Lente 2019: traumaheli op smal dijkje te Papendrecht met die bomen...

Hoe weet je exact welk "gebied" je rotorbladen gebruiken als heli-piloot? Zijn daar ook electronische cues voor op het instrumentarium of is dit puur een inschatting die gemaakt wordt?
 
Dat vroeg ik me laatst ook af tijdens een symposium. De leader van de Lifeliner-groep op Volkel vertelde me dat het inschatting/ervaring is, met iemand in de heli als extra uitkijk. Maar goed, hijzelf had ook ooit eens onbedoeld de plantsoenendienst geholpen bij het bomen snoeien... boompjes geclipped en rotorbladen beschadigd. ????
 
Interessant, bedankt voor de reactie!

Ik krijg af en toe de vraag of ik exact weer waar de wingtips zitten, helaas is zonder enige cue het antwoord daarop ook nee.
 
Hoe weet je exact welk "gebied" je rotorbladen gebruiken als heli-piloot? Zijn daar ook electronische cues voor op het instrumentarium of is dit puur een inschatting die gemaakt wordt?

Zoals geschetst door koenemans overdag met name inschatting en ervaring met betrekking tot kennis kist. 's Nachts hebben wij zogenoemde 'blade tip lights'. Als wij 's nachts dichtbij een boot moeten hijsen, dichtbij de mast waarbij het rotorveld in de buurt van sprietantenne's e.d. kan komen, zetten wij die aan. Je lijkt dan net een UFO, maar het geeft erg goede cues, beter nog dan overdag.
Aan boord van marineschepen heb je per definitie weinig ruimte. Dan zijn de marges bekend en de markings op het helidek zijn dan de cues voor wat betreft rotor tip clearance.
De focus bij kleinere marges wordt ook steeds scherper - i.e. risico bewuster, ik kan mij voorstellen dat jullie hetzelfde hebben bij een ILS met CAVOK condities of een ILS op de minima.
In bovenstaande gevallen besef je weer even hoe mooi de job soms is.
 
Back
Top