Lessen (verslag)

Van verveling is nog geen sprake, hij geeft nog regelmatig aanwijzingen. Dus die eerste solo zal heus nog even duren en dat is prima. Híj begint er steeds over, niet ik. Het is niet dat ík nou per sé zo snel mogelijk zonder hulp de lucht in wil... Wil het vooral goed leren.

De eerste (dual) overland staat volgende week pas gepland, dus dat navigeren... Ik ben benieuwd.
 
Best leuk om tijdens RT training ook ervaringen van anderen te horen. Heel verschillende volgordes van opleiden.

Sommigen hebben allang hun eerste solo achter de rug, eentje is zelfs al geslaagd voor de PPL praktijk, zonder RT, op groene velden. Ik hoor met m'n tien uurtjes tot de 'groensten' daar.

Maar ik vind het echter prima dat mijn instructeur zei van: haal eerst RT maar. Het is echt prettig om dat even afzonderlijk te oefenen, alvorens het aan je workload toe te voegen.
 
PPL zonder RT? Mag dat dan nog? Vroeger met de JAR brevetten was dat toegestaan, maar ik meen me te herinneren dat bij de overgang naar EASA brevetten dat niet meer kan. Maar misschien hebben ze dan een LAPL en mag dat daar nog wel.

RT los oefenen is inderdaad beter. Je kunt wat sneller wisselen tussen ongecontroleerde en gecontroleerde velden en tussen flight information en het crossen van een CTR. Dat kost anders nogal wat vliegtijd.
 
Blijkbaar mag je in elk geval praktijkexamen doen. Of je het brevet ook al krijgt zonder RT, dat weet ik niet. In elk geval heb ik geen behoefte het te proberen - RT lijkt behoorlijk essentieel in ons nogal volle luchtruim.
 
Ik heb destijds mijn RT ook al gedaan bij ca. 10 vlieguren. Heel veel profijt van gehad in de rest van de opleiding.
Op Lelystad (in ieder geval de school waar ik zat) hielden ze het zelfs als solo-eis ivm het feit dat je in gecontroleerd luchtruim vliegt.
 
RT lijkt behoorlijk essentieel in ons nogal volle luchtruim.
Voor VFR piloten zou ik zeggen: Hoe voller het luchtruim, hoe minder belangrijk de radio. Je gaat geen verkeer ontwijken door op de radio te praten. Enkel door naar buiten te kijken.
 
Nou digits, ZEKER in CTR's geeft de radio een zeer goed beeld van de aanwezigheid en intenties van ander verkeer. Zelfs als je zelf niet praat maar enkel luistert geeft de berichtgeving je heel veel kennis over wat het is dat een ander gaat doen en waar diegene zich (ongeveer) bevindt en waar hij naartoe gaat en wat hij daar gaat doen.
Zo heb ik vaak al tijdens de walk-around een handheld bij om gewoon een impressie te krijgen van de drukte en wat er gaande is in en om het circuit maar ook wie er aanstalte maken om de CTR te enteren en wat die dan komen doen, of bijv. wanneer er een aerobatics vlucht voor me vertrekt, in welke omgeving die dan gaan kunstvliegen. Dus ik snap waar je vandaan komt, er is immers geen gescheiden verkeer voor VFR vluchten. Onmisbaar is een groot woord, maar voor mij is de radio een zeer waardevol instrument.
 
PS: en dus is enige kennis van zake, zoals geleerd wordt bij de RT licentie wel degelijk van belang.
 
Nou digits, ZEKER in CTR's geeft de radio een zeer goed beeld van de aanwezigheid en intenties van ander verkeer. Zelfs als je zelf niet praat maar enkel luistert geeft de berichtgeving je heel veel kennis over wat het is dat een ander gaat doen en waar diegene zich (ongeveer) bevindt en waar hij naartoe gaat en wat hij daar gaat doen.
Zo heb ik vaak al tijdens de walk-around een handheld bij om gewoon een impressie te krijgen van de drukte en wat er gaande is in en om het circuit maar ook wie er aanstalte maken om de CTR te enteren en wat die dan komen doen, of bijv. wanneer er een aerobatics vlucht voor me vertrekt, in welke omgeving die dan gaan kunstvliegen. Dus ik snap waar je vandaan komt, er is immers geen gescheiden verkeer voor VFR vluchten. Onmisbaar is een groot woord, maar voor mij is de radio een zeer waardevol instrument.
Je gaat er van uit dat het andere verkeer correct hun positie rapporteert. Dat is vaak niet het geval, al dan niet bewust.

