KLM Flight Academy vereisten

Gym2000

New member
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik mijn opleiding chemisch-fysisch analist MBO-4 aan het afronden.
Na aankomende zomer ga ik beginnen met de piloten opleiding (ATPL). Het liefste wil ik deze opleiding gaan doen op de KLM Flight Academy maar helaas is een havo diploma een van de toelatingseisen, een MBO-4 diploma is niet voldoende.
Op de middelbare school heb ik de richting vmbo-tl gevolgd, jammer genoeg heb ik niet goed genoeg mijn best gedaan, mede door de pubertijd. Ondertussen ben ik al 5 jaar van de middelbare school af. Persoonlijk vind ik dat ze de toelatingseisen voor de selectie niet mogen baseren op het verleden. Iemand met een MBO-4 diploma heeft meestal meer kennis en ervaring dan iemand die net van de havo af komt en dus ook een stuk jonger is.
Echter heeft KLM wel de optie om een Bachelor te halen met de vierjarige opleiding Airline Pilot & Management. Na 2 jaar deze opleiding te volgen kun je je aanmelden voor de selectie. Dit zie ik persoonlijk niet zo zitten omdat ik dan weer 2 jaar verder ben voor dat ik mij kan aanmelden en ik niet eens weet of ik überhaupt door de selectie heen kom.
Weet iemand of er nog andere opties zijn om in aanmerking te komen voor de selectie?

Bedankt voor het lezen, enige hulp wordt erg gewaardeerd.
 
Persoonlijk vind ik dat ze de toelatingseisen voor de selectie niet mogen baseren op het verleden.

Dit zie ik persoonlijk niet zo zitten omdat ik dan weer 2 jaar verder ben voor dat ik mij kan aanmelden
Lees je eigen post nog eens.
Het heeft niet te maken met wat jij ervan vindt en of dat eerlijk is.
Dat zijn de aanmeldingseisen, als je daar niet aan wil of kan voldoen wordt het geen KLM einde discussie.

Het goede nieuws is dat er meer Nederlandse piloten buiten Nederland werken dan dat er ooit bij de KLM gevlogen hebben. Er zijn er een aantal hier op dit forum, ik ben er ook een van.

Je zal eens diep na moeten denken over een aantal zaken.
1. Wordt het geen KLM Academy dan is het zo goed als zeker dat je niet in Nederland zal werken als (verkeers) piloot.
2. Voor werk als (verkeers) piloot in de rest van Europa, wat zijn de aanname eisen? Vooropleiding en vliegopleiding ?

Lufthansa of Air France of Iberia zal het in elk geval niet worden ivm hun vooropleiding en/of vliegopleidingseisen.

3. Als je niet in NL gaat vliegen hoef je ook je opleiding niet in NL te doen.
Dat kan goedkoper in het buitenland.
In de VS kan je zonder vooropleiding je ATP halen. Waar ga je werken zonder werkvergunning?

Ik denk dat je niet realiseert dat aanname eisen in het buitenland zelfs aanmerkelijk hoger kunnen zijn dan de KLM hanteert.
Veel landen/maatschappijen eisen een afgeronde 4-jaar studie en een vliegopleiding bij een kleine groep geaccepteerde opleiders.

Begin eens bij je einddoel en werk je terug stap voor stap naar waar je nu bent.
Je kan niet zo maar aan een vliegopleiding beginnen en hopen dat het allemaal goed komt.
 
Last edited:
Less je eigen post nog eens.
Het heeft niet te maken met wat jij ervan vindt en of dat eerlijk is.
Dat zijn de aanmeldingseisen, als je daar niet aan wil of kan voldoen wordt het geen KLM einde discussie.

Het goede nieuws is dat er meer Nederlandse piloten buiten Nederland werken dan dat er ooit bij de KLM gevlogen hebben. Er zijn er een aantal hier op dit forum, ik ben er ook een van.

Je zal eens diep na moeten denken over een aantal zaken.
1. Wordt het geen KLM Academy dan is het zo goed als zeker dat je niet in Nederland zal werken als (verkeers) piloot.
2. Voor werk als (verkeers) piloot in de rest van Europa, wat zijn de aanname eisen? Vooropleiding en vliegopleiding ?

Lufthansa of Air France of Iberia zal het in elk geval niet worden ivm hun vooropleiding en/of vliegopleidingseisen.

3. Als je niet in NL gaat vliegen hoef je ook je opleiding niet in NL te doen.
Dat kan goedkoper in het buitenland.
In de VS kan je zonder vooropleiding je ATP halen. Waar ga je werken zonder werkvergunning?

