KLM Flight Academy vereisten

Gym2000, Het lezen van je openingspost doet mijn wenkbrauwen licht fronzen.
Je schrijft dat je na aankomende zomer gaat beginnen aan je ATPL opleiding. Volgens mij wil je beginnen. Je weet nog niet of je gaat beginnen. Misschien een klein lullig woordje, maar met veel betekenis. Niets is vanzelfsprekend in de luchtvaart.

KLM FA heeft bepaalde toelatingseisen. Het is prima als je daar op dit moment niet aan voldoet, je hebt zelf al een alternatief gevonden door een HBO te gaan volgen maar dit vindt je allemaal te lang duren. Wat is het je waard? Hoe graag wil je het?
Je schrijft dat je op de middelbare school er een beetje met de pet naar hebt gegooid, deels door de pubertijd. Misschien zegt dit iets over de instelling die je destijds had, maar misschien ook over je werk- en denkniveau? Ik ken je niet dus zal zeker niet oordelen, maar ik ga er vanuit dat de vliegopleidingen gegronde redenen hebben om bepaalde toelatingseisen en vooropleidingen te stellen. Waarschijnlijk gebaseerd op ervaringen uit het verleden. Ik heb zelf Stella gedaan en ken genoeg mensen die gelijktijdig met mij op de opleiding zaten en nooit aan de baan in de luchtvaart zijn gekomen. Ik ken ook vliegers die Havo hebben gedaan, sommige eerst een MBO-4 met daarna HAVO certificaten. Ondanks dat het goede jongens zijn hadden ze serieus moeite met het tempo waarin een ATPL opleiding (en later een typerating zoals EA hierboven al schrijft) gestampt moet worden. Als je het niet aan kunt in dat tijdsbestek ben je in hun ogen niet geschikt. Hier komen de eisen vandaan.

Tot slot, mijn advies (want daar vraag je om); maak voor jezelf de keuze. Wil ik later gaan vliegen in (de buurt van) Nederland, dan weet je welke eisen daar aan worden gesteld en zou ik daarmee aan de slag gaan. Wil je vliegen en maakt het niet uit waar? Dan kun je wellicht een andere route gaan bewandelen.
Bedankt voor je reactie :)
 
Gym, een draadje uit de oude doos.
Geeft goed aan hoe het er bij een bedrijf zoals KLM aan toe gaat en hoe er over bepaalde zaken gedacht wordt.
Neem even de tijd, de discussie gaat 30 pagina’s door.
Het onderwerp is aanname van buiten de KLS/KLM FA, erg leerzaam:

Ik ga hem eens rustig doornemen, bedankt!
 
Gym, we zijn hier niet om je een droom of een einddoel uit je hoofd te praten.
We zijn hier voor de lol, zo goed als iedereen door schade en schande wijzer geworden, om veelgemaakte fouten te helpen voorkomen.
Dat het niet altijd even aardig overkomt is een beetje de beperking van dit medium.
Iedereen hier heeft aan het begin van deze weg gestaan en niemand kan in het begin door de bomen het bos zien.
Je weet simpelweg te weinig van de industrie.
Dat begrijp ik zeker, jullie proberen me alleen maar te helpen.
Het hoeft ook niet altijd even aardig over te komen, de realiteit is belangrijker.
Moet eerlijk zeggen dat jullie feedback me wel aan het denken heeft gezet afgelopen dagen. Ik denk dat het misschien toch beter is om komend jaar nog mijn HAVO diploma te halen en/of een HBO opleiding te doen en hierna pas aan de opleiding te beginnen. In de toekomst wil ik niet in de problemen komen dat ik bijvoorbeeld vaak wordt afgewezen bij een airline omdat mijn hoogst behaalde diploma MBO-4 is.
 
Transavia interne vliegopleiding is ook weer open voor aanname, met baangarantie:
En een van de aanmeld-/aanname eisen is…..:
  • minimaal een havodiploma met wiskunde en Engels in het pakket. Of je hebt een 4-jarige hbo-opleiding afgerond.
Nog meer inhoudelijke info naast bovenstaande link … https://jobs.transavia.com/nl-NL/mpl-opleiding/

Ik ben niet bekend genoeg met de limitaties en mogelijkheden van een MPL.
Kan je vanaf Transavia naar de KLM solliciteren of is die deur op slot?
 
