KLM gaat open voor piloten 'buiten eigen organisatie'

SlimJim

New member
https://www.luchtvaartnieuws.nl/node/141708

Wat denken we over de criteria die ze gaan hanteren voor externe kandidaten: aloude volgorde 1. KLS, 2. NLS, 3. KLu/MLD, 4. overig, of gaat het wat anders worden?

Gaan er mensen van Transavia overstappen, of wil KLM dat niet en hoe kunnen ze dat tegenhouden als ze dat zouden willen?

Discuss...
 
Een van mijn NL collega's heeft contact gehad met KLM. Het zou wel degelijk gaan om DEP's wat erg uniek zou zijn en sinds de '90 jaren niet meer is voorgekomen. Hoeveel is onbekend. Bij ons zitten er tientallen NL-ers op de 777, 787, A380 en 747 met meer dan 5000 uur en met de Brexit / Euro-Pond onzekerheden en geen commute zullen er een hoop overwegen te solliciteren denk ik.
 
Een van mijn NL collega's heeft contact gehad met KLM. Het zou wel degelijk gaan om DEP's wat erg uniek zou zijn en sinds de '90 jaren niet meer is voorgekomen. Hoeveel is onbekend. Bij ons zitten er tientallen NL-ers op de 777, 787, A380 en 747 met meer dan 5000 uur en met de Brexit / Euro-Pond onzekerheden en geen commute zullen er een hoop overwegen te solliciteren denk ik.

De laatste DEP’s zijn in 2008 of 2009 in dienst gekomen volgens mij... Of bedoel je wat anders? Toch wel een grote stap om van BA weer onderaan te beginnen bij KLM als second officier of evt FO bij KLC. Maar hangt natuurlijk af van hoe hoog je bij BA al op de lijst staat...
 
Waren dat DEP's of bedoel je ab-initio's van andere vliegscholen dan KLS? Er zijn in die tijd idd o.a. een paar EPST-ers bij KLM begonnen. Ik denk idd dat het voor het merendeel van de NL-ers die bij al langer dan 10 jaar bij BA zit geen zin heeft, zeker niet wat betreft pensioen en promotie/carriere. Er zijn de laatste 2 jaar echter een tiental NL-ers als DEP op de 777,787 en A380 bij ons begonnen, voor hun is het wellicht wel een goede optie.
 
Het DEP verhaal klinkt mij niet erg aannemenlijk. Een paar jaar geleden zijn zelf jongens net na hun tq op de F70 weer omgeschoold tot Coco. Het was niet volgens de cao........

Ben iig wel benieuwd naar wat de KLM graag voor persoon en met welke ervaring binnen wil halen. Oftewel liever een baas 737 van bv Ryanair met 8 jaar ervaring of een co dash8 met een paar jaar ervaring. Ik heb zelf geen idee???

Maar goed dat er weer wat schot in de aannames zit.

Gr uit het Westland.
 
Waren dat DEP's of bedoel je ab-initio's van andere vliegscholen dan KLS? Er zijn in die tijd idd o.a. een paar EPST-ers bij KLM begonnen. Ik denk idd dat het voor het merendeel van de NL-ers die bij al langer dan 10 jaar bij BA zit geen zin heeft, zeker niet wat betreft pensioen en promotie/carriere. Er zijn de laatste 2 jaar echter een tiental NL-ers als DEP op de 777,787 en A380 bij ons begonnen, voor hun is het wellicht wel een goede optie.

Er zijn in de periode 2006-2008 idd ab-initio’s van andere scholen maar ook ervaren vliegers aangenomen vanuit (als ik me niet vergis) Denim Air/Ryanair/transavia/Lufthansa Cityline om een paar te noemen. Voornamelijk DEC en DEFO op de F50 maar ook andere types. Meer details van die tijd weet ik zelf ook niet eerlijk gezegd.
 
Klinkt heel spannend en leuk maar eerst zien en dan geloven.

Daarbij hangt het idd enorm af van het profiel wat ze gaan eisen; wordt het weer TR vereist met 1000 on type of krijgen andere mensen ook een kans?
En zelfs dan zie ik 1000 sollicitaties op 1 open plek nog gebeuren.
When something looks too good to be true. Even afwachten dus.
 
Klinkt heel spannend en leuk maar eerst zien en dan geloven.
[...]
When something looks too good to be true. Even afwachten dus.

Er zijn 60 KLS-ers en KLM wil in 2018 143 nieuwe vliegers aannemen. You do the math. Gezien de hoeveelheid verwachte sollicitaties zou ik juist niet afwachten maar solliciteren en druk blijven zetten...
 
Co 787/777/330/747 kan je vergeten. Er zitten zo’n 1160 man/vrouw voor je, waarvan de seniorsten al bijna 12 jaar in dienst zijn en nog steeds geen co ica zijn. Je kan uitgaan van coco en als er veel opgeleid gaat worden, zoals verwacht wordt, co Embaer. Captain Embraer ligt nu rond 9 dienstjaren (was in het verleden ook wel 5 jaar). Co ica nu 12 jaar.
Gewoon solliciteren, KLM is een goede werkgever en weer in NL wonen is ook mooi!
Succes!
 