Ik denk dat je niet realiseert dat aanname eisen in het buitenland zelfs aanmerkelijk hoger kunnen zijn dan de KLM hanteert.
Veel landen/maatschappijen eisen een afgeronde 4-jaar studie en een vliegopleiding bij een kleine groep geaccepteerde opleiders.

Begin eens bij je einddoel en werk je terug stap voor stap naar waar je nu bent.
Je kan niet zo maar aan een vliegopleiding beginnen en hopen dat het allemaal goed komt.
Ten eerste bedankt voor je snelle reactie en de duidelijke uitleg.

Ik begrijp je punt, wanneer je niet aan de eisen voldoet is het einde verhaal. Alleen vroeg ik mij af of er een andere weg is om in aanmerking te komen voor de selectie buiten dat je de opleiding Airline Pilot & Management gaat doen.

Bij veel opleidingen binnen Nederland en België vereisen ze geen havo diploma. Deze toelatingseisen vragen ze alleen bij KLM Flight Academy of Transavia (MPL). AIS, Europilotcenter, Skywings en CAE bijvoorbeeld niet. Dit is de reden dat ik mij af vraag waarom bij sommige opleiding een havo diploma is vereist. Momenteel heb ik ook Skywings op het oog omdat de school kwalitatief hoog ligt met zeer ervaren instructeurs die momenteel zelf ook werken als commercieel piloot. Veel geslaagde studenten van deze scholen komen aan het werk binnen België of Nederland. Dit heeft echter wel geen prioriteit voor mij, ik zou graag naar het buitenland verhuizen om daar als piloot te werken. Mijn einddoel is wel om later in Nederland of ergens in de buurt van Nederland te werken, als dit mogelijk is.
 
Opleidingen zijn er niet verantwoordelijk voor dat jij later een baan vindt.
Vliegscholen zijn grofweg te verdelen in 3 hoofd categorieën:

1. Eigendom van de Luchtvaartmaatschappij zoals KLM en Lufthansa Academy.
2. Scholen met contracten met luchtvaartmaatschappijen, zogeheten ‘preferred suppliers’.
3. Scholen met geen affiliatie maar gebruiken namen in hun marketing: zoveel van onze leerlingen werken bij de volgende maatschappijen etc etc.
Let wel die zijn er allemaal op eigen kracht gekomen en de school lift er een beetje op mee.

Eerste en tweede categorie zullen zich houden aan aanname eisen, categorie 3 hoeft dat niet. Het is nu hun probleem en net als ieder bedrijf gaat het om winst maken. Wil niet zeggen dat dit slechte scholen zijn, ook hele goede scholen werken zo. Het is jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat je voldoet aan de eisen van een werkgever en het is hun verantwoordelijkheid om je op de juiste manier aan je brevetten te helpen.

Je noemde een aantal scholen die geen specifieke vooropleiding eisen, dat is dus duidelijk categorie 3.
Dat kan je ze echt niet kwalijk nemen, is niet hun verantwoordelijkheid.
Het is wel ethisch zaken doen om je daarop te wijzen.

Als je bij een Cat 3 je opleiding doet en vervolgens bij de KLM ( of andere grote maatschappijen) solliciteert zullen ze zeggen: Nee want je voldoet niet aan onze vooropleidingseisen en je hebt je opleiding niet bij een preferred supplier gedaan.
Dan is het maar te hopen dat je dit niet met een grote lening hebt gedaan.
Buitenlandse maatschappijen willen meestal (beëdigde) vertalingen van je school diploma’s.
 
Last edited:
Een andere mogelijkheid is je havo-diploma te halen via volwassenenonderwijs (VAVO). Ik heb daar geen ervaring mee, maar ik schat in dat dat in een jaar kan. Zeker als je zegt dat je nu ouder en ervarener bent en weet waar je het voor doet.

Een volledige hbo-opleiding volgen is wellicht nuttiger dan alsnog je havo-diploma halen als je niet naar de luchtvaart kijkt. Om zo snel mogelijk selectie te mogen doen, is je havo-diploma halen nuttiger.

Hoe dan ook zal het een investering in tijd (en risico op weggegooide tijd) kosten omdat je niet de gevraagde onderwijsachtergrond hebt.
 
Opleidingen zijn er niet verantwoordelijk voor dat jij later een baan vindt.
Vliegscholen zijn grofweg te verdelen in 3 hoofd categorieën:

1. Eigendom van de Luchtvaartmaatschappij zoals KLM en Lufthansa Academy.
2. Scholen met contracten met luchtvaartmaatschappijen, zogeheten ‘preferred suppliers’.
3. Scholen met geen affiliatie maar gebruiken namen in hun marketing: zoveel van onze leerlingen werken bij de volgende maatschappijen etc etc.
Let wel die zijn er allemaal op eigen kracht gekomen en de school lift er een beetje op mee.

