Language Proficiency Exam voor Nederlander met UK PPL

elenten

New member
Hoi,

Vraagje:
Ik fladder al een tijdje rond met een UK CAA PPL brevet (geldig onder JAR dus ook lekker vliegen in NL ermee).

Ik lees nu de info met interesse rondom de language proficiency tests. Ik begrijp dat ook als UK PPL holder je dit moet doen (omdat het JAR breed is).

Ik vraag me alleen af hoe ik eea moet regelen. Ik heb de CAA een emailtje gestuurd en krijg wat generieke linkjes door. Een daarvan heeft een documentje waarbij je een officiele instantie een antwoord kan laten terug sturen dat je level 6 bent. Maar er staan geen opties bij voor level 4 of 5.

Dus ik kan natuurlijk naar een LP test doen in NL maar ik vraag me af wat ik op moet sturen etc?

Ik begrijp verder ook dat je in de UK een examinator het formulier mag laten invullen maar ik heb begin dit jaar mijn bi annual flight review al gedaan dus vraag je af of dit handig is (en er moet dan ook nog een UK examinator in de buurt zijn)

Iemand hier ervaring mee of dit al gedaan?

Groet,
/Erik
 
UK Language Proficiency

UK Language Proficiency

Hi Erik

Ikzelf heb in 2007 mijn FAA PPL(A) naar JAA PPL(A) overgezet. Op het FRTOL examenformulier staat een vakje "ICAO Language Proficiency Level 6" met een checkbox voor "Yes" en "No". Bij mij staat "Yes" aangevinkt (en ondertekend door examinator). Op mijn vraag (e-mail) heeft de CAA bevestigd dat ik bij hen inderdaad als level 6 proficient sta geregistreerd.

Ik zou dus je FRTOL formulier nog even nakijken (ik neem aan dat je dat je ook je RT bevoegdheid hebt gehaald destijds)

Overigens altijd voor level 6 gaan! Dit is een eenmalige assessement die levenslang geldig is, alle lagere levels moet je periodiek overdoen (en dat wil je dus niet).

Uit de CAA informatie heb ik gehaald dat je een verkaring moet hebben van een British Language School - volgens de links blijken deze alleen in de UK te zitten... Maar wellicht dat er zijn met dependances in NL? Geen idee.

Hope this helps!
 
Last edited:
Een UKCAA examinator mag tijdens een profcheck ook desgevraagd een English Language Proficiency aantekening geven. Die wordt dan tegelijk met de andere informatie doorgegeven aan de CAA database.

De examinator mag dat alleen maar doen voor Level 6. Een beoordeling daaronder mag hij niet doen omdat de verschillen tussen 2, 3, 4 en 5 subtiel zijn en de feitenlijke taalvaardigheid dan door taaldeskundigen moet worden beoordeeld.

Het is voorgekomen dat een Engelse kandidaat, voor wie Engels de moedertaal is, naar een taleninstituut is verwezen omdat diens Engels onvoldoende duidelijk verstaanbaar was en/of de kandidaat een Engelse communicatie onvoldoende duidelijk begreep.
 
Het staat er bij mij ook al op. Ik zal de CAA nog even laten dubbel checken maar zou super zijn als je daarvoor ook niveau 6 hebt en er nooit meer mee aan de gang hoeft.

Weer een voordeeltje van een UK PPL brevet..;-)

Bedankt voor alle reacties!
Erik
 
Back
Top