KLM FA selectie

Tolly

New member
Beste leden,

Momenteel ben ik 30 jaar en ben ik opgeleid tot psycholoog en heb nu 5.5 jaar gewerkt in het bedrijfsleven. Toen ik jong was dacht ik altijd dat ik geen piloot kon worden door mijn kleurenblindheid en ben ik wat anders gaan studeren. Bij mij is de droom van het vliegen bij KLM nooit weggegaan. Door recent te IPB'en, in de cockpit te zitten en met piloten in gesprek te gaan is het vuur weer volledig ontbrand! Na wat onderzoek kwam ik erachter dat er alternatieve kleurenblindheid tests zijn bij de KLM health services (lantaarn test) en die heb ik tot mijn grote vreugde gehaald! Hierom heb ik mij ingeschreven voor de selectie en ik mag starten met fase 1!

Het forum heb ik al aardig afgestruind om mij voor te bereiden op de selectie. Aangezien de selectie is vernieuwd en erg streng is, wil ik hier toch graag mijn plan voor de selectie klankborden bij jullie en wat vragen stellen.

Nu vroeg ik mij af of iemand wat meer kan vertellen over de voorbereiding op fase 1 en 2, aangezien er nog niet veel info de nieuwe selectiemethoden te vinden is.

==Fase 1==
Qua voorbereiding voor fase 1 zat ik te denken aan deze site:
- https://www.pilotenselectietraining.nl/. Volstaan deze tests voor de 1e fase?
- Doordat ik lange tijd geen technische vakken als wiskunde en natuurkunde heb beoefend, lijkt het me goed om veel rekenvaardigheid te oefenen
- Daarnaast is er de site http://kls-selectietraining.nl/, de training kost €350,- en bereid je met name voor op fase 1 en 2. Heeft iemand ervaring met de training? Aangezien fase 1 wellicht goed voor te bereiden valt door de psychologische tests te oefenen en fase 2 niet echt voorbereid kan worden, vroeg ik mij af of het de €350,- waard is?

==Fase 2==
Voor fase 2 begreep ik dat je je niet echt voor kan bereiden, klopt dit?

==Fase 3==

- Voorbereiden aan de hand van het boek: de lucht in, maar waarom met u?
- Met collega's en vrienden mijn levensbeschrijving bespreken en afstemmen op de luchtvaart
- Goed de motivatie voorbereiden waarom de luchtvaart, waarom psychologie en niet iets in de luchtvaart, etc. en deze klankborden bij vrienden en andere piloten

== Fase 4==

- Hier idem aan fase 3, goed voorbereiden aan de hand van het boek
- Goed het rapport van de afgelopen fasen doornemen
- En ook hier uiteraard goed de motivatie voorbereiden waarom de luchtvaart, waarom psychologie en niet iets in de luchtvaart, etc. en deze klankborden bij vrienden en andere piloten

Daarnaast had ik nog een vraag over de duur van de opleiding, klopt het dat 3 jaar duurt ipv de 20-24 maanden die op de KLMFA website staat?

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!

Vriendelijke groet,

Tolly
 
Last edited:
Lijkt alsof je al aardig bent gevorderd met de voorbereiding.
Vroeger (heel vroeger ;)) had de KLM een maximum leeftijd van 29 voor aanname.
Ben niet bekend met een eventuele verandering.
 
Goedenavond Tolly,

Wat een gafe keuze die je maakt!

Ik ben net een dag klaar met het boek "de lucht in maar waarom met u?" en kan hem zeker aanraden. Goed leesbaar en zeker van pas voor de selectie.

Voor de rest kreeg ik van bronnen te horen dat kls-selectietraining.nl een goeie is.

Vraag aan jou, wat voor andere tests gebruiken ze nog meer i.p.v. de Ishihara?

Groet,
Jakub
 
Lijkt alsof je al aardig bent gevorderd met de voorbereiding.
Vroeger (heel vroeger ;)) had de KLM een maximum leeftijd van 29 voor aanname.
Ben niet bekend met een eventuele verandering.
27 is de richtlijn i.v.m. pensioen en eigen ontwikkeling. Maar het blijft een richtlijn
 
27 is de richtlijn i.v.m. pensioen en eigen ontwikkeling. Maar het blijft een richtlijn
Het was een voorzichtige suggestie om hier nog eens goed naar te kijken.
Voor zover ik het begrepen heb krijgt niet iedereen die de KFA succesvol afrond een baan aangeboden bij de KLM.
Betekent zoveel dat je ergens anders een baan moet zoeken en andere EU maatschappijen kunnen wel degelijk een maximale leeftijd aanhouden voor ‘nieuwkomers’.
Schilder jezelf niet in een hoek daarmee.
 