Eerste en tweede categorie zullen zich houden aan aanname eisen, categorie 3 hoeft dat niet. Het is nu hun probleem en net als ieder bedrijf gaat het om winst maken. Wil niet zeggen dat dit slechte scholen zijn, ook hele goede scholen werken zo. Het is jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat je voldoet aan de eisen van een werkgever en het is hun verantwoordelijkheid om je op de juiste manier aan je brevetten te helpen.

Je noemde een aantal scholen die geen specifieke vooropleiding eisen, dat is dus duidelijk categorie 3.
Dat kan je ze echt niet kwalijk nemen, is niet hun verantwoordelijkheid.
Het is wel ethisch zaken doen om je daarop te wijzen.

Als je bij een Cat 3 je opleiding doet en vervolgens bij de KLM ( of andere grote maatschappijen) solliciteert zullen ze zeggen: Nee want je voldoet niet aan onze vooropleidingseisen en je hebt je opleiding niet bij een preferred supplier gedaan.
Dan is het maar te hopen dat je dit niet met een grote lening hebt gedaan.
Buitenlandse maatschappijen willen meestal (beëdigde) vertalingen van je school diploma’s.
Ik ken wel iemand die zijn opleiding bij CAE heeft gedaan en 5 jaar later bij KLM in dienst is. Deze persoon is vanuit de havo met de opleiding begonnen.
Dus in principe is het niet slim om met een MBO-4 diploma (technische opleiding) aan de opleiding te beginnen omdat de kans groot is dat ik vaak niet in aanmerking kom voor een sollicitatie bij bepaalde airlines? Ik was hier zelf niet bekent mee omdat ik had vernomen dat je vooropleiding er niet toe doet zolang je je ATPL opleiding succesvol hebt afgerond en natuurlijk de voorkeur voor bepaalde scholen.
Wat vind jij persoonlijk een goede categorie 3 school?
 
je vooropleiding er niet toe doet zolang je je ATPL opleiding succesvol hebt afgerond
Dit is echt verkeerde informatie.
Omdat ik niet meer in het opleidingscircuit werkzaam ben heb ik geen recente ervaringen met scholen in Europa.
Daarvoor wel omdat ik vaak feedback kreeg van voormalige leerlingen die brevet conversies deden.
 
Misschien dat Luzac een optie kan zijn? Een vriendin van mij die haar havo diploma had afgerond kon daar binnen een jaar haar VWO diploma halen.
 
Ik heb eens gekeken en met chemisch-fysisch analist MBO-4 kan je doorstromen naar HBO.
Dat lijkt me nuttiger dan met avond school je HAVO te halen.
Dit ivm een mogelijke carrière buiten de luchtvaart of om op terug te vallen.
Je zal ook rekening moeten houden dat je wel binnen een redelijke tijd een lening kan afbetalen, ook als je niet als piloot aan werk kan komen.
Je bent 5 jaar van school dus ik neem aan dat je 22 bent? Dus 24-25 na HBO en 27-28 na vliegopleiding.
 
Waarom kan ik het beste HBO en/of HAVO halen?
Na mijn opleiding heb ik al een diploma waar ik altijd op kan terug vallen, de vraag is veel groter dan het aanbod, er is dus bij veel bedrijven werk te krijgen.
Of word het niet aangeraden om met een MBO-4 diploma commercieel piloot te worden?
 
Luchtvaartmaatschappijen vragen ook om diploma's.

Je vraagt advies, maar het lijkt erop dat je het eigenlijk niet wil horen en je plan al uitgezet hebt.
 
Luchtvaartmaatschappijen vragen ook om diploma's.

Je vraagt advies, maar het lijkt erop dat je het eigenlijk niet wil horen en je plan al uitgezet hebt.
Ik wil heel graag jullie advies horen.
Alleen als iets niet duidelijk voor mij is vraag ik er verder op in.
 
Waarom kan ik het beste HBO en/of HAVO halen?
Omdat je het beste wil doen en niet het minste?
Er zijn altijd succesverhalen van anderen maar daar kan jij een succesvolle carrière niet mee plannen.
Anecdotes heb je niet zo veel aan.
Je hebt gehoord van iemand die wel bij de KLM is aangenomen, als jij die persoon niet kent en de persoonlijke omstandigheden niet dan heb je daar niets aan.
Misschien is die persoon teruggekomen van Emirates met 5000 uur en twee type ratings, dat is heel iets anders dan met 200 uur en een Frozen ATPL net van een opleiding af.
Er zijn de afgelopen jaren een aantal TV documentaires geweest over de dramatische afloop van het bodemloze opleiden tot de markt instortte in 2009.
Mensen met een lening van €100.000 euro.
Analyst MBO geeft je een start salaris van €2400-€2500 bruto, als je daar een lening van moet afbetalen met €800-€1000/maand wordt dat geen pretje.
 
