Keuzes en bevestiging omtrent vliegopleiding

affirm2002

New member
Beste mensen,

Ik ben 20 jaar , huidig 2e jaars student en bovenal een ongelofelijke "avgeek". Mijn passie is ooit begonnen toen ik een jaar of 6 was bij aviodrome in Lelystad. Sindsdien is het nooit meer weggegaan.

Na mijn havo (NT profiel en cum laude maar dat laatste is voor vliegers niet heel belangrijk weet ik zo onderhand🤪) ben ik begonnen aan de studie hbo werktuigbouwkunde. (Ik vond mezelf destijds nog niet volwassen genoeg voor een pilotenopleiding).

Afgelopen voorjaar (in mijn propedeuse jaar dus) dan toch eindelijk selectie gedaan bij epst. Conclusie: fase 1 was erg goed resultaat. (Compass test, technische test en verbaal rederneren). Echter heb ik toen (na hééel veel nadenken en praten met naasten) besloten om de fase 2&3 niet te doen en eerst mijn huidige opleiding af te maken vanwege risico's m.b.t. werk/financiën.

Mijn vraag is nu vooral, heb ik hier de juiste keuze gemaakt? (ik zoek volgensmij toch wat bevestiging heb ik het idee..) En wat kan ik in de aankomende 2.5 jaar het beste doen om echt OPTIMAAL voorbereid te zijn om weer selectie te doen. Moet ik veel werkervaring opdoen? Of juist wat meer op reis gaan. Of is meer flightsimulator bedrijven juist belangrijk?

Het komt er op meer dat ik werktuigbouwkunde prima vindt (ook alle studiepunten gehaald tot nu aan toe). Maar dit komt qua interesse en "kriebels/gevoel" gewoon bij lange na niet in de buurt van de luchtvaart. Ik neem geregeld de trein richting schiphol ipv de collegebanken..🫠

Ik ben als dit tegen van belang is bijvoorbeeld ook meer dan bereidt om naar het buitenland te gaan (met plezier), eigenlijk om alles te doen wat nodig zal zijn om verkeersvlieger te kunnen worden laat ik het zo stellen.

Maar om dus even af te ronden, heb ik hier wel echt de juiste keuze gemaakt? En wat kan ik de aankomende 2.5 jaren nu het beste doen? Dit kan ook een combinatie zijn van meerdere zaken uiteraard. (Waarschijnlijk zelfs.) Ik neem ook aan de het beroep van verkeersvlieger zeker de aankomende 50 jaar nog wel bestaat toch?

Groeten en alvast bedankt!
 
Last edited:
Het beroep bestaat over vijftig jaar nog wel, maar het aantal banen varieert om de zoveel jaar van heel veel tot heel weinig en weer terug. Het kan dus goed zijn dat je na je opleiding een paar jaar zonder pilotenbaan moet doen. Mij lijkt het daarom logisch om een HBO-diploma achter de hand te hebben voor een inkomen om je opleidingsschuld te kunnen aflossen.

Wat je in de tussentijd kunt doen?
1. Zweefvliegen. Goedkoop en nuttig.
2. Motorvliegen en alvast een PPL-brevet halen en ervaring opdoen. Is wat duurder, maar levert vrijstellingen op in je opleiding.
3. Volwassener worden. Als verkeersvlieger verwacht men meer van je mate van volwassenheid en meer levenservaring dan van een afgestudeerde havo-leerling. Dit helpt je om door de selectie te komen. Of je daarvoor verre reizen wilt maken, diverse vakantiebanen wilt uitproberen, of op een andere manier sneller wilt groeien dan anderen is natuurlijk aan jezelf.
 
Bedankt voor je (enorm snelle) reactie.

Deze tips neem ik graag mee in mijn beslissingen voor de aankomende tijd.
Ik vind het ook fijn om te horen dat deze gemaakte keuze logisch klinkt!

Ik ga me eerst maar eens wat verdiepen in het PPL brevet.👍
 
Zoals PPP hierboven benoemd is zweefvliegen een goeie optie, ik ga in April daarmee beginnen terwijl ik mijn wiskunde en natuurkunde certifcaten aan het behalen ben.
 
Zoals PPP hierboven benoemd is zweefvliegen een goeie optie, ik ga in April daarmee beginnen terwijl ik mijn wiskunde en natuurkunde certifcaten aan het behalen ben.
Goedemorgen Jakub,

Als ik nou moest kiezen tussen bijvoorbeeld zweefvliegen en echt bezig met een vliegbrevet he, wat zou je dan aanraden?
Ik neem aan dat zweefvliegen wel vele malen goedkoper is uiteraard. Maar leer je hier ook voldoende vliegvaardigheid bijvoorbeeld?
 
Goedemorgen Jakub,

Als ik nou moest kiezen tussen bijvoorbeeld zweefvliegen en echt bezig met een vliegbrevet he, wat zou je dan aanraden?
Ik neem aan dat zweefvliegen wel vele malen goedkoper is uiteraard. Maar leer je hier ook voldoende vliegvaardigheid bijvoorbeeld?
Zweefvliegen kost je inderdaad zo rond de 1000-1500eur per seizoen bij een club. Daarbij komt de meeste clubs willen dat je je LAPL haalt na je eerste solo zweefvlucht. Ik neem aan dat dit een stevige basis is zolang je nog niet daadwerkelijk aan een piloten opleiding begint.

Met een PPL ben je in mijn ogen wel meer voorbereidt op de motorige vliegtuigen maar kost dit je wel veel meer geld en tijd vooral.

Ik zou eerst eens kijken bij een zweefvlieg vereniging, hier heb je vaak ook nog een optie voor een introductie/proef-lidmaatschap.
 
Als je eerst leert zweefvliegen haal je daarna in minder uren je PPL, schijnt het. Kan ik me wel iets bij voorstellen.

Zweefvliegen is een clubsport waar je met elkaar samenwerkt om om de beurt de lucht in te gaan. Wingtips omhoog houden, lier bedienen, kist na de landing weer terugslepen, enz.. Motorvliegen is individueel, nou ja, zodra je geen instructeur meer nodig hebt. Begin met zweefvliegen als je van clubactiviteiten houdt. Als je meer een solist bent zou ik die stap overslaan.
 
Als je meer een solist bent zou ik die stap overslaan.
Als solist is misschien een baan in de (grote) burger luchtvaart geen goede optie.
Je bent altijd in een team bezig, niet alleen met je directe bemanningsleden maar cabine personeel en afhandeling en onderhoud enz enz enz.
Zweefvliegen blijft een hele goede instap.
Zeker ook om team werk te leren.
 
Als solist is misschien een baan in de (grote) burger luchtvaart geen goede optie.
Je bent altijd in een team bezig, niet alleen met je directe bemanningsleden maar cabine personeel en afhandeling en onderhoud enz enz enz.
Zweefvliegen blijft een hele goede instap.
Zeker ook om team werk te leren.
Gelukkig ben ik absoluut geen solist :)
Ben het wel eens met dit verhaal.
Mijn keuze gaat na wat research te hebben gedaan gister uit naar zweefvliegen. (Ook stukken goedkoper..)
 
Succes daarmee, en vooral veel plezier!
Wat ik heb begrepen van mijn club is dat het mogelijk is om in je eerste seizoen de eerste solo vlucht te maken, mits je vaak aanwezig bent. Dat is in ieder geval mijn doel voor het jaar.
 
Back
Top