Medische Keuring - Klasse 1

Marty

New member
Af en toe duiken er in het forum nog wel eens vragen op over wat de medische keuring nu eigenlijk inhoud. Wel even handig dit in de kennisbank vast te leggen dus.

De kosten voor de initiele medische keuring (klasse 1) lopen nogal uiteen. Afhankelijk van waar je het laat doen verschillen de kosten van 350 tot 530 euro. Even goed opletten waar je dit laat doen dus. Deze kosten zijn vrijwel altijd inclusief leges voor het IVW.

Sommige scholen eisen dat je de medische keuring bij een bepaald centrum laat doen, dus pik niet zomaar een willekeurige.

Goed, wat de keuring nu eigenlijk inhoud:
- Bloed afgeven
- Urine afgeven
- Hartfilmpje (ECG)
- Longfunctietest
- Oor onderzoek
- Ogenonderzoek
- Nabespreking

Bij het bloed wordt er onder andere gekeken naar het bloedsuiker gehalte en je cholestorol gehalte. Afhankelijk van het medisch instituut kan de tijd van de uitslag verschillen van een uur tot 3 dagen.

Urine afgeven: Je moet zo goed mogelijk in een potje mikken, en aan de hand daarvan krijg je de uitsla... Nee goed, er wordt hier gekeken naar welke afvalstoffen er in je urine zitten en of er mogelijk sporen van bloed bij zitten.

Bij het hartfilmpje krijg je allemaal stickers op je lichaam geplakt waaraan allemaal snoertjes worden verbonden. Die snoertjes gaan weer naar een kastje wat je hartritme en beweging registreert.

Bij de longfunctietest is het de bedoeling dat je zo hard mogelijk door een plastic buisje uitademt. Aan de hand van deze gegevens wordt bepaald of je longcapaciteit genoeg is.

Ooronderzoek klinkt misschien wat eng, maar het stelt niet veel voor. Er wordt met een apparaat de beweeglijkheid van je trommelvlies gemeten. Ook moet je even laten zien dat je goed kunt klaren. Verder krijg je daarna een koptelefoon op je hoofd en een soort afstandbediening in je hand, die je in moet drukken als je door je koptelefoon piepjes hoort. Zo wordt je gehoor getest.

Het oogonderzoek is erg uitgebreid. Eerst krijg je een kleurenblindheidstest (Ishihara). Daarna moet je een 3D-bril opzetten en uit een boek vertellen welke dingen 'naar voren' lijken te komen. Als je dit hebt gehad krijg je het standaard 'Letters op de muur aflezen'. Hoe klein kan je nog lezen?.
Vervolgens krijg je een oogboldruk test. Er wordt met een apparaat tegen je oog geblazen.
Daarna wordt er gekeken in hoeverre je scheel naar binnen en naar buiten kan kijken. Fijn voor als je van hoofdpijn houdt. Heb je dat gehad, dan krijg je ter afsluiting nog een gezichtsveldtest die ongeveer 4 minuten per oog duurt.

Als je de onderzoeken eenmaal hebt afgerond mag je in de wachtkamer plaatsnemen. Daar wordt je naar een tijdje weer opgehaald om de uitslag, of een deel daarvan, mee te delen.
 
Last edited:
Het duurde bij mij 2 uur, maar er zijn ook mensen bekend waar het 4 uur duurde. Ligt aan het centrum waar je heen gaat + hoe druk het is.
 
Ok bedankt,

Heb hem net afgerond. Moet nog wachten op het bloed natuurlijk maar ze verwachten niets speciaals.
 
''Als je dit hebt gehad krijg je het standaard 'Letters op de muur aflezen'. Hoe klein kan je nog lezen?.''
Voor de mensen met lenzen, Mochten jullie je lenzen in houden (of bril natuurlijk) tijdens dit 'standaard' letters op de muur aflezen' ? In de FAQ van de KLu staat dat mensen van +2 tot en met -6 kunnen solliciteren. Ik neem aan dat mensen met -2,5 bijvoorbeeld al moeite hebben met het kijken naar lettertjes. Ook omdat ze het niet gewend zijn. Uiteraard zijn is de afwijking/correctie van de lens bij de Klu bekend.

Kortom, vraag: mag je je lenzen in houden tijdens de ogentest?

EDIT: Laat maar, Ik heb weer eens in het verkeerde boek gekeken, Dit is die van de vliegscholen en niet die van de Klu.
 
Last edited:
Hey
Ik wil later heel graag F-16 piloot worden, maar ik heb een vraag over de longtest.
Als je een bepaalde piriode gerookt hebt kun je dan nog wel piloot worden?
MVG
Frans
 
Beste Mensen,

Ik heb zelf vliegvirus om piloot te worden. Ik heb zelf op verschillende vliegscholen gezeten, namelijk in Turkije, Amerika en als laatst in Canada Moncton Flight College. Ik ben in Turkije, Amerika en in Canada ben ik ook goedgekeurd. Ik heb geen enkel brevetten. ik heb zelf Epileptische historie en heb bij die vliegscholen over mijn Epilepsie niks verteld, maar ben toch wel goedgekeurd, maar voor de veiligheid ben ik zelf niet verder gegaan, want ik wil in Nederland ook goedgekeurd worden en hiervoor ben ik bezig.

Al toen ik 6 jaar oud was, wilde ik piloot worden en ik heb echt veel aan
gedaan, maar ik heb Epileptische historie, hiervoor ben ik afgekeurd,
maar na 2.5 jaar dat ik geen aanvallen meer heb, willen de dokters weer
heroverwegen over mijn medische keuring.

Mijn vraag is: is er wel iemand wel, kennis, vriend, enz... met zulke situaties tegengekomen? Kan iemand mij de weg wijzen of heeft iemand voor mijn alternatieve tips, enz.….?

Met vriendelijke groeten,

Ahmet
 
Hallo Ahmet,
Een EEG kan uitsluitsel geven. Komen hier geen eliptofrme manifesten op voor, kan je goedgekeurd worden.
 
Back
Top