MBO4 en captain?

X

Xfg123

Guest
Zelf heb ik nog geen ATPL of iets maar zag wel deze vacature en vond m verre van logisch

TUI Vacatures

Voor veel vliegfuncties zou je met MBO4 diploma welkom zijn bij de Belgen, nou weet ik dat een Havo/Vwo papiertje voor een airline voldoende kan zijn maar een HBO nog beter is.

Maar een MBO4 is toch geen toegang tot de meeste EU airlines (vooral de Benelux dacht ik dan)?
Iets wat ik van de middelbare school altijd mee kreeg was minimaal Havo of Vwo_Of is de banenmarkt al weer zo stabiel dat iedereen welkom is om te vliegen?:confused:
 
MBO/HAVO maakt niks uit, waar het wettelijk om gaat is dat jij het juiste vliegbrevet hebt met de juiste ratings etc.

Een eis als minimum HAVO of VWO is alleen maar een extra eis van de airline.
 
You are type rated on B737NG
You have min. 5000 flight hours in total, min. 1000 flight hours on type and min. 2000 flight hours above 20 ton

Met deze eisen heb je jezelf al wel aardig bewezen dacht ik zo.
Vooropleiding is dan in veel gevallen niet meer relevant.
 
Met deze eisen heb je jezelf al wel aardig bewezen dacht ik zo.
Vooropleiding is dan in veel gevallen niet meer relevant.

Voor Type Rated piloten voor de Ejets en de 737 in Frankrijk mag je ook met dezelfde (vooropleiding) eisen.

Maar ik kan me ook voorstellen dat de uren eis genoeg zegt over de ervaring van een piloot.

Weer wat geleerd
 
Even kort door de bocht:
Vooropleiding voor vliegopleidingen of eerste baan na behalen van je CPL.
Dit zegt iets over je werk en denk niveau en je leervermogen.
Als je eenmaal een bepaalde werkervaringsgrens voorbij bent maakt dit niet meer uit.
Je hebt jezelf op een andere manier bewezen.
Gezien de KLM discussie elders hier grappig dat TUI dit vraagt.
Eigenlijk wat een aantal van ons in het KLM draadje ook aandraagt.
In dat geval gaat het om je vliegopleiding en waar je die gevolgd hebt.
(Bijna) dezelfde discussie.
 
En als waardering voor al je ervaring en je investeringen krijg je dan van de TUI met heel veel geluk 3 keer een zomercontract.
 
Vooralsnog is er, zover mijn kennis strekt, nog nooit een tijdelijk TUI contract niet omgezet naar een onbepaalde tijd contract. De uitzondering(en) daargelaten, maar die hadden daar zelf hun eigen aandeel in.
 
Hmm. TUI België is misschien anders, ze wilden me daar geen enkele garantie geven op een nieuw contract een seizoen later.

Geloof dat de deal daar nu anders is, maar het hielp mij om voor een ander bedrijf te kiezen.
 
Last edited:
Ik praat dan okk voor TUI Nederland.
Nu ze officieel samen zijn verwacht ik dat dat hetzelfde is.
Die garantie is niet meer dan een achterdeur. Dat was in Nederland ook al zo.
 
Ik heb (toen heette het nog) Mavo-D en een dubbele luchtvaart gerelateerde MBO4 opleiding gedaan, 7000+ uur totaal 2000+ uur PIC 737NG maar nog kom ik niet in aanmerking voor KLM S/O (2000 uur E-Jet bij BACF) of HV F/O vanwege mijn gebrek aan Havo of HBO vooropleiding. Niet dat ik een interesse in die jobs heb maar dit is wat mij opviel uit een job advertentie van deze clubs. Misschien dat als je dan solliciteer de situatie iets veranderd, dat kan maybe. Dus dat eisen pakket blijf ik af en toe wat apart vinden.
 
Back
Top