Maar probleem met 757?

Berven

New member
Nou ja, het schjnt ook dat NL-maatschappijen nu liever met een 180-seater gaan vliegen dan met een 215-seater, dat komt door meer fexlibliteit en efficientie in gebruik van vliegtuigen per dag. Zowel de 757 vroeger bij NL-maatschappijen heel populair was, (voorheen bij Air Holland), was het met 1 vlucht makkelijk vol te krijgen om met meer touroperators te vliegen. Toen hadden de Nederlandse toeristen nog niet verruimde keuze uit een paar kleinere vliegvelden zoals Twente of Eelde. Nu is het wel geval bij bijna alle populaire bestemmingen zoals Palma de Mallorca, Corfu of Antalya. Martinair heeft 3 Airbus A320's en Transavia heeft al 26 Boeings 737-800/-700's, dat is wel groot verschil met vroeger, toen had MP 2 MD-80, maar vervoerde wel met 2 747-200C's de passagiers alleen vanaf Amsterdam naar drukke bestemmingen in Europa.

ArkeFly kan het beste met 2 Boeings 757's inzetten mogelijk op Afrikaanse bestemmingen, op Europese bestemmingen zou de 737-800 het meest kandidaat zijn om ingezet te worden. De 737-800 of A320 kan veel makkelijker ingezet op de vluchten vanaf de regionale luchthavens naar zonvakantiebestemming in Europa. Transavia, Air Holland, Martinair en DutchBird hebben een paar keren met een Boeing 757 ook wel eens vanaf een klein vliegveld in Nederland afgevlogen met passagiiers naar een warme zonbestemming. Toen bleek uit vorige berichten die jullie hebben geplaatst dat in een 757 te weinig passagiers zou vervoeren, zowel waarschijnlijk tegen 170 mensen, waardan 50 plaatsen onbezet blijven, voor luchtvaartmaatschappij goed onrendabel lijkt te zijn, weet ik niet precies waarom. Het kan de oorzaak zijn dat de reisorganisaties de luchtvaartmaatschappijen vragen om meer vluchten per dag te mogen maken in plaats van 1 grote vlucht met een grotere toestel, dat ligt vooral meest aan financiele redenen zelf.

Dus de 737 of A320 is niet meer weg te denken uit Nederlandse luchtvaart, zo blijkt uit alle meningen van diverse luchtvaartliefhebbers. ArkeFly heeft op dit moment 3 boeings 767's, dat is opzichte wel genoeg om volwaardig IT-vluchten uit te voeren. Als TFL de 757's hebben is het vraag om in de winterseizoen nog goed vol zien te krijgen. Misschien kunnen ze met de 757 vluchten uitvoeren op Midden-Oosten zoals VAE vanaf Amsterdam, dan is volgens mij meest mogelijk om met een volle vliegtuig te vliegen. Met de Europese zonvakanties ligt de marges juist in de winter veel lager dan in de zomermaanden, want er gaan niet zo veel mensen in de winter op vakantie naar de zon! Het zou goed zijn voor de TFL om paar Boeings 737's aan te schaffen voor Europese routes.


Chartervluchten van KLM-groep
Transavia.com is duidelijk hard op weg om volledige prijsvechter te woorden en wil minder afhankelijk zijn van samenwerking met reisorganisaties. Dat zou betekenen voor TFL in toekomst meer chartervluchten gaan uitvoeren voor de reisorganisaties die nu met HV samenwerkt. Dat is wel voor ArkeFly wel een goede hoop dat een vlucht met 757 vol te krijgen.

Martinair kennen we van een flexibele luchtvaartmaatschappij, die vracht en passagiers vervoert over de hele wereld, Europa, verre vakantiebestemmingen en USA. Martinair richt natuurlijk veel op vrachtvervoer met MD-11 en Boeings 747's, waar de maatschappij veel goede zaken mee doet. Met de charters is duidelijk wat minder geworden dan in het verleden, zowel meer concurrentie op de markt kwam, en het is duidelijk dat zo'n branche nogal veel aan veranderde vraag onderhevig is. Zowel toeristen hebben meer keuze uit vele bestemmingen in Spanje, Turkije, Portugal, Griekenland, Italië, Egypte, Frankrijk en een paar Afrikaanse bestemmingen zoals Gambia en Tunesië. Vroeger kon MP groetere toestel makkelijker inzetten in de wintermaanden zoals de vraag heel groot was om naar Gran Canaria of Tenerife te vervoeren. Nu is het met een Airbus A320 het meest efficiente toestel om de vakantiegangers naar een bestemming te vervoeren. Dat noemen we efficientie om meer vluchten per dag te maken zowel de maatschappij aan de vraag van een reisorganisatie vol te doen. TFL kan nu nog niet, want ze hebben maar 1 type in de vloot en die is te groot om op een kleinere vliegveld te landen.
Daar zit de verschil in! Maar er is nog meer op spel voor de luchtvaart: concurrentie van een goedkope prijsvechter die passagiers met een lijndienst naar zonvakantiebestemming kan vervoeren vanaf een kleinere vliegveld. Dus de goedkope prijsvechters kunnen ook bestaan van een chatertmaatschappij goed zuur maken op gebied van vakantievervoer. Dus de passagier heeft nu direct veel meer keuze om zelf een reis samen te stellen dan via een pakketreis bij een reisorganisatie, dat is wel een grote verandering dan in het verleden.

Mijn conclusie die hier ik in mijn eigen verhaal trek dat de 757 geen blijvertje meer is in Nederlandse luchtvaart en is daarmee voorgoed uit de mode van een moderne chartermaatschappij. De markt is hierdoor erg veranderd sinds de komst van een low-cost maatschappij in de luchtvaart. Kortom gezegd is er aan alles een einde laten komen en volgt wel een nieuwe hoofdstuk in de luchtvaart met een nieuwe Boeing of Airbus type vliegtuig.
 
Last edited:
Leuk stukje Berven!

De 757 is inderdaad te groot als je slechts 170 pax hebt. De 757 is gewoon veel te duur als hij niet vol zit. Dus liever te weinig capaciteit met meer opbrengst in het hoog seizoen (=737-800), dan lege stoelen in het voor en na seizoen.
 
Thanks for sharing this info...........


Groeten, Leij
 
Back
Top