Bij veel opleidingen binnen Nederland en België vereisen ze geen havo diploma. Deze toelatingseisen vragen ze alleen bij KLM Flight Academy of Transavia (MPL). AIS, Europilotcenter, Skywings en CAE bijvoorbeeld niet. Dit is de reden dat ik mij af vraag waarom bij sommige opleiding een havo diploma is vereist. Momenteel heb ik ook Skywings op het oog omdat de school kwalitatief hoog ligt met zeer ervaren instructeurs die momenteel zelf ook werken als commercieel piloot.
Ik denk dat je de website van Skywings nog eens moet lezen, ik haal daar net dit vandaan:

Degree in secondary education (general/technical), with a minimum of 3 hours of maths and 2 hours of physics per week​


Heb je gevraagd wat dat precies betekent? Ze hebben best een serieuze assessment trouwens.
Verder is het aardig dat hun Instructeurs commercieel vliegen maar echt nodig is dat niet voor een opleiding. Tenminste niet op dat traject.
 
Klopt inderdaad, hier heb ik al contact met hun over gehad. Mijn huidige opleiding (met veel wiskunde en natuurkunde) voldoet ook aan de eisen om in aanmerking te komen voor de selectie.

Skywings heeft inderdaad een serieuze assessment.

Of de instructeurs commercieel vliegen lijkt me niet echt nodig nee. Maar het lijkt me wel het beste als je zeer ervaren instructeurs hebt toch?
 
Maar het lijkt me wel het beste als je zeer ervaren instructeurs hebt toch?
Ervaren waarin? Vliegen of instructie geven?
Een goede piloot maakt nog geen goede instructeur, dat zijn twee verschillende skill sets.
Ik vlieg zelf nog wel eens met kennissen in eenmotorige vliegtuigen en ik kan je vertellen dat die twee een wereld uit elkaar liggen.
Het is natuurlijk wel zo dat bepaalde technieken en het volgen van procedures op een gestandaardiseerde manier de overstap iets makkelijker maakt.
Let wel, alleen de overstap.
Maar om je dat te leren hoeft je instructeur zelf geen “verkeersvlieger” te zijn.
Maar dat is een aparte discussie.

De KLM FA heeft (had?) een garantie fonds.
Als je niet binnen 5 jaar een baan had bij de KLM nam het fonds de schuld over.
De functie van zo’n fonds is natuurlijk niet om op de straathoek geld uit te delen.
Ik kan het mishebben maar volgens mij is dat een van de redenen geweest dat vliegschool Stella destijds failliet ging, het garantie fonds moest teveel uitbetalen.
De KLM is een bedrijf en de school is een bedrijf. Kritische selectie is een van de methoden om het succes percentage hoog te houden en verliezen te beperken.

Een vliegopleiding is bijna iedereen doorheen te slepen, succesvolle afronding van de frozen ATPL betekent niet zoveel als je niet kijkt naar hoe de opleiding verlopen is. Daarom vraagt bv Ryan Air je trainings records om te zien of je alles in één keer gehaald hebt en zo niet waarom niet.
Je kan alles hebben afgerond maar met ieder vliegexamen 3x en ieder schriftelijk examen 3x kan je het vergeten.

Een vooropleiding of gebrek daaraan zegt in principe niet zoveel over een persoon, het is een onderdeel van de risico analyse.
In het trainingscircuit zal een school er alles aan doen om je te laten slagen, dat is hun taak. Bij een luchtvaart maatschappij werkt dat niet zo, daar krijg je zoveel dagen grond school en 8 simulator sessies en dat is het, vliegexamen. Zak je hiervoor dan krijg je een (1!) extra sim sessie en daarna lig je eruit.
Wederom risico analyse, welke kandidaten hebben de hoogste kans op succes.
‘Grote’ luchtvaart training is goddeloos duur en een type rating kan zo €25.000-€50.000 Euro kosten afhankelijk van type.
Niet om je af te zeiken maar om je even een spiegel voor te houden, nu hebben we iemand die probeert binnen de komen door aan de laagste eis te voldoen.
Dat is geen formule voor succes.
Deze wereld is kei en keihard en onvergefelijk.
Ik heb zelf in ‘95 mijn CPL gehaald en in 2015 bij een luchtvaartmaatschappij op een 737 terecht gekomen.
Nu ben ik nooit zo goed in wiskunde geweest maar volgens mij is dat 20 jaar.
 