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik mijn opleiding chemisch-fysisch analist MBO-4 aan het afronden.
Na aankomende zomer ga ik beginnen met de piloten opleiding (ATPL). Het liefste wil ik deze opleiding gaan doen op de KLM Flight Academy maar helaas is een havo diploma een van de toelatingseisen, een MBO-4 diploma is niet voldoende.
Op de middelbare school heb ik de richting vmbo-tl gevolgd, jammer genoeg heb ik niet goed genoeg mijn best gedaan, mede door de pubertijd. Ondertussen ben ik al 5 jaar van de middelbare school af. Persoonlijk vind ik dat ze de toelatingseisen voor de selectie niet mogen baseren op het verleden. Iemand met een MBO-4 diploma heeft meestal meer kennis en ervaring dan iemand die net van de havo af komt en dus ook een stuk jonger is.
Echter heeft KLM wel de optie om een Bachelor te halen met de vierjarige opleiding Airline Pilot & Management. Na 2 jaar deze opleiding te volgen kun je je aanmelden voor de selectie. Dit zie ik persoonlijk niet zo zitten omdat ik dan weer 2 jaar verder ben voor dat ik mij kan aanmelden en ik niet eens weet of ik überhaupt door de selectie heen kom.
Weet iemand of er nog andere opties zijn om in aanmerking te komen voor de selectie?

Bedankt voor het lezen, enige hulp wordt erg gewaardeerd.
Ha Gym,

Ik zag jouw bericht en moest gelijk aan mijzelf denken een aantal jaar geleden.
Ik heb alleen de middelbare school afgerond met VMBO Basis, dus veel lagere vooropleiding is er niet denk ik. Ik was nooit goed op school en wiskunde en natuurkunde heb ik eigenlijk niet gehad op de middelbare school, of althans op een zeer basis niveau. Toen ik jaren geleden piloot wilden worden werd door vele mensen (ook op dit forum) mij afgeraden om de opleiding te gaan doen omdat ik ; 1. Het niveau niet zou halen en 2. alle maatschappijen een minimale vooropleiding van Havo of vergelijkbaar vragen (ook in Europa)

Ik zou je via dit bericht willen vertellen en uit eigen ervaring dat dit pure onzin is, wil je bij de KLM of Transavia werken direct na je opleiding gaat dit niet lukken omdat deze maatschappijen simpelweg alleen van de "Preferred supplier" piloten aannemen waarbij je dus aan bepaalde eisen moet doen. Met hoge uitzondering van een aantal jaar geleden toen KLM en ook Transavia ervaren piloten aannamen, dit waren ervaren piloten dus uiteraard doet de vliegschool er dan niet toe. Zelf heb ik de opleiding destijds in het buitenland gedaan waar het veel goedkoper is trouwens, en daarna zelf voor mijn type rating betaald, ik heb alle examens in een keer gehaald en een gemiddelde van 96% op mijn theorie examens behaald, hoe? Met wilskracht en doorzettingsvermogen, dat is namelijk wat je nodig hebt om piloot te worden geen Havo, of andere studies maar gewoon doorzetten en het graag willen zal jou in de cockpit brengen net als hoe dat bij mij is gebeurt.

Uiteraard is de opleiding zeer kostbaar (alles in de luchtvaart is kostbaar) dus calculeer je risico in en ga er maar van uit dat op het moment je klaar bent er nog €30K/€50K bij komt voor de type rating.

Laat je niet weerhouden om je droom te volgen, als je het graag wilt dan gaat het je lukken!

Succes.
Ben
 
Ha Gym,

Ik zag jouw bericht en moest gelijk aan mijzelf denken een aantal jaar geleden.
Ik heb alleen de middelbare school afgerond met VMBO Basis, dus veel lagere vooropleiding is er niet denk ik. Ik was nooit goed op school en wiskunde en natuurkunde heb ik eigenlijk niet gehad op de middelbare school, of althans op een zeer basis niveau. Toen ik jaren geleden piloot wilden worden werd door vele mensen (ook op dit forum) mij afgeraden om de opleiding te gaan doen omdat ik ; 1. Het niveau niet zou halen en 2. alle maatschappijen een minimale vooropleiding van Havo of vergelijkbaar vragen (ook in Europa)

