Lessen (verslag)

Gefeliciteerd! 🎂

Ik denk overigens dat de meeste examinatoren vooral kijken of je veilig vliegt en niet of je je alle oefeningen perfect uitvoert. Ik heb destijds tijdens mijn examenvlucht de noodprocedure twee keer achter elkaar verknoeid. Geen probleem. Als je examinator je vliegerschap vertrouwt ben je geslaagd. Dit in tegenstelling tot rijexaminatoren, waar het er sterk op lijkt dat ze er op uit zijn om je te laten zakken.
 
Van harte berggeit! Het klinkt ook alsof je wellicht iets te zelfkritisch bent. Vergeet het voor dit weekend en geniet ervan, dan mag je erna denken aan wat beter kan. Proost!
 
Van harte gefeliciteerd!!!
In dit stadium gaat het om veiligheid en een beetje boerenverstand (vliegerschap) en nog niet over perfectie.
Leuk om over je traject tot succes te lezen.
 
Dankjulliewel voor de felicitaties, maar ook voor de tips en aanmoediging onderweg.

57:25u, 160 landingen en 11 maanden inclusief examen is denk ik heel gemiddeld. Met de niet zo soepel verlopen overstap tussen de Katana en de Star daarin inbegrepen, ben eigenlijk wel dik tevreden.

De aanvraag om naar de "Gebrevetteerden" afdeling van dit forum te mogen verhuizen ligt inmiddels bij de Kiwa, wat wel even zal duren.

Op naar het volgende hoofdstuk!
 
De aanvraag om naar de "Gebrevetteerden" afdeling van dit forum te mogen verhuizen ligt inmiddels bij de Kiwa, wat wel even zal duren.

Ja, dat duurt even. Ze hebben tijdens je hele opleiding een dossier opgebouwd met uitslagen van theorie-examens, RT, LPE, enz. en nu komt daar één vinkje bij. Dan kunnen ze dus beginnen met het afdrukken van het brevet. Groen papiertje in de printer en dan op Ctrl-P drukken. Helaas hebben ze daar een heel trage printer. Dat duurt al gauw een paar weken.:confused:

Maar als je wil vliegen vraag je gewoon één van de instructeurs van de vliegschool om een soloverklaring. Je mag geen passagiers meenemen en niet het land uit, maar vliegen mag gewoon.
 
Och, ik vind het niet erg om even te wachten. Er zijn thuis ook wat dingen blijven liggen door al dat vliegen (en het studeren daarop). Bovendien is weer even sparen ook niet verkeerd.

Of ze al een dossier hebben bij Kiwa weet ik niet. Gezien wat ik allemaal in moet vullen en mee moet sturen, zou je zeggen van niet. Alleen de theorie uitslag vroegen ze niet apart naar, gek genoeg. Misschien is dat de taak van de examinator om te verifieren.

Als je onder een soloverklaring vliegt betaal je dan ook instructie tarief, zoals bij de solo vluchten die onderdeel zijn van je opleiding?
Dat zou nog een reden kunnen zijn om toch liever even te wachten. Of om, als het echt lang gaat duren, er een 'echte' opfrisles van te maken.
 
Het CBR neemt die theorie-examens af namens IL&T, dus die uitslagen gaan daar naartoe en daar kan Kiwa het opvragen. Net als de rest. Vroeger werd je brevet ook door IVW (voorloper IL&T) afgedrukt, maar dat hebben ze inmiddels uitbesteed aan Kiwa. Mooi excuus om de prijzen fors te verhogen overigens.

Bedenk dat je het afgelopen jaar zo'n beetje iedere week gevlogen hebt en dan nu ineens twee maanden niet. Ben benieuwd hoe zeker je je voelt als je pas na die tijd weer instapt en dan ook nog zonder instructeur in de buurt.

Of je die instructeur moet betalen voor alleen maar het uitschrijven van een solo-verklaring weet ik niet. Zal wel van de vliegschool afhangen. Er was in het verleden een vliegschool op Lelystad die aan een oude man steeds een toestel verhuurde inclusief soloverklaring. Die man was na zijn pensionering pas aan vlieglessen begonnen en liep steeds uit zijn 18 maanden voor de theorie. Dan moest hij weer opnieuw beginnen. Hij mocht zijn soloverklaringen zelf invullen en dan zette iemand even een krabbel. Ik ga er niet van uit dat hij daar extra voor moest betalen.Maar je kunt dat natuurlijk gewoon navragen bij de vliegschool.
 
Bedenk dat je het afgelopen jaar zo'n beetje iedere week gevlogen hebt en dan nu ineens twee maanden niet. Ben benieuwd hoe zeker je je voelt als je pas na die tijd weer instapt en dan ook nog zonder instructeur in de buurt.

Als dat al mag. Kan me zo voorstellen dat ze dat na een maand of 3 niet meer willen, en terecht.

Een maand is wel eens voorgekomen in de opleiding (door slecht weer en vakanties) en daar had ik eigenlijk geen last van, maar dit worden er waarschijnlijk minstens twee. We zien wel. Prima om dan met een checkout / les te beginnen natuurlijk.
 
Back
Top