Lessen (verslag)

BR... BKN007... tja. Hopelijk gaat dat niet het hele najaar zo. Misschien had ik m'n lessen niet zo "lekker handig" in de ochtend moeten plannen...
 
Beroemde vraag ooit op een echt PPL-examen:

Waar is het hoofdkantoor van ICAO gevestigd?
A. Washington
B. Montreal
C. Geneve
D. Parijs

Iemand die op die vraag een fout antwoord gaf en met 1 punt tekort gezakt was heeft bezwaar gemaakt tegen die vraag. Vervolgens kreeg iedereen die die vraag fout beantwoord had er een punt bij. Klager was hierdoor alsnog geslaagd.
 
Da's een beroemde ja. Kennis die ongeveer evenveel bijdraagt aan veilig vliegen, als weten welk artikelnummer bij welke regel hoort. Maar als het zo moet, dan moet het zo.
 
Maar als het zo moet, dan moet het zo.
Nee, het moet niet zo. Ik kan me niet herinneren dat ik destijds (2008/2009) dit soort vragen heb gezien. En als je wel dit soort vragen krijgt kun je gewoon bezwaar maken en dan worden ze geschrapt.

Dit soort vragen wordt verzonnen door examenmakers die op een gegeven moment niet meer weten wat ze moeten vragen. Hulpmiddel is dan om een theorieboek te pakken en jezelf bij iedere zin af te vragen wat je de kandidaat daarover allemaal kan vragen. Alleen de plaats van het hoofdkwartier van ICAO en de artikelnummers in de wet staan wel als achtergrondinformatie in de tekst, maar niet in de exameneisen. Ik denk dat dit soort vragen heel sporadisch voorkomen en als ze al voorkomen maak je gewoon bezwaar.
 
Oke, thanks. Je treft er wel veel in de tussentoetsen van Orbit, maar dat zijn natuurlijk geen examenvragen.

Er is er zelfs een: Welke annex gaat over air crash investigation? En dan alleen vier nummers als multiple choice antwoorden. Echt een zinloze vraag dan. Maar het antwoord is niet zo moeilijk. Jawel, nummer... 13! Dat verzin je niet.

Wel een echte instinker in air law is het verschil tussen:
  • Movement area
  • Manoeuvring area
Daar hadden ze best iets handiger benamingen voor kunnen verzinnen, die iets minder op elkaar lijken...
 
Waar les jij berggeit? Ik ga volgende 22 september beginnen bij Wings over Holland, wil uiteindelijk door voor een CPL ME met IR. Ben benieuwd naar jouw ervaringen bij het halen van je PPL, blijf dit topic met interesse volgen!
 
Dat laat ik nog even in het midden, dan kan ik tenminste een beetje mopperen af en toe ;-)

Het is natuurlijk maar een klein wereldje, maar dan staat het tenminste (via dit openbaar forum) niet meteen met naam en toenaam in Google. Vind ik wel netjes.
 
Hé Baseleg, veel plezier bij WoH.
Ik kan in ieder geval zeggen dat ik mijn PPL, en inmiddels ook aerobatics, er met veel plezier gehaald heb.

En elke school heeft wat, en je zal n 'fan' van teuge altijd horen klagen over de te grote baan of gecontrolleerdheid van lelystad, en iemand van hilversum zal zeggen dat echt vliegen alleen op een grasbaan kan en asfalt voor jets is.

Het moet namelijk gewoon wel matchen met hoe jij zelf bent. Zo zal de ene instructeur je beter liggen dan de andere en vliegt de ene kist fijner dan de ander. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Ik kan ze in ieder geval zeker aanraden, maar daarmee wil ik dus NIET zeggen dat ik anderen afraad!
Andere scholen kunnen misschien veel beter bij jouw stijl van leren passen. (daarom is t advies altijd, kijk op een aantal scholen en maak dan de keus)

---- ---- ---- ----

En Berggeit, leuk die geschreven les omschrijvingen van je. (PS; ja law was mijn minst favo vak, inderdaad omdat je er mijn inziens een hoop dingen moet weten die gewoon los staan van vliegveiligheid.

Zo kan ik me nu al echt niet meer herinneren wat er ook al weer in chicago en geneve was. En dat was bij mij op het examen wel een vraag. (CBR)
 
Op zich wel goed dat het programma met air law begint. Dan heb je het maar gehad. Gelijk een mooie reality check dat écht leren vliegen niet alleen maar over leuke dingen gaat. Eergister heb ik nog marshall signalen en zelfs lichtsignalen zitten leren. Dat wordt al een stuk concreter dan het jaartal van de conventie in Chicago.
 
