MEP verlengen

Maya

New member
Goedeavond allemaal,

Ik wil binnenkort mijn MEP gaan verlengen (IR is nog tijdje geldig dus het gaat echt alleen om de MEP) en zit even rond te kijken overal waar dit zou kunnen. Nu is het alleen erg lastig om goed te bepalen hoeveel dit overal kost en wat je er voor krijgt.

Zijn er hier toevallig mensen met ervaring waar een goede school/club is om dit te doen? Eventueel buiten NL is ook geen probleem.

Alvast bedankt!
 
Ik heb al een paar keer vliegeninpolen.nl hier voorbij zien komen in een paar topics.

Zelf ben ik een leek als het om dit soort zaken gaat, maar misschien dat je hier wat mee kan?

mvg
 
In Duitsland, ook vlak over de grens, zijn er diverse scholen die ook MEP les geven. Daar moet je volgens mij zonder problemen je MEP kunnen verlengen. Echter in hoeverre de regelneven in Nederland een duitse handtekening accepteren... Geen idee.

Wel weet ik dat de kosten voor een uurtje vliegen in Duitsland, vaak beduidend lager zijn dan de kosten voor een uurtje vliegen in Nederland. Daarnaast betaal je in Duitsland erg vaak per vlieguur en niet per motor uur. En (to-top-it-of) het is in Duitsland ook niet gebruikelijk om voor je briefing te betalen. (Of dat bij MEP ook zo is, durf ik niet te zeggen.)

Kortom ik denk dat dit, ook in verband met de beperktere taalbarriere t.o.v. Polen, wellicht een handigere optie is.
 
In Duitsland, ook vlak over de grens, zijn er diverse scholen die ook MEP les geven. Daar moet je volgens mij zonder problemen je MEP kunnen verlengen. Echter in hoeverre de regelneven in Nederland een duitse handtekening accepteren... Geen idee.

Uit eigen ervaring: De regelneven in Nederland accepteren gewoon een examen / prof check rapport van een Duitse examinator. Wat een buitenlandse examinator niet mag is op je brevet de verlenging aftekenen. Je moet dus een nieuwe afgifte van je brevet aanvragen en daarbij het examen rapport opsturen. Dan krijg je keurig een nieuw brevet retour. Ik verleng al een aantal jaren mijn MEP/IR in MönchenGladbach, met groot genoegen, zonder problemen en goedkoper dan in Nederland, zelfs met een hotelovernachting in Duitsland.
 
Weet je ook waarom een duitser dat niet mag? Hij zet toch gewoon zijn JAA-examiner handtekening op jouw JAA papiertje?

Een Nederlander mag ook een CAA papiertje aftekenen, dus dan lijkt me dit nog eenvoudiger..

En kost het aanvragen van het nieuwe papiertje niet ook geld?
 
Graag haak ik hierop aan. Wat zijn de eisen voor het verlengen van een MEP? Ik zou mn jaarlijkse profcheck afgelopen september doen, maar had er geen belang bij. Nu kan ik er wellicht wat meer mee, alleen nu is deze verlopen. Ik hoorde dat, voordat ik een profcheck doe, ik dan een (aantal) uur moet lessen. Maar ik kan nergens deze eisen vinden.

Gr chris
 
Heb uiteindelijk mijn profcheck gedaan bij de Martinair FA, ging erg snel met boeken. Netjes geregeld en meteen daarna kunnen afrekenen.
Bedankt iig voor alle info, zeker naar gekeken.

Bij KIWA kan je een FAQ vinden waar al die eisen in staan, anders kan je sowieso een school opbellen om te horen wat je precies moet doen.
 
Ja gevonden

Als je MEP verloopt heb je nog 3 maanden na de verloopdatum om een profcheck te doen. Daarna (EASA regels) tot 1 jaar 1 trainingsvlucht met als advies 1.5 uur te vliegen alvorens je weer je profcheck doet. Na 1 jaar was het dacht ik 4 trainingsvluchten met wederom als advies 1.5 uur te vliegen.

Conform JAR was deze tijd verplicht. Moet wel uitgevoerd worden door ik dacht een ATO...

Maar dit is voor diegene die, net als ik, nergens de eisen voor verlengen konden vinden ;)
 
Back
Top