Dank voor de reacties!
@Jakub , je kan een anomaloscoop doen of de lantaarntest. Ik heb de lantaarntest gedaan via KLM medical

@Europe-American, ja klopt wat je zegt, alleen ik heb en met de KLS en met een aantal piloten gesproken en die gaven aan dan het als het goed is niet zo'n probleem is. Maar ik ben me zeker bewust van de risico's, dus dank voor het aangeven nog!
 
Dank voor de reacties!
@Jakub , je kan een anomaloscoop doen of de lantaarntest. Ik heb de lantaarntest gedaan via KLM medical

@Europe-American, ja klopt wat je zegt, alleen ik heb en met de KLS en met een aantal piloten gesproken en die gaven aan dan het als het goed is niet zo'n probleem is. Maar ik ben me zeker bewust van de risico's, dus dank voor het aangeven nog!

Dat maakt mijn horizon ook wat zonniger, de Ishihara test ligt mijn ogen ook niet zo. De laatste keer dat ik die had gedaan (middels 6-7 jaar terug) kan ik me er niet veel positiefs uit herinneren.

Succes met de selectie, en hou ons up-to-date. Ik ben erg benieuwd
 
Dank voor de reacties!
@Jakub , je kan een anomaloscoop doen of de lantaarntest. Ik heb de lantaarntest gedaan via KLM medical

@Europe-American, ja klopt wat je zegt, alleen ik heb en met de KLS en met een aantal piloten gesproken en die gaven aan dan het als het goed is niet zo'n probleem is. Maar ik ben me zeker bewust van de risico's, dus dank voor het aangeven nog!
Hallo Tolly,

Welkom op het forum. Even een snelle vraag. Ik lees dat je een lantaarntest gedaan hebt bij KLM Medical. Het is mij alleen niet duidelijk of je een volledige medische keuring (EASA klasse 1) hebt ondergaan. Ik vraag dit, omdat je deze keuring nodig hebt om als (verkeers)vlieger te vliegen. Het bewijs van goedkeuring wordt door de autoriteiten afgegeven, omdat je aan wettelijke eisen moet voldoen. Dit is dus niet een specifieke eis van KLM, maar van de luchtvaartautoriteiten om je (hopelijke) baan uit te kunnen oefenen... Geen keuringsbewijs (medical) ---> geen mogelijkheid om je werk te (kunnen) doen. Het is ook goed om er rekening mee te houden dat andere autoriteiten mogelijk andere eisen hebben waar je aan moet voldoen. Mocht het dus bij KLM niet lukken en je moet b.v. buiten Europa aan de slag, is het mogelijk dat je misschien niet aan de eisen van de relevante autoriteiten in dat land kunt voldoen...

Zelf ben ik niet bij KLM werkzaam. Heb wel ruime ervaring in de luchtvaart en heb behoorlijk wat selecties ondergaan in verschillende landen. De punten die ik hier ga aanhalen zijn dus algemene aandachtspunten en niet specifiek voor KLM, maar misschien wel nuttig.

Geef voor jezelf eens antwoord op de volgende vragen:
º Wat houdt het beroep van piloot precies in? Welke vaardigheden heb ik nodig?
º Wat zijn mijn sterke en m'n zwakke punten?
º Waarom per sé verkeersvlieger bij KLM?
º Wat als ik de selectie bij de KLM FA niet haal?
º Wat trekt mij aan aan het beroep piloot?
º Waar zie ik tegenop/wat zijn nadelen van piloot zijn? Hoe denk ik met deze nadelen om te gaan?

Er zijn ook "lastigere" vragen te bedenken voor interviews:
º U bent 30, waarom zouden wij u aannemen en niet iemand die jonger is?
º U bent bereid meer dan € 100.000,- in een opleiding te steken zonder garantie. Dat is een groot financieel risico. Vindt u dit niet roekeloos? (Je kunt hopelijk zien dat er hier een "val" voor je gezet kan worden...

Laat eens horen wat je ongeveer zou antwoorden.
 