Ik zou je via dit bericht willen vertellen en uit eigen ervaring dat dit pure onzin is, wil je bij de KLM of Transavia werken direct na je opleiding gaat dit niet lukken omdat deze maatschappijen simpelweg alleen van de "Preferred supplier" piloten aannemen waarbij je dus aan bepaalde eisen moet doen. Met hoge uitzondering van een aantal jaar geleden toen KLM en ook Transavia ervaren piloten aannamen, dit waren ervaren piloten dus uiteraard doet de vliegschool er dan niet toe. Zelf heb ik de opleiding destijds in het buitenland gedaan waar het veel goedkoper is trouwens, en daarna zelf voor mijn type rating betaald, ik heb alle examens in een keer gehaald en een gemiddelde van 96% op mijn theorie examens behaald, hoe? Met wilskracht en doorzettingsvermogen, dat is namelijk wat je nodig hebt om piloot te worden geen Havo, of andere studies maar gewoon doorzetten en het graag willen zal jou in de cockpit brengen net als hoe dat bij mij is gebeurt.

Uiteraard is de opleiding zeer kostbaar (alles in de luchtvaart is kostbaar) dus calculeer je risico in en ga er maar van uit dat op het moment je klaar bent er nog €30K/€50K bij komt voor de type rating.

Laat je niet weerhouden om je droom te volgen, als je het graag wilt dan gaat het je lukken!

Succes.
Ben
Hoi Ben, wat zijn preffered suppliers?
 
Ha Gym,

Ik zag jouw bericht en moest gelijk aan mijzelf denken een aantal jaar geleden.
Ik heb alleen de middelbare school afgerond met VMBO Basis, dus veel lagere vooropleiding is er niet denk ik. Ik was nooit goed op school en wiskunde en natuurkunde heb ik eigenlijk niet gehad op de middelbare school, of althans op een zeer basis niveau. Toen ik jaren geleden piloot wilden worden werd door vele mensen (ook op dit forum) mij afgeraden om de opleiding te gaan doen omdat ik ; 1. Het niveau niet zou halen en 2. alle maatschappijen een minimale vooropleiding van Havo of vergelijkbaar vragen (ook in Europa)

Ik zou je via dit bericht willen vertellen en uit eigen ervaring dat dit pure onzin is, wil je bij de KLM of Transavia werken direct na je opleiding gaat dit niet lukken omdat deze maatschappijen simpelweg alleen van de "Preferred supplier" piloten aannemen waarbij je dus aan bepaalde eisen moet doen. Met hoge uitzondering van een aantal jaar geleden toen KLM en ook Transavia ervaren piloten aannamen, dit waren ervaren piloten dus uiteraard doet de vliegschool er dan niet toe. Zelf heb ik de opleiding destijds in het buitenland gedaan waar het veel goedkoper is trouwens, en daarna zelf voor mijn type rating betaald, ik heb alle examens in een keer gehaald en een gemiddelde van 96% op mijn theorie examens behaald, hoe? Met wilskracht en doorzettingsvermogen, dat is namelijk wat je nodig hebt om piloot te worden geen Havo, of andere studies maar gewoon doorzetten en het graag willen zal jou in de cockpit brengen net als hoe dat bij mij is gebeurt.

Uiteraard is de opleiding zeer kostbaar (alles in de luchtvaart is kostbaar) dus calculeer je risico in en ga er maar van uit dat op het moment je klaar bent er nog €30K/€50K bij komt voor de type rating.

Laat je niet weerhouden om je droom te volgen, als je het graag wilt dan gaat het je lukken!

Succes.
Ben
Zou je wat meer van de sluier op kunnen lichten en vertellen bij wie je je opleiding gedaan hebt? Ik ben benieuwd hoe je je financiering hebt geregeld en vooral bij welk bedrijf je nu vliegt. Het is volgens mij de laatste tijd nogal wat moeilijker geworden om een lening te krijgen.
 
Preferred suppliers:

KLM Flight academy
Klu
NLS ( al jaren dicht)
MartinAir Flight Academy
EPST(?)

