LPE en IVW of IVW vs common sense

M

Morning Glory

Guest
Ik ben me weer even ergens over aan het kwaad maken en heb daarbij wat hulp en/of advies nodig.
Zoals velen onder jullie, ben ik door de IVW "getracteerd" op een nieuw brevet met daarop de LPE level 4 aantekening DIE !@#$%^ verloopt op 5 maart 2011. Na deze datum mag ik niet meer zonder meer mijn bevoegdheden als beroepsvlieger/privevlieger uitvoeren.

Dit ondanks mijn 20 jaar RT ervaring, mijn vlieginstructie aan Amerikaanse luchtmachtofficieren, mijn "English proficient" aantekening op mijn Amerikaanse ATPL met 737 typerating en mijn level 6 aantekening op mijn Hong Kong CPL met 747 typerating.

Ik was onder de indruk dat Nederland als medeondertekenaar van het ICAO verdrag in 1944 zich als mede-ICAO lid had aangemeld om de bevoegdheden van de ICAO-partners zonder veel problemen te accepteren.

Helaas liet de IVW mij vandaag weten dat: "Helaas moet ik u mededelen dat in Nederland slechts in JAA-landen afgelegde taaltesten worden geaccepteerd. Andere LPE kwalificaties op ICAO bewijzen van bevoegdheid worden niet geaccpeteerd. Dit heeft alles te maken met de vaak heel verschillende wijze van implementatie en uitvoering van de LPE in andere landen dan de eerder genoemde JAA-landen."

Waarom kunnen de JAA landen niet uitgebreid worden naar de ICAO landen? Hebben wij ons sinds JAA volledig ontkoppeld van ICAO?
Als wij problemen hebben met de wijze van afgifte van sommige ICAO landen, moet IVW dat dan niet aankaarten bij ICAO of ben ik nu een heel naief jongetje?

Mijn vraag aan jullie is: zijn er meer mensen in de zelfde postie?
M.a.w. worden er meer vliegers wederom verplicht gesteld om een groot geldbedrag neer te tellen om hun al jaren geleden verdiende bevoegdheden te behouden?
Ik wordt er zo langzaamaan "een beetje moe" van dat de IVW weg kan komen met dit soort absurde regelingen.
Waarschijnlijk mag ik na het behalen van mijn 200 euro kostende LPE rating, wederom 131 euro neerleggen voor het uitprinten van een @#$stukkie papier waarop mijn nieuwe LPE bevoegdheid staat.

Vliegende jurist, kunnen wij de IVW nu niet eens aan de tand laten voelen door een instantie die de common sense van dit soort procedures en kosten kan onderzoeken?
Ik zal wel weer tegen windmolens gaan vechten, maar mag ik wat meer Sancho Panchas achter me hebben staan?

Bij voorbaat dank en als ik vol met poep zit in deze, hoor ik het ook graag.

MG
 
Ik deel je mening, de houding van IVW is belachelijk. Het is een ICAO requirement dus zouden ze de verklaring van een elk ICAO land moeten acepteren! Bij IVW voelen ze zich nu eenmaal beter dan de rest. Ze moeten m.i. elke aanvraag individueel beoordelen.
 
Oh het IVW, tja, ik weet dat de "I" voor incompetent staat en verder kom ik niet.

WTF over, ik zal een beetje een paar honderd dollar er tegen aan smijten om naar een kerel met een hete aardappel in zijn mond te gaan luisteren.
 
Dit vraagt echt om een actiegroep!

Incl. petities, protesten en juridische ondersteuning.

Vind het ook nog steeds echt hele grote flauwekul.

De LPE kan in Engeland ook bij een Skilltest door de examiner aan/afgetekend
worden, en ik vind dat deze examiners trouwens als luchtvaartprofessionals zelfs
het beste kunnen bepalen of iemands Luchtvaart engels en RT goed genoeg is.

Het spreken van goed Engels hoort mijns insziens gewoon als onderdeel bij de brevetten,
en zo moet het ook gecheckt worden! (Als onderdeel van Prof-checks & Skilltests)

Ik snap best dat ICAO de vliegveiligheid heeft willen verbeteren,
maar ik snap niet dat de IVW in een land waar iedereen toch al o.h.a.
goed Engels spreekt zich zo uitermate stug opstelt.

