KLM Flight Academy vereisten

V1,

Ten eerste bedankt voor je verhaal te delen en voor je advies.

Gelukkig dat je na alle tegenslagen nog een baan als FO hebt gekregen.

Afgelopen maanden heb ik goed nagedacht over welke keuze ik ging maken, of ik nog een havo-diploma ging halen, een hbo-bachelor of dat ik me meteen ga aanmelden voor de selectie. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om na mijn huidige opleiding meteen selectie te doen. Ik ben heel gemotiveerd en ben bereid om me 100% in te zetten vanaf het moment dat mijn piloten avontuur begint. Ik ben me bewust van de risico's dat ik loop zonder HAVO, VWO, of bachelor degree, maar na lang nadenken lijkt dit voor mij persoonlijk de juiste keuze. Om een "betere" opleiding te gaan doen om meer te verdienen is niet persee nodig, het financiële gedeelte hoef ik mij gelukkig geen zorgen over te maken.

Wat ik heb vernomen van vele piloten, waaronder ook "mbo"-piloten, is dat het moeilijkste is om je eerste baan te krijgen. Wanneer je vlieguren gaat opbouwen gaan er veel deuren voor je open waaronder ook andere airlines. Eerlijk gezegd zou het me ook niet veel uitmaken in welk deel van de wereld ik zou wonen de eerste paar jaar. Echter ben ik me er ook bewust van dat het niet vanzelfsprekend is om na een aantal jaar een baan te krijgen in de Benelux, of zelfs Europa.

In juli ga ik selectie doen bij Skywings flight training in Antwerpen. Momenteel ben ik bezig om me zo goed mogelijk voor te bereiden.

Air Crash Investigation ben ik sowieso fan van, super interessant om te kijken. Thanks voor de tip :)

Gym2000

Hoe is de selectie verlopen? Ben erg benieuwd.
 
Een andere mogelijkheid is je havo-diploma te halen via volwassenenonderwijs (VAVO). Ik heb daar geen ervaring mee, maar ik schat in dat dat in een jaar kan. Zeker als je zegt dat je nu ouder en ervarener bent en weet waar je het voor doet.

Een volledige hbo-opleiding volgen is wellicht nuttiger dan alsnog je havo-diploma halen als je niet naar de luchtvaart kijkt. Om zo snel mogelijk selectie te mogen doen, is je havo-diploma halen nuttiger.

Hoe dan ook zal het een investering in tijd (en risico op weggegooide tijd) kosten omdat je niet de gevraagde onderwijsachtergrond
Een andere mogelijkheid is je havo-diploma te halen via volwassenenonderwijs (VAVO). Ik heb daar geen ervaring mee, maar ik schat in dat dat in een jaar kan. Zeker als je zegt dat je nu ouder en ervarener bent en weet waar je het voor doet.

Een volledige hbo-opleiding volgen is wellicht nuttiger dan alsnog je havo-diploma halen als je niet naar de luchtvaart kijkt. Om zo snel mogelijk selectie te mogen doen, is je havo-diploma halen nuttiger.

Hoe dan ook zal het een investering in tijd (en risico op weggegooide tijd) kosten omdat je niet de gevraagde onderwijsachtergrond hebt.
Vavo is een goede optie!
 
Ik heb eens gekeken en met chemisch-fysisch analist MBO-4 kan je doorstromen naar HBO.
Dat lijkt me nuttiger dan met avond school je HAVO te halen.
Dit ivm een mogelijke carrière buiten de luchtvaart of om op terug te vallen.
Je zal ook rekening moeten houden dat je wel binnen een redelijke tijd een lening kan afbetalen, ook als je niet als piloot aan werk kan komen.
Je bent 5 jaar van school dus ik neem aan dat je 22 bent? Dus 24-25 na HBO en 27-28 na vliegopleiding.
Ik heb op de vavo binnen 2 jaar mijn havo afgerond nadat ik mijn mavo gehaald heb. Was gewoon overdag en zag eruit als een middelbare school.
 
Preferred suppliers:

KLM Flight academy
Klu
NLS ( al jaren dicht)
MartinAir Flight Academy
EPST(?)

Het is mij ook gelukt zonder vervolgopleiding maar….niet bij de KLM en niet in NL, zelfs niet in Europa.
Dus alles kan maar niet als je in NL of NW Europa werkzaam wil zijn.
Om te zeggen dat je daar helemaal niets van aan moet trekken (vooropleidingseisen)
is geen goed advies.
Je kan natuurlijk zonder de lagere school af te maken nog steeds een Cessna 206 vliegen in Afrika of Papua.
Ben je dan piloot? Technisch gezien wel ja, verkeersvlieger niet.
Dat trekt de hele discussie een beetje scheef.
Je moet voor jezelf beslisen
  • Wie
  • Waar
  • Wat
  • Waarom
Voor je zou je willen werken en waar en wat vliegen en waarom.
“Ik wil piloot worden” zegt zo weinig omdat het zo breed is.

* Mijn doel is om voor de KLM te vliegen
Om dat voor elkaar te krijgen zal je het volgende moeten doen en aan de volgende eisen moeten voldoen….bla bla bla bla
Daar kan je simpelweg niet omheen

* Als de KLM FA niet lukt dan is mijn plan B:
Transavia, moet ik aan het volgende voldoen bla bla bla bla

* Als Transavia niet lukt dan is mijn plan C
RyanAir, EasyJet en nog een paar anderen.
Daarvoor moet ik aan de volgende eisen voldoen bla bla bla bla
Waar ga ik de opleiding doen, hoe ga ik dat betalen enz enz.

Plan D is zo’n beetje wat ik gedaan heb, alleen zou ik dat niet aanraden.
Wat heb jij gedaan dan? Welke vliegschool?
 
Back
Top