LogTenPro en CEMAS staten

Computer staten?

Computer staten?

Als je met CEMAS een computer uitdraai van je werkgever bedoelt dan kan ik je vertellen dat dit met geen enkel programma kan.
Daarbij: Houdt jouw werkgever 'Pilot Handling/Pilot not Handling bij? Of Dag/Nacht uren? Of starts en landingen? Of IF uren? Rusturen aan boord? Functie aan boord (Capt/FO)?
Zo niet dan voldoet zelfs een ingescande computer uitdraai niet aan de wet, noch aan wat een toekomstige werkgever verstaat onder 'a logbook'.
 
Ik had eenzelfde soort probleem in 2006. Ik heb toen eerst contact gezocht met LogTenPro en een van de heren vroeg mij om de data naar hem te mailen. Hij heeft toen alles geconverteerd voor me naar een readable format voor LogTenPro. Dit scheelde mij 6 jaar logbook data overtikken...

Logten Pro is nu wel beetje doorgeslagen mijns inzien. Hun nieuwe pakketen met abonnementen maakte een al relatief duur product nog duurder. Ik gebruik daarom dus nog steeds versie 6.

succes
 
Ik had eenzelfde soort probleem..... LogTenPro heeft toen alles geconverteerd voor me naar een readable format voor LogTenPro. Dit scheelde mij 6 jaar logbook data overtikken...
Dat maakt je logboek nog steeds niet compleet en correct. Het koppelt je hooguit aan een registratie op een datum met een X vliegtijd (klopt die vliegtijd altijd op die computer uitdraai?).

Logten Pro is nu wel beetje doorgeslagen mijns inzien. Hun nieuwe pakketen met abonnementen maakte een al relatief duur product nog duurder. Ik gebruik daarom dus nog steeds versie 6.
Hoeveel kost LTP tegenwoordig? En het abonnement, wat krijg je daarvoor? Kosten abonnenement?
 
Dag/nacht uren gebeurd automstisch, starts/landingen is 1 per sector (als je er van uit gaat dat een start/ldg alleen telt als PF natuurlijk niet. Ik houdt dat niet bij en dus ook mijn starts/ldg niet, behalve bij Cat3 of MA). Funcie weet je zelf wel en is achteraf in te voeren. JAA logboek heeft geen header voor PM/PF.
 
Dag/nacht uren gebeurd automstisch, starts/landingen is 1 per sector (als je er van uit gaat dat een start/ldg alleen telt als PF natuurlijk niet. Ik houdt dat niet bij en dus ook mijn starts/ldg niet, behalve bij Cat3 of MA). Funcie weet je zelf wel en is achteraf in te voeren. JAA logboek heeft geen header voor PM/PF.
Je bent niet erg goed op de hoogte.
Als je een uurtje circuitjes gaat oefenen dan maak je één vlucht met meerdere starts en landingen. En een PF maakt een start en landing en een PM niet. Maar je kunt wel tijdens de vlucht van rol veranderen. Dan klopt die telling helemaal niet. Voor je 90-day currency moet je starts en landingen loggen.
Low-vis ops wordt in principe getraind en bijgehouden in de sim. Wel loggen dat je die hebt gemaakt.
JAA logboek heeft wel degelijk een PM/PF header: die heet PIC(us). Als je als copilot PIC(u/s) uren wilt schrijven i.p.v. PM (pro-gear-raiser) uren dan moet je die laten aftekenen door de gezagvoerder van een vlucht. Met naam/registratienummer en fysieke handtekening.
Maar hé, hou lekker je logboek niet bij! Je zit goed bij een vaste werkgever voor je hele loopbaan, dus voor solliciteren het je je logboek toch niet nodig. En een inspectie of uitbreiding van je bevoegdheden krijg je ook al niet meer. Dus je hoeft aan IL&T je brevet ook nooit meer te laten zien. En waarom zijn die PIC9u/s) uren eigenlijk belangrijk?
Cynisch probeer ik je uit te leggen dat je verplicht moet loggen wat je op welke vlucht hebt gedaan. Waarheidsgetrouw. Als je FO uren logt zonder PIC(u/s) claim je dus dat je GEEN start en GEEN landing hebt gemaakt. Het is hetzelfde als wanneer je vlucht 1 uur heeft geduurd en je dat niet meer zeker weet en dan maar 55 minuten logt om niet 'teveel' te loggen. Die entry is dus niet waarheidsgetrouw en dus formeel een vervalsing van het logboek.
 
Gast. (Normaal doen).
Afgaande op alle niet gelogen profielen hier in dit topic reageer je op
1x 16000 vlieguren, 1x 9000+ vlieguren, 1x 4000+ uren.
Allen ATPL. Ga je hen nu serieus uitleggen dat je het, weer, beter weet?
 
Cynisch? Je bent gewoon weer aan het trollen. Halve waarheden aangevuld met toffe semi professionele opmerkingen. Verder haal er allemaal niet relevante "feitjes" bij en wijs je JC terecht op een opmerking die hij zelf al maakt, namelijk dat je alleen als PF de start en landing mag loggen. Ik denk verder dat hij met 4000 uur al een ATPL heeft en weet hoe hij PICUS ( niet PIC (u/s) ) uren moet loggen.

Tuurlijk moet je voor "de wet" al die dingen bijhouden. En het dus je eigen verantwoordelijkheid in hoeverre je dit correct doet. Het is iig van belang dat je idd je logboek keurig bij houdt tot je je ATPL aanvraagt. Jij moet de examinator kunnen aantonen dat je aan de eisen voldoet.

Bij de aanvraag van uitbreidingen op je brevet moet je enkel je vliegervaring opgeven. Hier interesseert het niemand hoeveel landingen je totaal gemaakt hebt of hoeveel uur je PF of PNF was. Ook bij een SAFA hoef je niet je logboek te tonen en ik heb nog nooit een luchtvaartmaatschappij gezien die in zijn eisen aangeeft dat men aan moet kunnen tonen hoeveel uur met als PF of PNF heeft of hoeveel landingen men heeft.

Verder zijn de grotere maatschappijen een ATO die ook uren en starts en landingen bijhoudt. Mijn toko heeft korte lijntjes met IL&T en daar gaat heel veel in goed overleg.

Over vervalsing gesproken; tot voor kort had je nog een ATP en nu een ATPL. Zorg er maar eerst zelf eens voor dat je weet hoe de EASA brevetten heten voordat je anderen probeert te onderwijzen.
 
Mijn atpl aanvraag is toen door ivw goedgekeurd met een logboek met 1 regel per maand, dus tientallen uren en enkele landingen per regel. Dit is overigens heen advies maar een werkende noodoplossing.
 
Let wel, onder EASA wetgeving heeft het IL&T het controleren van het logboek gedelegeerd aan de examinator. Je zult dus voor je ATPL skilltest met de TRE om tafel moeten gaan zitten en hem overtuigen dat je aan de eisen voldoet voor afgifte van het ATPL. Zo lang je logboek volgens de examinator niet in orde is zul je niet mogen aantreden voor je skilltest.

CEMAS staten worden voor een ATPL aanvraag door onze toko niet geacepteerd al heeft het VNV recent nog anders gecommuniceerd.
 
Shit, ik heb verkeerd gelogd. Ik heb al 5000 uur. Ff profiel aanpassen????
 
Back
Top