Gym2000, Het lezen van je openingspost doet mijn wenkbrauwen licht fronzen.
Je schrijft dat je na aankomende zomer gaat beginnen aan je ATPL opleiding. Volgens mij wil je beginnen. Je weet nog niet of je gaat beginnen. Misschien een klein lullig woordje, maar met veel betekenis. Niets is vanzelfsprekend in de luchtvaart.

KLM FA heeft bepaalde toelatingseisen. Het is prima als je daar op dit moment niet aan voldoet, je hebt zelf al een alternatief gevonden door een HBO te gaan volgen maar dit vindt je allemaal te lang duren. Wat is het je waard? Hoe graag wil je het?
Je schrijft dat je op de middelbare school er een beetje met de pet naar hebt gegooid, deels door de pubertijd. Misschien zegt dit iets over de instelling die je destijds had, maar misschien ook over je werk- en denkniveau? Ik ken je niet dus zal zeker niet oordelen, maar ik ga er vanuit dat de vliegopleidingen gegronde redenen hebben om bepaalde toelatingseisen en vooropleidingen te stellen. Waarschijnlijk gebaseerd op ervaringen uit het verleden. Ik heb zelf Stella gedaan en ken genoeg mensen die gelijktijdig met mij op de opleiding zaten en nooit aan de baan in de luchtvaart zijn gekomen. Ik ken ook vliegers die Havo hebben gedaan, sommige eerst een MBO-4 met daarna HAVO certificaten. Ondanks dat het goede jongens zijn hadden ze serieus moeite met het tempo waarin een ATPL opleiding (en later een typerating zoals EA hierboven al schrijft) gestampt moet worden. Als je het niet aan kunt in dat tijdsbestek ben je in hun ogen niet geschikt. Hier komen de eisen vandaan.

Tot slot, mijn advies (want daar vraag je om); maak voor jezelf de keuze. Wil ik later gaan vliegen in (de buurt van) Nederland, dan weet je welke eisen daar aan worden gesteld en zou ik daarmee aan de slag gaan. Wil je vliegen en maakt het niet uit waar? Dan kun je wellicht een andere route gaan bewandelen.
 
Gym, een draadje uit de oude doos.
Geeft goed aan hoe het er bij een bedrijf zoals KLM aan toe gaat en hoe er over bepaalde zaken gedacht wordt.
Neem even de tijd, de discussie gaat 30 pagina’s door.
Het onderwerp is aanname van buiten de KLS/KLM FA, erg leerzaam:

 
Last edited:
Waarom kan ik het beste HBO en/of HAVO halen?
Na mijn opleiding heb ik al een diploma waar ik altijd op kan terug vallen, de vraag is veel groter dan het aanbod, er is dus bij veel bedrijven werk te krijgen.
Of word het niet aangeraden om met een MBO-4 diploma commercieel piloot te worden?

Met een HAVO diploma heb je in feite een certificaat van goed gedrag in handen. Net als met VMBO en VWO trouwens. Het zijn voorbereidende opleidingen die je toegang geven tot echte beroeps- of wetenschappelijke opleidingen. Met alleen middelbare school kun je bij de supermarkt achter de kassa (in tegenstelling tot vakkenvullen).

Als je je ATPL geheel met eigen geld bekostigt moet je het zelf weten, maar als je bijvoorbeeld anderhalve ton leent voor die opleiding moet je na afloop zo'n 1000 euro per maand aan rente afdragen. En dat red je niet met een baantje bij AH. Heb je een HBO-opleiding afgerond, dan staat de wereld wat meer voor je open.

Je denkt dat je beroepspiloot gaat worden, maar dat weet je pas zeker als je een baan hebt. Daarvoor kan er van alles misgaan. Een medisch probleempje dat opduikt waardoor je niet commercieel mag vliegen en je hele plan ligt in duigen, maar die 1000 euro in de maand moet je nog steeds betalen. Handig als je dan ergens op kunt terugvallen.
 
Gym, we zijn hier niet om je een droom of een einddoel uit je hoofd te praten.
We zijn hier voor de lol, zo goed als iedereen door schade en schande wijzer geworden, om veelgemaakte fouten te helpen voorkomen.
Dat het niet altijd even aardig overkomt is een beetje de beperking van dit medium.
Iedereen hier heeft aan het begin van deze weg gestaan en niemand kan in het begin door de bomen het bos zien.
Je weet simpelweg te weinig van de industrie.
 
Back
Top