Het is mij ook gelukt zonder vervolgopleiding maar….niet bij de KLM en niet in NL, zelfs niet in Europa.
Dus alles kan maar niet als je in NL of NW Europa werkzaam wil zijn.
Om te zeggen dat je daar helemaal niets van aan moet trekken (vooropleidingseisen)
is geen goed advies.
Je kan natuurlijk zonder de lagere school af te maken nog steeds een Cessna 206 vliegen in Afrika of Papua.
Ben je dan piloot? Technisch gezien wel ja, verkeersvlieger niet.
Dat trekt de hele discussie een beetje scheef.
Je moet voor jezelf beslisen
  • Wie
  • Waar
  • Wat
  • Waarom
Voor je zou je willen werken en waar en wat vliegen en waarom.
“Ik wil piloot worden” zegt zo weinig omdat het zo breed is.

* Mijn doel is om voor de KLM te vliegen
Om dat voor elkaar te krijgen zal je het volgende moeten doen en aan de volgende eisen moeten voldoen….bla bla bla bla
Daar kan je simpelweg niet omheen

* Als de KLM FA niet lukt dan is mijn plan B:
Transavia, moet ik aan het volgende voldoen bla bla bla bla

* Als Transavia niet lukt dan is mijn plan C
RyanAir, EasyJet en nog een paar anderen.
Daarvoor moet ik aan de volgende eisen voldoen bla bla bla bla
Waar ga ik de opleiding doen, hoe ga ik dat betalen enz enz.

Plan D is zo’n beetje wat ik gedaan heb, alleen zou ik dat niet aanraden.
 
Zou je wat meer van de sluier op kunnen lichten en vertellen bij wie je je opleiding gedaan hebt? Ik ben benieuwd hoe je je financiering hebt geregeld en vooral bij welk bedrijf je nu vliegt. Het is volgens mij de laatste tijd nogal wat moeilijker geworden om een lening te krijgen.

Zelf gefinancierd, opleiding gedaan bij G-Air in Portugal. Nu L3 geloof ik.
 
Zelfs met EASA conversie erna is een opleiding in de VS of Canada 60-70% van wat een opleiding in NW Europa kost.
Dat was voor mij geen optie en voor de VS gekozen.
 
Gym,

Goed dat jij hier op Airwork jezelf informeert.

Het is helaas waar dat vele airlines vragen om een bepaalde vooropleiding.

Het is HAVO, VWO, HBO of zelfs 4 year Degree.

In Nederland kun je met HAVO terecht bij elke airline, in Duitsland echter heb je voor bijvoorbeeld Lufthansa of zelfs TUI een VWO nodig of HBO-Propedeuse.

Ook VWO is nodig bij een Cargolux. Een kennis van mij vliegt al jaren als Cpt. Bij een andere club, maar was niet welkom bij Cargolux.

In Azie heel aantal clubs waar je minimaal 4 year Degree moet hebben.

Iets over mijzelf:
- Geen HAVO
- Wel een andere opleiding na middelbare school, maar die opleiding was een Prive opleiding en heeft geen erkenning bij ministerie van onderwijs als bepaald niveau. Oftewel, WC papier diploma.

Ik was al wat ouder toen ik toch besloot om piloot te worden en ervoor te gaan. Heb nog wel gepoogd HAVO te halen, maar dat was een flop. 2 Staatscertificaten.

Toen toch maar begonnen bij buitenlandse opleiding waar ik wel nog assessment moest doen. Gehaald en begonnen.

Keihard gewerkt om alles in een keer te halen. Niet echt bijzonder maar 88% gemiddeld, maar dat wel met boekkennis en niet domweg database klikken.

Als je een beetje gevoel hebt met vliegen is dat het makkelijkste deel van de opleiding.

Na 2 jaar was ik klaar met opleiding.

Markt was niet werelds. Honderden sollis eruit gestuurd. NUL reactie.

Toen besloten om te solliciteren als Steward. Een baan gekregen als Steward op Dash8 Q400. Daar kleine 2 jaar gewerkt. Vervolgens Steward op A320 fam. Bij een grote Duitse Airline die nu niet meer bestaat.

Vervolgens na een hoop geploeter na helaas wel zelf te moeten betalen voor TR en bar weinig verdienen mocht ik beginnen bij een 737 Wet Lease operator. Daar 2 zomerseizoenen gevlogen.

Met die uren die ik verzameld had gingen deuren open bij andere airlines. Ik had toen na succesvol afronden van assessments 3 job aanbiedingen. 2 op 737 en 1 op 747.