Echt er zijn heel veel andere manieren om de kwaliteit van het gesproken Engels
te checken/waarborgen.

Wellicht een keer een proefproces?

Grtz VanFan

PS Het meest vervelende vind ik ook de commerciële kant ervan,
lui die zich er op storten om er weer munt uit te slaan...

Echt: :stapelge:
 
Ik ben voor zo´n proefproces.
Ik hoop dat vliegende jurist of iemand anders met kennis van zaken zich kan melden over de procedure. Ik heb nog nooit een rechtbank van binnen gezien en heb geen idee hoe je zo´n proces opstart of wat zo iets kan gaan kosten? Door wie kan ik me laten vertegenwoordigen enz.
Wie heeft tips.
Verder hoop ik op nog meer absurde voorbeelden, zoals gisteren een student die les had gegeven op de Cambridge Universiteit en een LPE level 4 toegewezen kreeg NA het afleggen van zo'n test.
Alle adviezen en voorbeelden zijn welkom.
 
Ben zooooo blij dat ik niets meer met het IVW te maken heb sinds ik 8 jaar geleden mijn Brevet naar een CAA/JAA brevet heb omgezet.

Sorry MG ik weet het, niet echt constructief, maar moest het even kwijt...
 
Om de verwarring nog ff te vergroten: JAA bestaat niet meer, is nu EASA (vandaar nu EU-OPS, EU-FCL enz.)

Voor zover ik weet zijn alle EASA-landen al lid van ICAO dus daar valt juridisch weinig winst te halen. Voor degenen die voor een buitenlandse maatschappij in een EASA-land werken: laat je examinator (mits die als LPE-assessor is gecertificeerd) bij je volgende profcheck een LPE-assessment form invullen => opsturen naar IVW met het welbekende bvb aanvraagformulier. Nieuw brevetdocumentje met behaalde LPE-niveau wordt je toegestuurd na overmaking van 52 euri.

LPE is, strikt genomen, geen bevoegdheid maar een vaardigheid waarvan ICAO heeft bepaald dat je (helaas) zelf moet bewijzen dat je hem bezit. De enige manier om die zo objectief mogelijk te toetsen is een test / examen / assessment binnen de lokaal geldende regels (bij ons dus: EU-FCL). IVW is eigenlijk al soepel geweest door iedereen in NL een level 4 te geven, dat had niet gehoeven volgens de ICAO-regels.

Ja, het is weer 'hassle' maar er valt niet aan te ontsnappen. Veel succes met het vechten tegen de windmolens.
 
Om het nog maar wat groter te maken: USA is lid van ICAO, Nederland ook. Desondanks mag ik met mijn FAA brevet niet vliegen op een Nederlandse kist. Is volgens mij dezelfde issue, toch?

Er zijn heel wat meer zaken waar niet alleen Nederland, maar alle JAA / EASA leden zich niet houden aan afspraken die op ICAO niveau gemaakt zijn. Het accepteren van elkaars brevetten is er daar één van.
 
Ok, correct me if I'm wrong, maar in het verdrag van Chicago (ICAO dus) staat niet dat lidstaten moeten toestaan dat vliegers met een buitenlands brevet op kisten die geregistreerd staan in eigen land vliegen.

ICAO stelt richtlijnen op ter bevordering van een zo gelijkvormig mogelijk systeem van eisen waaraan opleiding en training van luchtvaartpersoneel zou moeten voldoen. Ook zijn er afspraken over de toelating van buitenlands geregistreerde vliegtuigen met daarin personeel met buitenlandse brevetten in het luchtruim van lidstaten.

Merk op dat het verdrag van Chicago dus geenszins betekent dat je 'zomaar' bevoegdheden die je in de ene ICAO-lidstaat hebt naar de andere kan overhevelen. Dat is al heel lang zo (FAA vs JAA/EASA bijvoorbeeld) en dat gaat niet veranderen.