Last edited:
Hoi Koning Lucht,

Wat bedoel je daar precies mee? Wat voor "val" wordt er gezet?
Dat je met een antwoord jezelf in een hoek schildert waar je jezelf niet meer uit kan praten.
Neem de laatste vraag van KL over de €100k :
  • Nee hoor geen probleem, ik heb mijn ouders schitterende dingen voorgespiegeld en die hebben een tweede hypotheek genomen zodat ik een opleiding kan doen zonder baan garantie.
Is dat echt een antwoord dat aangeeft dat je verantwoordelijkheid kent en hebt en dat je begrijpt wat risico analyse is ?

Tijdens dit soort gesprekken geven ze je een stuk touw, het is aan jou om daar of een mooie strik van te maken of een strop.
 
Hi allemaal,

Excuses voor de verlate reactie, maar ik was met vakantie!

@Koning Lucht

Dank voor je uitgebreide antwoord! Qua medical maak ik mij geen zorgen, enige punt van zorg was mijn kleurenblindheid. Hier heb ik bij KLM zelf de lantaarn test af laten nemen met een positief resultaat! Verder ben ik gewoon fit en vandaar maak ik mij geen zorgen hierover. Ik heb je een DM gestuurd met mijn antwoorden op de vragen!
 
Beste Airworkers,

Al een tijdje geleden, maar beter laat dan nooit. Mede dankzij jullie hulp ben ik aangenomen bij de KLM Flight Academy en gaat mijn levenslange droom in vervulling! Via deze weg wil ik jullie dan ook allemaal heel erg bedanken!

Nogmaals bedankt en hopelijk tot in de lucht!

Tolly
 
Beste Airworkers,

Al een tijdje geleden, maar beter laat dan nooit. Mede dankzij jullie hulp ben ik aangenomen bij de KLM Flight Academy en gaat mijn levenslange droom in vervulling! Via deze weg wil ik jullie dan ook allemaal heel erg bedanken!

Nogmaals bedankt en hopelijk tot in de lucht!

Tolly
Wauw gefeliciteerd! Hopelijk kan ik volgend jaar ook zo een bericht plaatsen.
 
Beste Airworkers,

Al een tijdje geleden, maar beter laat dan nooit. Mede dankzij jullie hulp ben ik aangenomen bij de KLM Flight Academy en gaat mijn levenslange droom in vervulling! Via deze weg wil ik jullie dan ook allemaal heel erg bedanken!

Nogmaals bedankt en hopelijk tot in de lucht!

Tolly
Geweldig! Gefeliciteerd.
 
Beste Airworkers,

Al een tijdje geleden, maar beter laat dan nooit. Mede dankzij jullie hulp ben ik aangenomen bij de KLM Flight Academy en gaat mijn levenslange droom in vervulling! Via deze weg wil ik jullie dan ook allemaal heel erg bedanken!

Nogmaals bedankt en hopelijk tot in de lucht!

Tolly
Hey wat leuk! Omdat ik er al even uit ben: KLM FA, geeft dat nu ook een sort zekerheid voor KLM of is het nog steeds "preferred". Oftewel, kan aan het eind van de rit je sollicitatie bij KLM nog steeds stuklopen? Ik worstel een beetje met de prijsstelling omdat je minstens 20% meer betaald voor een school die anders niets te bieden lijkt dan een "goede kans op..". Natuurlijk wens ik voor jou dat alles uitpakt zoals je hoopt!
 
Hey wat leuk! Omdat ik er al even uit ben: KLM FA, geeft dat nu ook een sort zekerheid voor KLM of is het nog steeds "preferred". Oftewel, kan aan het eind van de rit je sollicitatie bij KLM nog steeds stuklopen? Ik worstel een beetje met de prijsstelling omdat je minstens 20% meer betaald voor een school die anders niets te bieden lijkt dan een "goede kans op..". Natuurlijk wens ik voor jou dat alles uitpakt zoals je hoopt!
Hi,

Het is geen baanzekerheid die je krijgt, maar vanwege de financiële regeling is KLM er wel alles aan gelegen om je zo snel mogelijk aan de bak te krijgen. Daarbij hebben ze de KLM sollicitatie nu naar het selectieproces gehaald en als je die dus haalt hoef je (zoals het nu gaat) geen sollicitatie meer te doen na de opleiding. Echter, mocht je alleen maar slechte cijfers oid halen, kan ik mij voorstellen dat het er wellicht anders uitziet.

Hoop dat dit helpt!
 
Back
Top