Ik koos voor 1 van de 2 737 banen om tijd te overbruggen tot ik mocht beginnen aan TR747. Helaas ging die 747 operator failliet toen ik eigenlijk zou moeten beginnen met TR. Goed had nog wel die 737 baan, maar toen kwam Covid om de hoek.

Hoppa, einde verhaal en niet wetende wanneer en of ik ooit nog zou vliegen.

Nog een tijdje als zelfstandige in Simulator gewerkt en als Limousine Chaufeur, maar toen kwamen de eerste lockdowns. Toen kon ik dat ook niet meer doen. Vervolgens baan als paketbezorger en maaltijd courier. Keihard werken, en net aan mijn hoofd boven het water kunnen houden, tot Januari dit jaar ik uitgenodigd werd voor assessment voor een baan als FO op 747. Assessment gedaan en gehaald. Daar heb ik veel geluk gehad. Maar ook enorm hard mijn best voor gedaan.

Vlieg nu als FO op 747.

Is mijn pad aan te raden? Nee is mijn antwoord. Ik ben echt de uitzondering van de regel.

Ik raad een ieder aan eerste een goede vooropleiding te doen voor een baan waar je goed mee kan verdienen en daarna pas aan vliegopleiding te beginnen.

Daarnaast, kijk ALLE afleveringen van Air Crash Investigation / Mayday Mayday. Die zijn hier en daar te vinden. Ik heb daar ontzettend veel van geleerd in afgelopen 22 seizoenen.

Heel veel succes bij het maken van je keuze en hou ons op de hoogte van wat het geworden is.

V1
 
Gym,

Goed dat jij hier op Airwork jezelf informeert.

Het is helaas waar dat vele airlines vragen om een bepaalde vooropleiding.

Het is HAVO, VWO, HBO of zelfs 4 year Degree.

In Nederland kun je met HAVO terecht bij elke airline, in Duitsland echter heb je voor bijvoorbeeld Lufthansa of zelfs TUI een VWO nodig of HBO-Propedeuse.

Ook VWO is nodig bij een Cargolux. Een kennis van mij vliegt al jaren als Cpt. Bij een andere club, maar was niet welkom bij Cargolux.

In Azie heel aantal clubs waar je minimaal 4 year Degree moet hebben.

Iets over mijzelf:
- Geen HAVO
- Wel een andere opleiding na middelbare school, maar die opleiding was een Prive opleiding en heeft geen erkenning bij ministerie van onderwijs als bepaald niveau. Oftewel, WC papier diploma.

Ik was al wat ouder toen ik toch besloot om piloot te worden en ervoor te gaan. Heb nog wel gepoogd HAVO te halen, maar dat was een flop. 2 Staatscertificaten.

Toen toch maar begonnen bij buitenlandse opleiding waar ik wel nog assessment moest doen. Gehaald en begonnen.

Keihard gewerkt om alles in een keer te halen. Niet echt bijzonder maar 88% gemiddeld, maar dat wel met boekkennis en niet domweg database klikken.

Als je een beetje gevoel hebt met vliegen is dat het makkelijkste deel van de opleiding.

Na 2 jaar was ik klaar met opleiding.

Markt was niet werelds. Honderden sollis eruit gestuurd. NUL reactie.

Toen besloten om te solliciteren als Steward. Een baan gekregen als Steward op Dash8 Q400. Daar kleine 2 jaar gewerkt. Vervolgens Steward op A320 fam. Bij een grote Duitse Airline die nu niet meer bestaat.

Vervolgens na een hoop geploeter na helaas wel zelf te moeten betalen voor TR en bar weinig verdienen mocht ik beginnen bij een 737 Wet Lease operator. Daar 2 zomerseizoenen gevlogen.

Met die uren die ik verzameld had gingen deuren open bij andere airlines. Ik had toen na succesvol afronden van assessments 3 job aanbiedingen. 2 op 737 en 1 op 747.

Ik koos voor 1 van de 2 737 banen om tijd te overbruggen tot ik mocht beginnen aan TR747. Helaas ging die 747 operator failliet toen ik eigenlijk zou moeten beginnen met TR. Goed had nog wel die 737 baan, maar toen kwam Covid om de hoek.