In Europa is een club gelanceerd (was JAA, nu EASA) om uit de lappendeken van verschillende luchtvaartautoriteiten iets meer eenvormigheid te kweken. Voordat we echter een wereldwijd systeem van licensing hebben moet de hel nog een paar keer bevriezen denk ik...
 
Het frusterende aan deze zaak is, dat in die bananenrepublieken waar dit LPE gebeuren voor bedoeld is, je level 6 bij 2 pakjes boter in de supermarkt kunt kopen

En hier in Noordwest Europa willen ze dat je een universitaire degree haald voor dat je level 6 krijgt!

Ben blij dat ik getest werd door een engelse collega TRE die mij m'n level 6 gaf, zodat ik gelukkig IVW met deze "money making exercise" buitenspel heb kunnen zetten.
 
ph-gjk, even advocaat van de duivel spelende (en dat kan geen kwaad als vliegende jurist en ik ons plan doorzetten): dat is nu net wat ivw probeert te voorkomen. Dat de level 6 uit de bananenrepublieken hier ook hun level 6 kunnen behalen.
Ik ben op zoek naar voorbeelden, zoals die mij via de pm werd doen toegekomen: een technische man van Fokker die jaren over de hele wereld Fokkers heeft verkocht aan buitenlanders (dat ging niet in het Swahili), kreeg na afleggen van de test slechts level 4.
Ik hoop niet dat er een tendens is om slechts level 4 af te geven om zodoende elke 3 jaar een x bedrag te kunnen innen van onze luchtvarenden.
 
Ok, correct me if I'm wrong, maar in het verdrag van Chicago (ICAO dus) staat niet dat lidstaten moeten toestaan dat vliegers met een buitenlands brevet op kisten die geregistreerd staan in eigen land vliegen.

ICAO stelt richtlijnen op ter bevordering van een zo gelijkvormig mogelijk systeem van eisen waaraan opleiding en training van luchtvaartpersoneel zou moeten voldoen. Ook zijn er afspraken over de toelating van buitenlands geregistreerde vliegtuigen met daarin personeel met buitenlandse brevetten in het luchtruim van lidstaten.

Merk op dat het verdrag van Chicago dus geenszins betekent dat je 'zomaar' bevoegdheden die je in de ene ICAO-lidstaat hebt naar de andere kan overhevelen. Dat is al heel lang zo (FAA vs JAA/EASA bijvoorbeeld) en dat gaat niet veranderen.

In Europa is een club gelanceerd (was JAA, nu EASA) om uit de lappendeken van verschillende luchtvaartautoriteiten iets meer eenvormigheid te kweken. Voordat we echter een wereldwijd systeem van licensing hebben moet de hel nog een paar keer bevriezen denk ik...

Klopt, ik was ook wat kort door de bocht met mijn uitspraak. Ik bedoel eigenlijk dat daar in de diverse JAR landen zo verschillend mee omgegaan wordt. Met mijn FAA brevet mag ik wèl een G-registered kist in de UK maar voor zover ik weet ook hier vliegen (in ieder geval VFR, bij IFR wordt het ingewikkelder). Maar ik mag geen PH-kist boven Nederlands grondgebied vliegen, wèl weer in het nabije buitenland zoals België. Althans, dat is wat ik tot nu toe uit de regels duidelijk heb kunnen krijgen. En dat verbaast me zo, die verschillende manieren van daarmee omgaan . . .

In werkelijkheid zit het nog veel gecompliceerder, maar ik houd het maar even bij het eenvoudige voorbeeldje hierboven.
 
Morning G.

Ik begrijp je punt.
IVW zou ook gezond verstand kunnen gebruiken en bij die mensen die hun opleiding hebben gedaan in de West Europese landen, Canada, VS of Australië het afgegeven LPE level accepteren. In bovenstaande landen is het niveau van het engels zodanig goed dat men dit niet in twijfel hoeft te trekken.
Als jij met een LPE 6 aankomt zetten uit bijv China Japan Indonesië Algerije Angola Irak of Afghanistan mwah dan begrijp ik goed dat IVW eist dat je eerst even een testje doet.
Vandaar ook mijn standpunt dat ze elke aanvraag individueel moeten beoodelen.