De radio geeft vooral een groot gevoel van veiligheid.

En als iedereen gewoon uitluistert, dan is het al helemaal waardeloos.
 
PPL zonder RT? Mag dat dan nog? Vroeger met de JAR brevetten was dat toegestaan, maar ik meen me te herinneren dat bij de overgang naar EASA brevetten dat niet meer kan. Maar misschien hebben ze dan een LAPL en mag dat daar nog wel.

RT los oefenen is inderdaad beter. Je kunt wat sneller wisselen tussen ongecontroleerde en gecontroleerde velden en tussen flight information en het crossen van een CTR. Dat kost anders nogal wat vliegtijd.
Inderdaad, kan het zijn dat hij bedoelde dat hij nog geen taalexamen heeft afgelegd voor zijn ELP certificaat? Als je dat nog niet hebt (of het is verlopen) mag je geen gebruik maken van de radio en dus enkele opereren van vliegvelden waar radiogebruik niet verplicht is.
 
Voor VFR piloten zou ik zeggen: Hoe voller het luchtruim, hoe minder belangrijk de radio. Je gaat geen verkeer ontwijken door op de radio te praten. Enkel door naar buiten te kijken.
Goed punt, vooral niet vergeten allereerst te blijven kijken. Er kan vanalles tussen vliegen zonder radio, of inderdaad onjuiste rapportage.

Wat ik inderdaad vooral bedoelde met het "nogal volle luchtruim", was de veelheid aan CTR's en CTA's. Daar mag je zonder radio niet in. En niet alleen zien wat anderen doen, maar ook horen wat ze van plan zijn, is best een zinvolle aanvulling op je "situational awareness". Mij helpt het in elk geval om het visuele beeld aan te vullen. (maar dus beslist niet te vervangen)
 
Totaal ongerelateerde vraag in het kader van U mag niet vliegen tenzij...:

Een EASA PPL wordt internationaal erkend. Maar geldt dat alleen als je met een PH geregistreerd toestel om de wereld vliegt, of kun je bv. ook in de VS een vliegtuig met een N op de staart huren, met een Nederlandse PPL+RT+LPE+medical+paspoort op zak?

Mits je current bent op het type toestel, en bekend met de lokale procedures, uiteraard.
 
Een time-building ideetje wat ik in m'n hoofd heb is namelijk een 'route 66' achtige vakantie door de VS, maar dan door de lucht ipv over de weg...
 
Een time-building ideetje wat ik in m'n hoofd heb is namelijk een 'route 66' achtige vakantie door de VS, maar dan door de lucht ipv over de weg...
Je hebt een FAA licentie nodig om een US geregistreerd (N-123...) vliegtuig te vliegen.
 
Puur administratief, ja, maar wel tijdrovend. Ik heb begrepen dat je daar maanden van tevoren aan moet beginnen om het hele proces af te ronden voordat je naar de VS gaat. Je moet gegevens opsturen naar de FAA en die gaan dan weer bij ILT navragen of het allemaal klopt en zo. En dat duurt even.
 
Ok. Maar zo te zien is voor alleen een PPL, de conversie nog puur administratief.
Je kan een PPL en een Instrument rating om laten zetten.
Het gaat (ging) doorgaans veel sneller maar de FAA raadt op hun website 90 dagen aan.
Dit is voornamelijk om de buitenlandse luchtvaart autoriteit tijd te geven om je info op te zoeken en te reageren.
 
Zie ook het totalen topic. Ik sluit 2022 af met net geen 15 uur in 3 maanden. Soms 4 uur per week, soms wekenlang niks, door tegenvallend weer op de geplande lesdagen (zoals vandaag, en de 2 weekenden ervoor).

Ik ga er maar even vanuit dat er in het voorjaar weer wat meer vaart in komt, en wie weet blijven de ceilings ook niet de héle winter windmolens knuffelen.

Wel inmiddels VFR RT en LPE level 6 in de pocket.
En in januari dan de theorie examens. Ik ben inmiddels door het lesmateriaal heen; nu nog een keer herhalen en oefenexamens doen.

In die zin kwam het niet zo slecht uit, al dat theorie-weer.
 
Back
Top