Hoppa, einde verhaal en niet wetende wanneer en of ik ooit nog zou vliegen.

Nog een tijdje als zelfstandige in Simulator gewerkt en als Limousine Chaufeur, maar toen kwamen de eerste lockdowns. Toen kon ik dat ook niet meer doen. Vervolgens baan als paketbezorger en maaltijd courier. Keihard werken, en net aan mijn hoofd boven het water kunnen houden, tot Januari dit jaar ik uitgenodigd werd voor assessment voor een baan als FO op 747. Assessment gedaan en gehaald. Daar heb ik veel geluk gehad. Maar ook enorm hard mijn best voor gedaan.

Vlieg nu als FO op 747.

Is mijn pad aan te raden? Nee is mijn antwoord. Ik ben echt de uitzondering van de regel.

Ik raad een ieder aan eerste een goede vooropleiding te doen voor een baan waar je goed mee kan verdienen en daarna pas aan vliegopleiding te beginnen.

Daarnaast, kijk ALLE afleveringen van Air Crash Investigation / Mayday Mayday. Die zijn hier en daar te vinden. Ik heb daar ontzettend veel van geleerd in afgelopen 22 seizoenen.

Heel veel succes bij het maken van je keuze en hou ons op de hoogte van wat het geworden is.

V1
V1,

Ten eerste bedankt voor je verhaal te delen en voor je advies.

Gelukkig dat je na alle tegenslagen nog een baan als FO hebt gekregen.

Afgelopen maanden heb ik goed nagedacht over welke keuze ik ging maken, of ik nog een havo-diploma ging halen, een hbo-bachelor of dat ik me meteen ga aanmelden voor de selectie. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om na mijn huidige opleiding meteen selectie te doen. Ik ben heel gemotiveerd en ben bereid om me 100% in te zetten vanaf het moment dat mijn piloten avontuur begint. Ik ben me bewust van de risico's dat ik loop zonder HAVO, VWO, of bachelor degree, maar na lang nadenken lijkt dit voor mij persoonlijk de juiste keuze. Om een "betere" opleiding te gaan doen om meer te verdienen is niet persee nodig, het financiële gedeelte hoef ik mij gelukkig geen zorgen over te maken.

Wat ik heb vernomen van vele piloten, waaronder ook "mbo"-piloten, is dat het moeilijkste is om je eerste baan te krijgen. Wanneer je vlieguren gaat opbouwen gaan er veel deuren voor je open waaronder ook andere airlines. Eerlijk gezegd zou het me ook niet veel uitmaken in welk deel van de wereld ik zou wonen de eerste paar jaar. Echter ben ik me er ook bewust van dat het niet vanzelfsprekend is om na een aantal jaar een baan te krijgen in de Benelux, of zelfs Europa.

In juli ga ik selectie doen bij Skywings flight training in Antwerpen. Momenteel ben ik bezig om me zo goed mogelijk voor te bereiden.

Air Crash Investigation ben ik sowieso fan van, super interessant om te kijken. Thanks voor de tip :)

Gym2000
 
Om het niet te doen is een beetje sneu.
Advies is hier gegeven door een aantal mensen die duidelijk hebben aangegeven wat de mogelijkheden zijn.
Je sluit bij voorbaat de halve banenmarkt al af. Dat is geen sterk begin.
Dit is een beetje “confirmation bias”, je luistert alleen naar het advies wat in de lijn van je beslissing past.
Hou in de gaten dat er voor iedereen die het wel gelukt is er een veelvoud is die het niet gered hebben.
Dat ene jaar ( of twee) vertraging in het beginnen van een vliegopleiding is echt geen drama.
€108.000 is beangstigend duur trouwens.
Dat kan voor 2/3 in de VS/Canada met EASA conversie erna.
 
Last edited:
Om een "betere" opleiding te gaan doen om meer te verdienen is niet persee nodig, het financiële gedeelte hoef ik mij gelukkig geen zorgen over te maken.
Dat denk je nu.
Jammer genoeg draait het in deze wereld om geld. Geld om een huis te kopen, geld om je huur te betalen, geld om een familie to onderhouden, geld voor de vliegopleiding van je kinderen, geld om je eigen lening af te betalen?

