Mosterd na de maaltijd,

Wat was dat A2 toch mooi, maar ja uniforme brevetten in Europa is ook handig.
Misschien een PPL halen (extra buitenland ervaring is mooi meegenomen) of ja de juiste info vinden..

Veel succes :)

Mzzl
FK52
 
Back
Top