Lessen (verslag)

Mooi verhaal, en vooral mooi dat het je opeens weer in de vingers zit! En als ik het voorzichtig mag interpreteren is dit dus goed advies om op één kist je brevet te halen, dan heb je mooi de basis gelegd en kun je altijd nog wat extra lessen steken in het leren van een andere kist. Dit zal voor mijn traject ook zo gaan, denk ik. PPL op de C172 en vervolgens extra lessen op de PA28. Die is bij ons ook als enige IFR-gecertificeerd dus dat is een logische vervolgstap dan.

Je kan best wisselen tijdens je PPL opleiding, het is aan te raden om het na je solo te doen.
Het geeft een verbreding van je ervaring, je moet wel in de gaten houden dat het enige aanpassing vereist.
Er kan genoeg verschillend zijn tussen vliegtuigen van hetzelfde type zelfs om de boel in de war te gooien.
Zeker met de oudere les kisten als de pre-‘90 C172’s en Pa28’s.
Door de jaren heen verschillende reparaties en verschillende avionics wat ook nog op een ander plek zit.
Verschillende types intercom en radio panels kan genoeg problemen veroorzaken.
Ik liet in die gevallen altijd een leerling solo cross country op hetzelfde registratie nummer waar we een dual XC op hadden gedaan.
Later bij betere vliegscholen en zeker na overgang op volledig DA vloot was dat niet meer nodig.

Last edited:
Ik heb het dus direct na de éérste solo gedaan en dat was misschien nét te vroeg. Het oorspronkelijke plan wás om de overstap pas na meerdere solo vluchten te maken.

Verder denk ik achteraf dat ik er sneller geweest was, als ik eerder erkend had dat ik in de DA40 hoogte en snelheid gewoon niet lekker onder controle had, alvorens het circuit in te gaan. Ik dacht dat het wel goed zou komen, maar zo werkt dat dus niet. Je kunt niet alles tegelijk leren, stap voor stap gaat beter.

Eerlijk tegen jezelf zijn en niet te snel willen is dus misschien ook wel een mooie conclusie. Geduld is moeilijk bij zo'n uurtarief.

Afijn, genoeg achteraf gepraat. Ik hoop dat de medestudent die met exact hetzelfde worstelde, er net zo goed uitgekomen is. Spreek hem vast binnenkort wel weer eens in de kantine...

bij zo'n uurtarief
Dat zijn dingen die je eigenlijk naast je neer moet leggen en dat is lastig.
Dit is precies een voorbeeld hoe Human Factors om de hoek komt kijken.
Dat een dag je €500 heeft gekost en het voelt alsof je niets bent opgeschoten.
Maar zelfs die ‘slechte’ vlucht is ‘goede’ ervaring alleen zie je dat als leerling niet.

Zo... solo op bevrijdingsdag, hoe symbolisch. Mooi vóór de buien.
Morgen door met de precautionary / short field landing en wellicht nog een stukje solo, want er moeten nog wat uurtjes bij.
De 100 landingen was ik vorige week al gepasseerd, zag ik vandaag bij het optellen van een volle pagina.

Verder merk ik dat ik dingen anders ga benaderen door vliegles. Het extreem vooruitdenken. Zo was ik woensdag 'gestrikt' als schipper op een tochtje over het IJ en de grachten, op de electrische sloep van de baas. Ben ik vervolgens vooraf een hele tijd bezig geweest met weer en waterkaarten...

En moest me daar toch verdorie de neiging onderdrukken om de pax een safety briefing te geven...

Last edited:
Back