berggeit
Active member
Voor wie het leuk vindt om ervaringen van anderen te lezen...
Vandaag de luchtdoop, ook wel "les nul" genoemd, in een 172, vanaf Teuge. Een gezellig druk vliegveld, met een 'echte' (verharde) baan, en naast de Lessna's ook zeer actieve skydivers. De verticale lijnbus PH-JMP vloog af en aan. Er was dus ook veel radioverkeer - perfect te volgen op m'n pas aangeschafte headset. Een goeie headset is echt een aanrader. Alles en iedereen moeiteloos kunnen verstaan geeft zo veel rust, juist als je als beginner heel druk bent, omdat er nog helemaal niets 'vanzelf' gaat...
Voor mij was het koers vliegen, hoogte vliegen, bochtjes draaien. Sturen op de taxibaan, met de voeten. Meer oefenen is op al die punten natuurlijk nodig, maar al met al ging het best goed voor een eerste poging, aldus alle aanwezigen. Geholpen door een heerlijk rustig weertje, dat wel. Minder behulpzaam was de veelheid aan defecten aan het toestel. O.a. het gyrokompas was zo goed als onbruikbaar, naast een boel andere dingen die voor dit eerste vluchtje minder van belang waren. Dat was echt een beetje ver onder de maat. Nou was ik toch al niet van plan de rest van de opleiding daar te doen, maar nu al helemaal niet meer.
De landingen, uiteraard allemaal door de "pro" uitgevoerd, waren een belevenis. Ik denk dat ik een stuk of twaalf main gear touchdowns geteld heb, verdeeld over vier approaches (waarvan 1 go-around).
Ik had daar een gevoel bij, eigenlijk vanaf het begin van de eerste short final al, maar heb natuurlijk geen flauw idee of dat klopt. Daarom het flight manual 172M erbij gepakt, en me vervolgens afgevraagd: In welke omstandigheden wijk je af van de daarin opgeschreven final approach snelheden (65-75 MPH) ? De instructeur was wat defensief over die landingen, dus ik heb daar maar niet te veel op doorgevraagd, maar ik leer er graag van.
Vandaag de luchtdoop, ook wel "les nul" genoemd, in een 172, vanaf Teuge. Een gezellig druk vliegveld, met een 'echte' (verharde) baan, en naast de Lessna's ook zeer actieve skydivers. De verticale lijnbus PH-JMP vloog af en aan. Er was dus ook veel radioverkeer - perfect te volgen op m'n pas aangeschafte headset. Een goeie headset is echt een aanrader. Alles en iedereen moeiteloos kunnen verstaan geeft zo veel rust, juist als je als beginner heel druk bent, omdat er nog helemaal niets 'vanzelf' gaat...
Voor mij was het koers vliegen, hoogte vliegen, bochtjes draaien. Sturen op de taxibaan, met de voeten. Meer oefenen is op al die punten natuurlijk nodig, maar al met al ging het best goed voor een eerste poging, aldus alle aanwezigen. Geholpen door een heerlijk rustig weertje, dat wel. Minder behulpzaam was de veelheid aan defecten aan het toestel. O.a. het gyrokompas was zo goed als onbruikbaar, naast een boel andere dingen die voor dit eerste vluchtje minder van belang waren. Dat was echt een beetje ver onder de maat. Nou was ik toch al niet van plan de rest van de opleiding daar te doen, maar nu al helemaal niet meer.
De landingen, uiteraard allemaal door de "pro" uitgevoerd, waren een belevenis. Ik denk dat ik een stuk of twaalf main gear touchdowns geteld heb, verdeeld over vier approaches (waarvan 1 go-around).
Ik had daar een gevoel bij, eigenlijk vanaf het begin van de eerste short final al, maar heb natuurlijk geen flauw idee of dat klopt. Daarom het flight manual 172M erbij gepakt, en me vervolgens afgevraagd: In welke omstandigheden wijk je af van de daarin opgeschreven final approach snelheden (65-75 MPH) ? De instructeur was wat defensief over die landingen, dus ik heb daar maar niet te veel op doorgevraagd, maar ik leer er graag van.