Gezond verstand en IVW twee werelden van verschil.
 
Ben vorige week geslaagd: niveau 5.

Gewoon 'HBO engels'.

En waarom geen 6? Dan zou ik schijnbaar net iets sneller op m'n woorden moeten komen tijdens de chit-chat, en met name veel met de intonatie moeten spelen, zoals 'native speakers' dit doen. Emotie in je stem leggen zeg maar.
 
Alfabouncer,
mag ik wat meer informatie over je achtergrond, m.n. je Engels sprekende ervaring/opleiding? Ik probeer een idee te krijgen over hoe objectief deze tests worden afgenomen.
Je brengt nu namelijk over 6 jaar weer geld in het laatje als je LPE weer verloopt.
Heeft er inmiddels iemand level 6 gehaald en zo ja wat waren de omstandigheden/achtergrond?
 
Alfabouncer,
mag ik wat meer informatie over je achtergrond, m.n. je Engels sprekende ervaring/opleiding? Ik probeer een idee te krijgen over hoe objectief deze tests worden afgenomen.
Je brengt nu namelijk over 6 jaar weer geld in het laatje als je LPE weer verloopt.
Heeft er inmiddels iemand level 6 gehaald en zo ja wat waren de omstandigheden/achtergrond?

HTS automatisering, dus wel opgegroeid met Engels vanuit hobby en werk, maar in mijn dagelijks leven niet werkzaam in een puur Engelstalige omgeving.

Ik zat alleen met een laptop en headset in een ruimte, rustig de serie multiplechoice vragen door te nemen (ca. 45m) en daarna het mondelinge gedeeltje (ca. 20m). De multiplechoice waren voor een groot deel gebasseerd op verschillende ATC en ATIS geluidsfragmenten, zo vaak af te spelen als je wil. Daarnaast twee gedrukte berichten uit een Amerikaans vakblad. Je mocht aantekeningen maken, en er waren een paar instinkers. Goed lezen en luisteren dus.

Mijn examinator, in het dagelijkse leven een verkeersleider, had wel een formulier met beoordelingscriteria. Zijn verdict was dus wel gemotiveerd. Per onderdeel stond aangegegeven wanneer je het oordeel 4, 5 of 6 moest krijgen. Het zijn trouwens dacht ik 6 onderdelen, per onderdeel een punt, en de laagste score uit je serie is meteen je eindscore.

Het sprekende deel (uitspreken van serie ATC / ATIS zinnen, voorlezen van een verhaaltje van ca. 10 regels en een kort gesprekje van ca. 5 minuten) werd wel opgenomen. Dit was schijnbaar verplicht, zodat IVW enerzijds steekproeven kon houden of de beoordeling in lijn was met de werkelijkheid. Bovendien wil IVW dit ook gebruiken om te checken of alle opleidingen op een zelfde niveau zitten, en er dus niet met verschillende maten gemeten word in den landen.

Over 6 jaar misschien in Frankrijk (of China) de LPE doen, dan steek je er met kop en schouders boven uit, en zit je voor de rest van je leven snor. Tegen die tijd zullen er wel weer nieuwe regeltjes bedacht zijn, ben ik bang.
 
Last edited:
@ Morning Glory, ik heb zelf level 6. Heb deze test gedaan na 6 maanden groundschool gedaan te hebben in Oxford, niet echt een lange Engelse achtergrond dus. Het was mijn RT examen wat ook als LPE gold.

Heb alleen vorige week een (f)ATPL met een remark: RT/VFR only. Fijn is dat als je IFR wegwilt, IVW maar weer even bellen...
 
@ Morning Glory, ik heb zelf level 6. Heb deze test gedaan na 6 maanden groundschool gedaan te hebben in Oxford, niet echt een lange Engelse achtergrond dus. Het was mijn RT examen wat ook als LPE gold.

Heb alleen vorige week een (f)ATPL met een remark: RT/VFR only. Fijn is dat als je IFR wegwilt, IVW maar weer even bellen...

Hier een nog kortere Engelse achtergrond, PPL in de UK, RT examen en level 6!
 
Back
Top