berggeit
Active member
Op slechts twee luchthavens kom ik al een mooie diversiteit aan lesvliegtuigen tegen. Je hebt de moderne(re) Diamonds, hier en daar een Socata of Tecnam.
En dan heb je de klassieke lesvloten met Pipers, en natuurlijk de high-wing Cessna's.
Zelfs electrisch lessen kan tegenwoordig al. Lijkt me beslist interessant en leuk voor het logboek naar de toekomst toe, maar ook weer niet de (voor mij) uur per les extra reistijd naar Teuge waard.
De verschillen in huurprijs (en dus ook het totaal lestarief) zijn fors. De brandstoftoeslagen van dit moment doen daar nog een schep bij. Een PPL opleiding in de meeste vierzitters is zomaar 5000 euro duurder dan in tweezitters, alleen maar door dat verschil in toestelhuur. Ik ging me afvragen waarom iemand die vierzitters dan nog zou kiezen?
Zit hem dat in mogelijkheden of gemak om later door te stomen naar MEP / IR / CPL / fATPL ? Of kan ik net zo goed in de goedkoopste kist beginnen?
De insteek is dus niet om zo goedkoop mogelijk PPL te halen, maar om de (eindige!) euro's zo slim mogelijk te verdelen over het hele traject naar CPL of fATPL. Ik kan me zo voorstellen dat het na 150-200 uur, niemand meer interesseert op welk vliegtuig precies je die eerste 35-50 uur DBO gevlogen hebt. En later in het traject kun je met de 5000 euro die je overhield door in een tweezitter te lessen, natuurlijk heel wat bijspijkeren wat je eventueel gemist hebt. Of zie ik dat te simpel?
Elders op dit forum las ik het argument dat je na lessen in een tweezitter, conversie training moet volgen om een vierzitter te mogen vliegen (ook als ze beide SEP zijn). Geldt dat niet voor elk nieuw type, ongeacht het aantal stoelen?
En dan heb je de klassieke lesvloten met Pipers, en natuurlijk de high-wing Cessna's.
Zelfs electrisch lessen kan tegenwoordig al. Lijkt me beslist interessant en leuk voor het logboek naar de toekomst toe, maar ook weer niet de (voor mij) uur per les extra reistijd naar Teuge waard.
De verschillen in huurprijs (en dus ook het totaal lestarief) zijn fors. De brandstoftoeslagen van dit moment doen daar nog een schep bij. Een PPL opleiding in de meeste vierzitters is zomaar 5000 euro duurder dan in tweezitters, alleen maar door dat verschil in toestelhuur. Ik ging me afvragen waarom iemand die vierzitters dan nog zou kiezen?
Zit hem dat in mogelijkheden of gemak om later door te stomen naar MEP / IR / CPL / fATPL ? Of kan ik net zo goed in de goedkoopste kist beginnen?
De insteek is dus niet om zo goedkoop mogelijk PPL te halen, maar om de (eindige!) euro's zo slim mogelijk te verdelen over het hele traject naar CPL of fATPL. Ik kan me zo voorstellen dat het na 150-200 uur, niemand meer interesseert op welk vliegtuig precies je die eerste 35-50 uur DBO gevlogen hebt. En later in het traject kun je met de 5000 euro die je overhield door in een tweezitter te lessen, natuurlijk heel wat bijspijkeren wat je eventueel gemist hebt. Of zie ik dat te simpel?
Elders op dit forum las ik het argument dat je na lessen in een tweezitter, conversie training moet volgen om een vierzitter te mogen vliegen (ook als ze beide SEP zijn). Geldt dat niet voor elk nieuw type, ongeacht het aantal stoelen?