Het is basis kennis van het systeem.
Heeft weinig te maken met praktijk applicatie.
Je ATPL Airlaw wordt helemaal een giller.
De onzin die je daar moet leren……:eek:
 
Ik kijk er al naar uit... Ahum ;-)

Maar voorlopig is de praktijkopleiding ook een cursus omgaan met teleurstellingen : gisteren en vandaag weer afgeblazen door crosswind op het randje en buienactiviteit die daar bovenop kwam. Ik kijk al uit naar oktober, wanneer er gemiddeld ochtendnevel in de polders hangt. Maargoed, voorlopig kan ik de tijd goed aan theorie besteden.
 
Vroeger waren oktober en vooral november beruchte herfstmaanden. Storm, mist, hevige regen- en hagelbuien. Tussendoor wel goed vliegweer, maar dan moet dat maar net matchen met je vliegafspraak. De laatste jaren is de herfst meer verschoven naar december en januari. Daarvoor kun je vaak nog prima vliegen. Nadeel is wel dat we bijna nooit meer over een besneeuwd landschap kunnen vliegen.

De week met slecht weer die we nu hebben kun je het hele jaar tegenkomen. Gaat wel weer over.
 
Ja, ik heb inderdaad zeer weinig vluchten gecanceld gehad. In ieder geval veel minder dan ik zelf vooraf verwacht had. Het weer is in NL namelijk door de bank genomen bizar goed.
En ja, de C172 is nou eenmaal iets gevoeliger voor crosswind, maar wel goed te doen hoor.
Voordeel van lillycity; altijd crosswind :ROFLMAO: dus dat leer je wel.
 
Afgelopen weekend heb ik dan uiteindelijk m'n vlieguren meer dan verdubbeld. Dat lukt de meesten hier niet meer in een weekendje, gok ik ;-)
En voor mij is het wellicht ook de laatste keer dat dat lukt, hoewel we binnenkort een dual overland inplannen. Jawel, middenin oktober. We zullen zien.

Wat betreft crosswind... ik les niet in een C172 maar (voorlopig) in een DV20... nog iets gevoeliger voor crosswind. Max demonstrated voor een c172 is 17kn, dv20 15kn, da40 20kn.

Crosswind leren is natuurlijk prima. De laatste keer was ik eerder verrast dat het er even niet was. Het lukte dus even niet om hem recht vooruit terug naar de centerline te laten "drijven", ik moest echt door het midden heen sturen. Heb je de wind nodig, is-ie er niet.

Takeoffs en approaches vlieg ik inmiddels zelf met aanwijzingen, het afronden van de landing "met assistentie". Roll-out dan wel weer zelf. Ik merk dat ik echt scherper moet zijn op de centerline. Ik heb erg de neiging om slordig te zijn omdat de baan toch zo belachelijk breed is, en dat mag natuurlijk niet. Verder moet ik erg wennen aan continu hand aan het gas houden op bepaalde momenten. Ik voel me daardoor eerder beperkt dan veiliger. Maargoed, les vier, dan mag dat nog.

Wat heel leuk is, is dat de instructeur elke keer wat nieuws voor me bedenkt om te ontdekken, naast het oefenen van de standaard dingen. Dingen als: Ga maar eens dalen zonder gas terug te nemen. Kijken wat er gebeurt. Met de snelheid, met hoe de controls aanvoelen. Of sideslips en andere kunstjes met de voeten. Dat vind ik heel waardevolle dingen, die je "gereedschapskist" vergroten en de kans op een schrikeffect verkleinen als er iets onverwacht of perongeluk gebeurt.

Zo is bijvoorbeeld het effect dat de buitenste vleugel meer lift krijgt als je een bocht met alleen voeten inzet, veel sterker dan ik verwacht had. Allemaal dingen waar je veel van leert als je ze mag proberen en ontdekken.
 
Haak en neven effect, heel leuk om te demonstreren ook.
Richtingsroer geeft een rol moment in dezelfde richting dat je “voeten” geeft.
Aileron geeft een ‘haak’ moment in de tegengestelde richting.
Daarom beter om een bocht in te leiden met richtingsroer en dan iets aileron bijgeven. Na een beetje oefenen ga je het eigenlijk vanzelf samen doen.
Tip: blijf oefenen om alleen op richtingsroer te vliegen. Dit wordt heel handig met overlandvluchten als je de kaart opnieuw moet vouwen of je even allebei je handen nodig hebt voor je iPad of zo.
DV20 is trouwens veel leuker vliegen dan die bakfiets.
 