Er zijn in de periode 2006-2008 idd ab-initio’s van andere scholen maar ook ervaren vliegers aangenomen vanuit (als ik me niet vergis) Denim Air/Ryanair/transavia/Lufthansa Cityline om een paar te noemen. Voornamelijk DEC en DEFO op de F50 maar ook andere types. Meer details van die tijd weet ik zelf ook niet eerlijk gezegd.

Ja maar waren die ex Denim/Ryan/Trans etc niet allemaal ex KLS/NLS-ers?

Als onpartijdige vindt ik het wel zuur voor de ex MP collega's. KLM heeft er een stuk of 50 de laan uitgestuurd vorig jaar en dan nu 40-60 vliegers aan gaan nemen? Leg mij, als niet KLM/MP piloot graag uit als ik dat verkeerd zie...
 
Je kan uitgaan van coco en als er veel opgeleid gaat worden, zoals verwacht wordt, co Embaer.

Co Embraer zou mij sterk verbazen. Met nog een hele lijst aan coco’s (vrijwel allemaal met voorervaring overigens) die veelal co Embraer bieden, is het CAO-technisch niet eens mogelijk dacht ik. We gaan het zien!
 
F/O Embraer is blok 5, net zoals S/O. Tussen 2006 en 2008 zijn genoeg vrijgemarkters in dienst getreden als F/O F50, F70 of zelfs baas 50.

3 jaar geleden heeft KLM het nog eens geprobeerd met een mannetje of 5. Echter, VNV vond ze dat ook de mogelijkheid hadden moeten krijgen om S/O te zijn. Een mannetje of 2 a 3 zijn vervolgens van F/O KLC naar S/O gegaan.

Er gaan geruchten dat baas ICA naar plekje 1000 zakt. Ik ben benieuwd wat dat voor de overige functies gaat doen. Baas 737 stond 10 jaar geleden op 6 jaar in dienst.
 
Als onpartijdige vindt ik het wel zuur voor de ex MP collega's. KLM heeft er een stuk of 50 de laan uitgestuurd vorig jaar en dan nu 40-60 vliegers aan gaan nemen? Leg mij, als niet KLM/MP piloot graag uit als ik dat verkeerd zie...

Inderdaad uiterst zuur. Stel dat KLM de betrokken MP vliegers destijds wel aan had genomen. (Wat initieel ook de bedoeling was, terwijl er geen behoefte was aan nieuwe vliegers). Wat vind jij dan als onpartijdige wat er had moeten gebeuren:
Onderaan beginnen met suppletie betaling (aanvullen KLM salaris tot laatst genoten MP salaris) of horizontaal instromen op eigen functie?
 
Last edited:
Dames en heren,

Kunnen we alsjullieblieft niet weer verzanden in een MP vs. KLM discussie? Via de tamtam vernam ik dat MP een tekort aan vliegers heeft op dit moment, en als er mensen moeten worden aangenomen zal de MAC (conform CAO) eerst degenen die zijn ontslagen moeten aannemen als zij terug willen. Daarnaast mag ik hopen, zonder een uitspraak te doen over wie er wel en niet schuldig zijn aan het debacle, dat degenen die zijn ontslagen allen een andere baan hebben gevonden.

Back on topic please!
 
Ik behoor tot de groep die in 2006 is aangenomen.
NLS gedaan, daarna bij Denim gevlogen voor een ruime 2 jaar.
De allereerste aanname eis was destijds een ATPL. Naarmate de groep opdroogde werd dit stapsgewijs verder terug geschroefd tot Ab Initio.
In mei 2005 kwam het artikel in de Televaag dat KLM weer vrije markters zou gaan aannemen. Daarop solliciteerde ik in juni (een uren update van mijn eerdere sollicitatie). Direkt een afwijzing omdat ik geen ATPL had, maar al in september werd ik uitgenodigd voor een psycho.... Zo snel kan het gaan.
Voor wat betreft een TQ, totaal niet interessant. Al heb je een geldige rating op het type waarop je geplaatst gaat worden, dan nog verwacht ik dat je een volledige TQ zal moeten doen. Ik zeg niet dat dit handig of efficient is, maar zo was het destijds. En ik heb zo’n vermoeden dat dit ook nu weer zo zal zijn.

Verder wens ik iedereen die wil solliciteren heel veel succes en hopelijk tot snel.
 
Inderdaad uiterst zuur. Stel dat KLM de betrokken MP vliegers destijds wel aan had genomen. (Wat initieel ook de bedoeling was, terwijl er geen behoefte was aan nieuwe vliegers). Wat vind jij dan als onpartijdige wat er had moeten gebeuren:
Onderaan beginnen met suppletie betaling (aanvullen KLM salaris tot laatst genoten MP salaris) of horizontaal instromen op eigen functie?

Bijvoorbeeld door behoud van salaris (tot de KLM salaris schalen hun MP pay inhalen) en behoud van functie (baas blijft baas en co blijft co), maar wel onderop de senioriteit lijst.
 
Back
Top