Ik neem aan dat je ouders garant staan voor de lening gezien je bovenstaande opmerking.
Hoe bekend zijn zij met de luchtvaart industrie? Niet om te katten maar dat lijkt een beetje het probleem hier.
Universeel probleem trouwens van iedereen die wil beginnen, het gebrek aan kennis van de industrie.
Dat neemt een paar jaar om dat allemaal door te krijgen.
Ik heb V1 nooit persoonlijk ontmoet, ik ken hem van het forum hier.
Durf te stellen dat hij (en vele) anderen het nooit op dezelfde manier zouden doen als ze de kans krijgen.
Als iemand bij mij even de sluier op had kunnen lichten hoe moeilijk het zou worden dan was ik er zo goed als zeker nooit aan begonnen.
Je ziet dit hopelijk niet dat het ik van mijn ivoren toren sta te roepen dat je niet moet doen wat ik wel gedaan hebt.
Ik probeer je hier te vertellen dat ik me er iedere dag weer over verbaas dat ik het gered heb ondanks al mijn verkeerde beslissingen en mijn hele slechte start.
Zei het gisteren nog tegen een collega:
I’d rather be lucky then good

Maar dat is geen recept voor succes natuurlijk.
 
De heren Dunning & Kruger hadden daar toch iets over gezegd?
Als je weinig weet van een onderwerp ben je al snel geneigd te denken dat je er veel over weet. En hoe meer je te weten komt hoe meer je je zult realiseren dat je er nog steeds bijna niks van weet.

Denk dat dat in de luchtvaart zeker speelt.
En de opmerking van Gym ben ik in veel sectoren met hem eens en ook in de luchtvaart kan dat zo zijn, alleen niet als je een 'carrierepad' wil bewandelen via de reguliere werkgevers denk ik. Zover me hier duidelijk is geworden wordt daar behoorlijk gepikt op studies en vooropleidingen en zijn papiertjes heilig.


NB: Ik ben niet werkzaam in de luchtvaart en vlieg enkel non-commercieel GA. Alleen in de tijd dat ik de topics op airwork volg en contact heb met (ex-)beroepsvliegers heb ik toch wel gelezen en vernomen dat dat de tendens is bij de luchtvaartorganisaties.
Dus mijn advies; heb je de mogelijkheden en wil je beroepsvlieger worden; ja dan denk ik dat je beter af bent met een zo regulier mogelijk pad richting je ATPL.
(Dit advies geef ik overigens normaal nooit omdat ik een broertje dood heb aan mensen die wapperen met hun vele papiertjes maar eigenlijk niet zoveel kunnen, moet er dus zelf ook even aan wennen...)
 
Om het niet te doen is een beetje sneu.
Advies is hier gegeven door een aantal mensen die duidelijk hebben aangegeven wat de mogelijkheden zijn.
Je sluit bij voorbaat de halve banenmarkt al af. Dat is geen sterk begin.
Dit is een beetje “confirmation bias”, je luistert alleen naar het advies wat in de lijn van je beslissing past.
Hou in de gaten dat er voor iedereen die het wel gelukt is er een veelvoud is die het niet gered hebben.
Dat ene jaar ( of twee) vertraging in het beginnen van een vliegopleiding is echt geen drama.
€108.000 is beangstigend duur trouwens.
Dat kan voor 2/3 in de VS/Canada met EASA conversie erna.
"Je luistert alleen naar het advies wat in de lijn van je beslissing past". Dit is totaal niet het geval, ik heb alle adviezen opgenomen en grondig onderzocht, ook die wat buiten de lijn van mijn beslissing valt.
En hoe bedoel je dat ene jaar (of twee) vertraging? Een hbo opleiding duurt 3/4 jaar.
 
Hoe lang duurt het om je HAVO te halen? VWO?
Hoe je het ook wendt of keert, je kan niet ontkennen dat bij voorbaat de helft ( of meer) van de potentiële werkgevers uit te sluiten een slecht idee is.
Je hebt natuurlijk de mogelijkheid om je opleiding Modulair te doen ipv Integrated.
4- jaar HBO
PPL - 1e jaar
FAA Instrument rating 2e jaar
FAA CPL 3e jaar
Time building 4e jaar
EASA conversie 5e jaar

Ben je over 5 jaar klaar met en een hogere opleiding en je vliegopleiding.
 
Last edited:
Back
Top