Kans op baan?

TFF006

New member
Hallo allemaal,

Ik volg op dit moment de selectieprocedure voor de KLS. Ik ben inmiddels al ver gevorderd en heb goede hoop dat ik wordt aangenomen. Echter, ik zit nog met belangrijke vraag:

De KLS heeft NIET meer de leeftijdsgrens van 27,5 jaar bij aanvang van de selectieprocedure. Ik was die grens net gepasseerd toen ik me heb aangemeld voor de keuring. In juni wordt ik 28. In april zou ik al kunnen beginnen met de opleiding. Er van uitgaande dat de opleiding in 22 maanden is afgerond, loop ik tegen de 30 als ik klaar ben met de opleiding. Zitten luchtvaartmaatschappijen wel te wachten op piloten die bijna 30 zijn, net de opleiding hebben afgerond en dus bijna geen ervaring hebben? Ik heb wel een Universitaire opleiding afgerond en ontzettend veel ervaring in leiding geven e.d. (wordt belangrijk gevonden). Hoe zijn mijn kansen? Net zo goed als iemand van 23 die voor het eerst solliciteert?
 
Ik zou zeggen: moeilijk. Je zit op de leeftijd dat maatschappijen gaan kijken naar ervaring vs. Leeftijd. Als je van de KLM een Job garantie zou krijgen zou dat niet zo erg zijn, maar die geven ze niet meer en de wachtlijsten zijn groot.

Als je buitenland niet erg vindt, ga dan eens praten met CTC in de UK of informeer eens bij bv. EPST. Die hebben beide een plaatsingsprogramma die je ergens onderbrengt wat erg handig kan zijn. Neemt een behoorlijke last van je schouders...
 
Totdat je de 'kritische' leeftijd bent gepasseerd heb je minstens evenveel, ik denk zelfs meer kans dan een 20-23 jarige om aangenomen te worden. Na je 34e gaan je kansen rap naar beneden. Daar beginnen de eerste leeftijdsgrenzen van maatschappijen ongeveer mee te spelen.
Je hebt dus als je klaar bent een relatief kleine periode om bij een werkgever terecht te komen waar je je toekomst ziet zitten.

Zoals gezegd; als je uiteindelijk door de KLM wordt opgenomen is er natuurlijk weinig aan de hand maar als dat niet het geval is loop je een redelijk (financieel) risico.
 
Voorbeelden van (hogere) maximale leeftijden voor aanname:
B.A.: 49 (min. 500 uur JAR25)
EasyJet: 60 (min. 500 uur JAR25 TRSS)
Ryanair: geen (min. 1000 uur JAR25)
 
Als je op deze site kijkt: http://www.ap231.co.uk/ zie je dat van de drie mensen van deze klas die aagenomen zijn bij British airways, er eentje 27 is, en de andere twee 32 jaar zijn.
Ik denk dus, dat leeftijd niet zo heel belangrijk is, maar het financiele risico is meer van belang.
 
Wat zijn de verdiensten eigenlijk van een piloot die op die leeftijd begint? Of algemener: wat verdient een piloot als starter?
:rt:
 
@ condude
Not to say
Depends on the airline
Sometimes you need to pay for your own type rating on top of the already huge debt and thereafter you earn a shitty loan.....
 
TFF:

Succes, zeker niet zonder risico's, maar nooit geschoten is altijd mis buddy!

All the best.
 
Back
Top