Last edited:
Ja, vliegen met weinig wind is heerlijk, maar kan OH ZO confronterend zijn...
Je kan niet even snel turbulentie of n gust de schuld geven van n koers- of hoogtewijziging.

Bakfiets? E-A Wat zeg je nou dan?! Haha, ik vind die DV-20 echt niet vooruit te branden! Heb met de takeoff altijd t gevoel dat ik zelf moet helpen duwen. Maar inderdaad, veel 'sportiever' gevoel in de vlucht.
 
De ‘Katana’ met de kleine Rotax is een beetje een stiefkindje.
De DA-20 met de 125pk Continental is een heel leuk kistje.
Als je een beetje weet waar je mee bezig bent vlieg je bijna iedereen zoek inclusief Piper Arrow.
Hangt (te) veel af van de houten propeller die nog al eens onnauwkeurig gesneden is.
Scheelde al gauw 10kts na propeller wissel.
Zou niet moeten kunnen.
Mijn idee is nog altijd een elektrisch verstelbare prop van MT op de DA20 ;)
 
Dit is natuurlijk een Rotaxje, en dat is te merken... je verbrandt per uur minder dan de helft van het geld als met zo'n Continental :cool:

Maargoed, de klimsnelheid is ook de helft of zo. Bij de grond gaat het nog wel, maar op 3000 voet heeft ie al merkbaar minder fut. Daar wordt ie verder niet minder wendbaar van, maar toch. Ook wel goed om te ervaren trouwens, dat 'even wegklimmen' niet altijd vanzelfsprekend is, bijvoorbeeld in de bergen of zo.

Maar alles boven pattern altitude is geduld oefenen. Als ik daarover begin grijnst de instructeur, en zegt dat ik dan maar de da40 had moeten kiezen. Och, dat komt. Halverwege van toestel wisselen heb ik zelf om gevraagd om zowel met sixpack als glass cockpit kennis te maken. Daar heb ik wel een beetje "omschakeltijd" voor over. Bovendien houd ik in de eerste uurtjes zo wat geld in m'n zak wat ik later nog hard nodig ga hebben.
 
circuitjes.png

Inmiddels in het circuitjes-vliegen stadium, en dan krijg je dus dit soort tracks.

En nee, ik ben niet in het gras geëindigd; de ontvangst van deze ADS-B site is gewoon niet zo goed onder de 300 voet.

Praktijk gaat echt vlot. Zevenmijlslaarzen. Theorie daarentegen... dat is flink aanpoten. Meer dan 2x per week vliegen had gewoon geen zin gehad, dat had ik met theorie, RT, en wat dies meer zij, simpelweg niet bij kunnen benen.

Maargoed, het blijft leuk en wordt alleen maar leuker. De instructeur probeert het circuit-vliegen zo veel mogelijk af te wisselen met iets anders, omdat het niet zo motiverend zou zijn, maar voorlopig is het een van de leukste oefeningen... Er gebeurt tenminste wat.

Morgen noodlandingen, als weer en verkeer het toelaten. Stalls had ik al gehad, en tijdens de laatste circuit-sessie hoefde de instructeur niet meer aan stick of roer te trekken. Volgende week met een beetje geluk een keertje op een andere baan dan de enorme asfaltvlakte EHLE landen, en ondertussen begint deze geit maandag aan een stoomcursus ouwehoeren: RT.

Zo werken we langzaam naar de eerste solo toe... terwijl de eerste pagina van het logboek nog niet eens vol is. Dat had ik dus echt andersom gedacht: theorie makkelijker, en praktijk veel moeilijker.
 
Mijn eerste instructeur zei dat ik pas solo mocht als hij zich ging vervelen tijdens de circuittraining. Klinkt alsof je daar al bent. Verder moet je natuurlijk ook nog zelfstandig naar je uitwijkveld kunnen navigeren en daar veilig landen. Bovendien moet je RT voldoende zijn om met de ATC overweg te kunnen. Lelystad blijft voorlopig een gecontroleerd veld.

Leuk om te lezen dat het zo goed gaat. Laat de theorie niet te veel achter lopen.
 
Back
Top