LH Cargo

Capt. DHC

New member
Beste Lufthansa piloten,

Er is mij zojuist als RE een job aangeboden bij LH Cargo. Hebben jullie info mbt dienstplan, rotaties, vrije dagen etc.
En als jullie konden kiezen tussen GWI en Cargo, wat zijn dan de voordelen van Cargo ten opzichte van GWI? En de nadelen?

Zou iemand mij een Dienstplan kunnen sturen van zowel GWI als Cargo?

Alvast vriendlijk bedankt!
 
Hoi Capt. DHC,

Ten eerste gefeliciteerd!

Cargo; grote bak, veeeeeeel weg van huis, veel vrij op de route. Bestemmingen waar je met passagiers niet snel zult komen. Geen passagiers/stessen. Geen overuren. Je kan in NL blijven wonen. Redelijk onstabiele roosters.

GWI; nooit nightstop, elke avond "thuis" (je basis, moeilijker shuttelen naar NL vanwege dagtouren). Volgens mij redelijk wat overuren. Roosters ken ik niet.

Ik weet niet waar je tot nu toe gevlogen heb maar ik zou me kunnen voorstellen dat je wat van de wereld wilt zien en dan is Cargo wel een goede optie. Longhaul is ook stukken relaxter vanwege de langere legs vind ik zelf.

Suc6!
 
Dank je CH!

Hoeveel is 'veeeeeel weg van huis' en hoe staat dit in verhouding tot de vrije dagen thuis? En hoe onstabiel zijn de roosters bij LCAG?

Groeten
 
Hoi Capt. DHC,

veeel weg van huis houdt ong. dit in (als anderen dit lezen en het klopt niet, please correct me!!) 35 vrije dagen per kwartaal, zo'n 10 per maand dus, soms dus 1 of 2 meer. Touren kunnen lang zijn, 10 dagen, zelf een keer 15 daagse gehad, kan ook 3 dagen zijn.. na een tour minimaal 2 dagen vrij. Als je een keer blij bent met wat langer vrij dan normaal, hangt er meestal een roosterwijziging in de lucht, wat er dan weer voor zorgt dat de rest van de maand ook alles weer anders wordt... In ieder geval zou, zoals je merkt, hier een hoop kunnen verbeteren.
De operatie daarentegen is super, nooit van die heeele lange vluchten, je kunt, door langere stops) onderweg nog eens iets doen.
Een hoop geneuzel achter elkaar, PM effe je e-mail adres, kan ik je wat roosters opsturen.

Groeten
Viboor
 
Hallo DHC,

Idd gefeliciteerd!

Net wat Viboor zegt, bij de cargo heb je recht op 35 vrije dagen per kwartaal, maar minimaal 10 per maand. 4 dagen per maand kun je aanvragen en die zijn dan ook vast. Op dit moment zijn de roosters erg aan verandering onderhevig zodat je eigenlijk alleen van die 4 vaste dagen op aan kunt. Soms met familie een beetje lastig plannen.

Voor wat betreft het erg veeeeel weg zijn: de gemiddelde tour is denk ik 5/6 dagen. Er zijn veel 2 of 3 daagse naar de US (bv. heen en weer JFK, ORD, ATL), maar idd ook 11 daagse door zuid amerika of india en azie. Mijn ervaring is dat als je slim request je meestal wel kunt krijgen waar je voorkeur naar uit gaat. Lange touren hebben natuurlijk ook weer als voordeel dat je maar 2 keer per maand naar FRA hoeft te shuttelen. In NL wonen is absoluut geen probleem.

Veel vrij onderweg valt ook wel mee vind ik, in elk geval kun je overal een biertje doen en uitslapen, en soms idd wel 2 keer.

Cargo voordeel tov GWI, minder werken 65-70 uur pm, gemiddelde vluchtduur ligt denk ik bij 7 uur. Bij GWI moet je natuurlijk elke dag 4 legs knallen met een dutytime van 12 uur. Je vliegt bij cargo ook meestal geen overuren, wat ik overigens prima vind, het salaris is uitstekend en wie graag 85 uur per maand hangt.. be my guest.

Een groot nadeel van GWI vind ik ook dat je niet standby met LH kan vliegen, dit is als shuttler en vakantieganger toch wel erg handig.

Maar ben je graag elke avond thuis op je homebase en kun je slecht tegen de jetlag, dan is GWI natuurlijk de betere keus. Ik weet niet zoveel van GWI maar dit is gewoon een lowcost operatie met al zn voor- en nadelen.

Succes met je keuze!

PS. dit is natuurlijk wel DE kans van je leven om een paar jaar MD11 te vliegen, A320 kan altijd nog. Leuk voor later..
 
Back
Top